Hypes zorgen voor naamsbekendheid, voordat een game verschijnt. Ze scheppen verwachtingen en soms worden dit eisen vanwege de enorme hype. Deze eisen worden soms niet nageleefd zoals bij Homefront, Portal 2 of Call Of Duty: Black Ops. Anderzijds maakten DiRT 3 en Pokémon Black & White de beloftes wel waar. De hype van deze zomer is zonder twijfel L.A Noire, maar in welke categorie zal deze game zich scharen?
Om als een ware detective maar gelijk met de deur in huis te vallen: L.A Noire weet de verwachtingen niet waar te maken. Niet gek natuurlijk, de verwachtingen waren hoger dan wat de huidige generatie consoles ons mogelijk kan bieden, waardoor enkel teleurstelling wacht. Wie L.A Noire echter bekijkt als een game zonder de verwachtingen, ontdekt hele andere emoties. Als je de game opstart word je verwelkomd door een sfeervolle introductievideo die, compleet met verteller, een sterke jaren 40' detective vibe neerzet. Jij bent Cole Phelps, oorlogsveteraan met een zwaar geweten. Als nieuw lid van de Los Angeles politie is het aan jou de kneepjes van het vak te leren en je op te werken. Je eerste zaak is op ‘’Patrol Desk’’. Als assistentie van ‘’Homicide Desk’ arriveer je op de plaats delict waar een negroïde man is doodgeschoten. De detectives hebben weinig zin om moeite voor de zaak te doen en laten het aan jou en je partner over. Een goed excuus om je bekend te maken naar het zoeken naar bewijs, het bekijken ervan en je te verplaatsen door de spelwereld. Later leer je nog vechten, schieten en ondervragen. Wanneer je dit allemaal onder de knie hebt, mag je je uniform uitdoen en je intrede op ‘’Traffic Desk’’ maken.
Als detective werk je verschillende zaken af. De zaken laten zich verdelen in drie onderdelen. Ten eerste is er het onderzoek: je zoekt de plaats delict door op bewijs die je onderzoek vergemakkelijken of als belastend materiaal kunnen dienen. Ten tweede zijn er ondervragingen: het uithoren van getuigen en verdachten is zonder twijfel het belangrijkste deel van de game. De vragen die je kunt stellen hangen sterk af van welke bewijsstukken je hebt gevonden (je kunt niets vragen over wat je niet weet) en welke informatie getuigen je gegeven hebben. Bij elk antwoord dat ze geven kun je kiezen om ze te geloven, druk uit te oefenen of ze te beschuldigen van leugens. Uiteraard doe je dit niet op de gok. Elke persoon in L.A Noire is een echt bestaand persoon die door Motion Face Capture techniek een-op-een gekopieerd zijn naar de game. Zo zul je regelmatig acteurs herkennen in de NPC’s waardoor de al indrukwekkende graphics je compleet omver blazen. Door de precisie waarmee de gezichten nagemaakt zijn kun je op de lichaamstaal afgaan wanneer je beslist of iemand de waarheid spreekt of niet. Het is aangeraden niet lukraak mensen te beschuldigen, anders loop je het risico dat ze dichtklappen, en dat je daardoor waardevolle informatie misloopt. Als je niet gelooft dat iemand de waarheid spreekt, moet je hem of haar alleen beschuldigen als je bewijs hebt om dit te ondersteunen anders is doubt een betere optie. Als laatste onderdeel zijn er de dingen die de eerste twee onderdelen verbinden. Gevechten, vuurgevechten, achtervolgingen of schaduwen kun je hieronder verstaan. Elk onderdeel van een politieleven wordt in L.A Noire belicht.
Standaard zitten er maar liefst 21 zaken in L.A Noire die samen goed zijn voor ongeveer vijftig uur gameplay. De 21 zaken zijn verdeeld over vier afdelingen: Traffic, Homicide, Ad Vice en Arson. Hoewel de zaken op zichzelf staan, houden sommige zaken verband met elkaar, bovendien loopt er een rode draad door het verhaal die vele zaken aan elkaar verbind. Het verhaal doet niet onder voor de betere boeken en weet de speler van begin tot eind geboeid te houden. Liefde, bedrog, corruptie en verdriet alles weet de revue ongeforceerd te passeren. Des te groter is de klap wanneer het verhaal zijn onverwachte einde bereikt en de speler zowel voldaan, als met een leeg gevoel achterlaat. Dan pas openbaart het enige kritiekpunt op de game zich. L.A Noire leent er niet goed voor om herspeeld te worden en buiten de cases is er bijzonder weinig te beleven in Los Angeles. Je kunt de landmarks zoeken, street crimes oplossen of alle auto’s zoeken. Helaas is dit niet meer dan kunstmatige verlenging.
DLC:
Hoewel L.A Noire nog niet erg lang in de winkelrekken ligt, is er al een behoorlijke reeks download content beschikbaar. Vier extra cases zijn voor vier euro per stuk te downloaden. Hoewel niet noodzakelijk voor het begrijpen van het verhaal geeft het bepaalde stukken wel meer context. Verder kunnen er nog voor kleine prijsjes extra suits met eigen voordelen en extra challenges gedownload worden.
Conclusie
In L.A Noire is elk detail tot in precisie afgewerkt. Elk onderdeel valt perfect in de puzzel. De game is met liefde gemaakt en dit resulteert in de beste game die ik in mijn carriere als gamer heb mogen spelen. De torenhoge verwachtingen heeft L.A Noire niet waargemaakt, maar veel scheelt het niet. L.A Noire is zo’n game die iedereen gespeeld moet hebben ongeacht voorkeur in genre. Alleen jammer dat er na de verhaallijn zo weinig te doen valt.