hotness 19
Kunitsu-Gami: Path of the Goddess Cover
News

Kunitsu-Gami: Path of the Goddess

Een goede stap richting de hemel

Gepost door

Met titels als Street Fighter VI, de laatste vijf Resident Evil-titels en Monster Hunter: World én Rise heeft Capcom zich in recente jaren geprofileerd als een uitgever van het hoogste niveau. Tegelijkertijd zijn het echter vooral diens grootste franchises die het zware werk doen, terwijl we niet echt veel meer horen van de kleinere series als Viewtiful Joe en Okami. Met Kunitsu-Gami: Path of the Goddess durft het echter een nieuwe IP te lanceren.

In dit gloednieuwe avontuur trekken we naar het oude Japan. Een Japan waarin religie een centrale rol speelde en de shrine maiden een eervol en uitermate belangrijk beroep was. Kami, personificaties van de kracht van de natuur, zijn in de basis neutraal als het aankomt op hoe ze omgaan met de mensheid, maar kunnen goed- of kwaadaardig worden aan de hand van onze acties. Het is aan de shrine maiden om dit in goede banen te leiden.

Kunitsu-Gami: Path of the Goddess Review-1

Nog altijd relevant

Één jonge vrouw is echter geen match voor de eindeloze hebzucht van de mens en wanneer de dorpen die gelegen zijn op een berg meer nemen dat ze zouden moeten, keert de godin van de berg zich tegen hun. Groteske monsters vallen binnen middels de torii die de kami ooit gebruikten om zich door de sterfelijke wereld te bewegen en baden alles in een laag duisternis en corruptie. Enkel de shrine maiden en haar trouwe beschermer ontsnappen en moeten nu de boze godin kalmeren door de corruptie stukje bij beetje te reinigen. Tegelijkertijd moeten ze vrezen voor de seethe, monsters geboren uit de corruptie die ogen alsof klassieke youkai door een FromSoft-filter zijn gehaald, die ze elke nacht aanvallen.

De gameplay waar zich dit naar vertaalt, is een tweeledige tower defense-titel. Overdag ren je door levels om mensen te redden, kristallen te verzamelen en het onreine weg te bidden, hetgeen allemaal ter voorbereiding op de nacht is. Burgers kunnen door kristallen te gebruiken een magisch masker krijgen, waarmee ze een van elf klassen kunnen aannemen, waaronder houthakker, boogschutter, shaman en dief. Diezelfde kristallen achteloos inzetten om de sterkste units te maken, is echter niet per definitie de beste keus. Je hebt ze namelijk ook nodig om een pad te maken dat shrine maiden Yoshiro kan bewandelen om bij het eind van het level te komen, waar ze de grote torii kan ontdoen van kwaad om de rust weder te doen keren.

Kunitsu-Gami: Path of the Goddess Review-2

Als de nacht valt

Dit pad maken is duur en Yoshiro is bovendien geen Usain Bolt, dus wat je ook doet, je zult doorgaans meerdere nachten moeten vertoeven in een level, waardoor die voorbereiding broodnodig is. Je kunt delen van het level laten repareren om bijvoorbeeld vallen te leggen, moet units op chokepoints positioneren om vijandelijke troepen tijdig om te kunnen leggen en moet zelf ook nog deelnemen aan de strijd, daar de dorpelingen zelfs met magische maskers doorgaans niet voldoende zijn om de klus in hun eentje te klaren. Niet gek ook, daar de stroom monsters feitelijk oneindig is tot Yoshiro het doel bereikt. Het doel is dan ook niet om te winnen, maar lang genoeg te overleven tot de zon weer opkomt, zodat ze haar weg naar de finish kan vervolgen.

Gaandeweg komt hier iets meer nuance in. Nieuwe soorten vijanden vereisen slim omspringen met je resources en nieuwe klassen geven je nieuwe opties om dat het hoofd te bieden. Met equipment kun jezelf skills en boosts aanmeten, waardoor je meegroeit met de alsmaar sterkende wordende tegenstand. Hierdoor is Kunitsu-Gami zelden écht moeilijk, zelfs voor iemand als mij, die niet zo vaak een tower defense-titel speelt.

Kunitsu-Gami: Path of the Goddess Review-3

Een goed weekend

Dat de game niet bepaald uitdagend is, betekent overigens niet dat je er heel snel doorheen gaat. Kunitsu-Gami is een kleine vijftien uur lang, wat op zichzelf een prima lengte is voor een spel als dit, waarbij het verhaal vooral een scenario is en de gameplay centraal staat. Toch kan ik het niet volledig als iets positiefs zien.

Capcom heeft deze game in de markt gezet met een verkoopprijs van € 49,99. Een AA-titel wordt dit in de volksmond ook wel genoemd. En daarvoor doet het in mijn optiek toch net niet genoeg. Er is nagenoeg geen voice acting, grafisch oogt het echt niet zo spectaculair als menig andere titel van de uitgever en hoewel de gameplay vermakelijk is, is het niet zo revolutionair dat het prijskaartje verantwoord kan worden. Het voelt en speelt als een game van een euro of dertig en mijn advies is ook te wachten tot je die prijs in een sale kunt krijgen, daar het dan zeker een aanrader is. Ik moet het echter waarderen op de reguliere prijs en dan valt de score wat tegen.

Conclusie:

Kunitsu-Gami is geenszins een slechte game, het past enkel niet in het prijssegment waar Capcom het in geplaatst heeft. Daarvoor is het audiovisueel te basic en is de gameplay, ondanks dat het vermakelijk is, te basaal. Wacht daarom een sale af en grijp het voor een euro of dertig (of minder natuurlijk).

0 reacties op "Kunitsu-Gami: Path of the Goddess"