Zoals we bij de meeste games voor een easy, normal en hard moeilijkheidsgraad mogen kiezen, heeft Nintendo drie platformfranchises voor drie verschillende soorten spelers. Donkey Kong: Country is uitdagend en eist oplettendheid en snelle reflexen van diens spelers. Super Mario en bijbehorende games als Wario en Yoshi zijn leuk voor iedereen en zijn niet al te lastig. En dan is er Kirby, voor de spelers die gewoon willen spelen en niet moeite willen hoeven doen. Ze hoeven zelfs al niet meer zelf te rennen in Kirby And The Rainbow Paintbrush.
Deze gloednieuwe Wii U game is namelijk de spirituele opvolger voor Kirby And The Canvas Curse, een Nintendo DS launchtitel die gamers volledig door middel van het touchscreen speelden. Dit deed je niet rechtstreeks met Kirby, maar middels een pad dat je voor hem tekende met je stylus. En dat is ook exact wat je doet in Rainbow Paintbrush.
Zie het niet zwart-wit
Het is een rustige dag in Dream Land als Kirby’s onverzadigde honger hem ertoe aanspoort achter een appel aan te rennen, waarna hij valt en als een balletje door het landschap rolt. Wanneer hij tot een halt komt ziet hij echter iets weerzinwekkends. Twee gigantische handen dalen neer uit een scheur in de hemel en ontnemen alles van hun kleur en leven, zelfs onze kleine roze blob. Maar vanuit de scheur verschijnt nog iets.
Het blijkt om een gigantische levende verfkwast te gaan, die Kirby van een nieuw likje verf voorziet. Vastbesloten om Dream Land in zijn voormalige glorie te herstellen, slaan Kirby en de kwast de handen (soort van) ineen. Middels regenboogkleurige paden zetten ze vervolgens de achtervolging in.
Recht zo die gaat
Zoals Kirby-games zelf, is het verhaal van Rainbow Paintbrush lekker simpel. Door er verder op in te gaan zou ik me dan ook in spoiler territorium begeven. Daarom ga ik het vanaf nu liever over de gameplay hebben.
Zoals je al kon lezen, verplaatst Kirby zich ditmaal middels een pad dat gemaakt is van verf in de zeven kleuren van de regenboog. En deze paden teken jij als speler op het touchscreen van je GamePad. Op het moment dat de alsmaar rollende Kirby in aanraking komt met zo’n pad, zal hij erop doorrollen of zelfs eronder plakken tot het pad ophoudt of een obstakel zijn pad verspert. Heel precies lijntjes maken is dus van levensbelang. Laat je TV dus maar uit, want je focus ligt ergens anders. Spijtig, want zo mis je wel de HD-glorie van de kleien wereld die is neergezet.
They see me rollin’, they hatin’
Is dat obstakel een vijand, dan kun je Kirby zelf aantikken om extra vaart te maken. De klap van de impact kan op die manier vijanden ten onder brengen, zodat jij je kleurige weg kan vervolgen. Die weg is echter niet oneindig. De verf in Dream Land droogt vrij snel en brokkelt vervolgens af, en de verf die je kwast bevat moet zich bijvullen voor je verder kan verven.
Je moet soms dan ook slim omspringen met je omgeving en de beschikbare verf als je alle verborgen schatten bij elkaar wilt sprokkelen en sterretjes wilt verzamelen. Honderd van deze sterretjes geven je toegang tot een destructieve superaanval die zowel met vijanden als ijzeren blokken heel snel korte metten maakt. Tenminste, als je in je normale vorm bent.
Verandering van spijs doet eten
In sommige levels mag Kirby namelijk doen waar hij bekend om staat: transformeren. Helaas verorberen we dit keer geen vijanden wiens huid we als een oorlogstrofee dragen, maar zijn we gebonden aan drie vaste transformaties. Deze transformaties bestaan uit een tank, onderzeeƫr en raket. En indien je in bezit bent van een King Dedede of Meta Knight Amiibo kun je deze ook nog inscannen voor speciale power-ups. De Kirby Amiibo is overigens ook bruikbaar, maar geeft enkel de optie de superaanval op commando te gebruiken.
Hoewel het gros van de levels dus enkel een rollende Kirby is, betekent dit niet dat het eentonig wordt. HAL Laboratory heeft namelijk er zorg voor gedragen dat er genoeg unieke dingen in de werelden te vinden zijn, ondanks dat deze de vrij standaard vuur, water, bos enz. themathiek volgen. Dat de game bovendien niet te lang is en dus ook niet de gameplay langer rekt dan leuk is, is een slimme keus geweest. Want je kunt alsnog waar voor je geld krijgen als je later een keer gaat herspelen om alle extra’s te verzamelen en speciale challenges te voltooien.
Conclusie
Kirby And The Rainbow Paintbrush is het logische vervolg op een van de meest aandoenlijke games op de Nintendo DS. Met dezelfde basis gameplay, maar genoeg manieren om hierop te variĆ«ren kan het je een goede zes tot acht uur bezig houden, voordat je eventueel nog alle extra’s gaat verzamelen. Het enige jammere is alleen dat je de game niet goed kan spelen op je TV en dat Kirby zijn transformatiekrachten grotendeels kwijt is.
0 reacties op "Kirby And The Rainbow Paintbrush"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier