Een niet al te lange tijd geleden besloot ik met een stel vrienden de game Sea of Thieves op te starten. In deze game van ontwikkelaar Rare kruip je in de huid van een echte piraat. In first-person mode trotseer je de zee op zoek naar andere schepen of verborgen schatten. Om je schip te besturen zul je de zeilen moeten hijsen, het stuur moeten bemannen en het anker op de juiste momenten moeten uitgooien. De kanonnen moeten afgevuurd en weer geladen worden met de juiste munitie en er moet goed gekeken worden naar waar de wind vandaan komt, want anders lig je praktisch stil. De game leverde mij gelukzalige momenten op, waardoor ik dolgraag eens wilde ervaren wat King of Seas voor piratenleven te bieden heeft.
Na het zien van de eerste beelden, waren de verschillen met Sea of Thieves natuurlijk al snel zichtbaar. Een first-person camera maakt plaats voor een camera van bovenaf en jouw personage is alleen te zien in de stripachtige dialogen. Daarnaast is Team17 betrokken bij de game, een uitgever en ontwikkelaar die vooral uitblinkt in casual games en games met een hoog party-gehalte. Het verhaal van King of Seas gaat bij het opstarten van de game nagenoeg meteen van start. De koning is vermoord en de bloedeigen zoon wordt als dader aangewezen. Er is een complot opgezet om de puber te laten verdwijnen, maar wonder boven wonder weet hij aan de vloot te ontsnappen. Hij wordt vervolgens opgepikt door een stel goeddunkende piraten, die hem een tweede kans in het leven bieden.
De kneepjes van het vak
De eerste uren focussen zich vervolgens volledig op het kennis maken met de controls en de opties die de game te bieden heeft. Het zeilen is een fluitje van een cent. Met twee knoppen kun je de zeilen hijsen of laten zakken. Door naar de windroos te kijken, kun je wat slimmer varen om meer snelheid op te doen. Het verschil blijkt niet gigantisch te zijn. Vervolgens beschik je over een linker- en rechterflank van je schip waar je kanonskogels met een druk op de knop kunt afvuren. Tot slot is er nog ruimte voor een viertal speciale skills, zoals een vlammenwerper, die je schip helemaal tot op de tanden toe bewapend kunnen maken. Daarmee zijn eigenlijk alle mechanics van de game wel benoemd. Je vaart van hot naar her om handelswaren af te leveren of een zeegevecht aan te gaan. Soms moet iets worden geëscorteerd, soms sta je er alleen voor. In het begin kreeg ik een missie om enkele handelsschepen neer te halen, maar dit kostte mij belachelijk veel tijd. Handelsschepen vinden was één ding, maar de gevechten in King of Seas doen een serieus beroep op jouw geduld en een beetje op jouw stuurmanskunsten.
In de zeegevechten lijkt ontwikkelaar 3D Clouds in samenwerking met Team17 wel wat realisme te willen nabootsen. Jouw schip moet natuurlijk perfect liggen om de kanonnen af te vuren, want die schieten kaarsrecht vooruit. Daardoor draaien zeegevechten doorgaans uit op het (tactisch) rondjes draaien totdat je er een keer perfect voorligt. Dit kan wat tijd kosten, zeker als je tegen meerdere schepen vecht en wilt voorkomen dat je zelf wordt geraakt. Met de eerdergenoemde speciale krachten wordt het arsenaal dermate sterk, dat zeegevechten verderop in het spel wat korter kunnen duren. Het is een kwestie van smaak. De een zal het rondcirkelen een genot vinden, de ander zal er het geduld niet voor hebben.
Een oppervlakkige vaart
King of Seas zal geen game zijn die je nog heel lang bij zal blijven na het spelen. Het verhaal begint interessant en is best vermakelijk, daar ligt het niet aan, maar de missies beginnen op een gegeven moment wel erg eentonig te worden. Veelal komt het neer op grinden totdat je je schip weer kunt upgraden. In King of Seas ga je nimmer aan land, dus jouw avontuur speelt zich alleen af op zee. Aanleggen in havens geeft je de optie om handelswaren te verpatsen (bij de ene haven krijg je meer dan de ander) en je centen uit te geven voor upgrades. Er zijn geen hoogtepunten te bekennen. Wanneer je het spel de eerste drie uur uiterst vermakelijk vindt en niets meer wenst, dan kun je gerust doorgaan. Verwacht je dat er naar een serieuze climax wordt toegewerkt, dan kom je wellicht van een koude kermis thuis.
PC-port (nee, geen haven)
Het is zo klaar als een klontje dat de PC niet het hoofdplatform is voor de King of Seas. Tot op heden is er namelijk nog geen volledige ondersteuning voor de muis en het toetsenbord. Het komt er eigenlijk op neer dat je dus een controller moet aansluiten, wil je het spel momenteel een beetje fatsoenlijk kunnen spelen. Het varen is waarschijnlijk wel fijner met een controller, dat moet worden gezegd, maar had dan gewacht met het releasen van een PC-versie. Op de productpagina van King of Seas valt wel te lezen dat er momenteel nog geen volledige ondersteuning is voor muis en toetsenbord en dat dit binnen afzienbare tijd verschijnt, maar voorlopig lijkt de game beter uit de verf te komen op consoles dan op de PC.
Conclusie
King of Seas is een oppervlakkige, casual game die op een Android- of iOs-toestel prima zou gedijen. De game heeft te weinig om handen om echt een memorabele ervaring voor te schotelen. Het is een casual game wat weinig denkwerk van je vraagt. Je kunt het dus gerust opstarten als je even geen zwaar spel wilt spelen en ondertussen ook nog met je partner moet praten (dat kan pittig zijn bij een speelsessie van Bloodborne). Mocht je de game willen aanschaffen, overweeg dan een console-versie. Ben je op zoek naar een bruisende, Caribische wereld waarin alles wat los en vast is wordt gestolen en bedrogen, zoek dan nog even verder.