Lego, wie is er niet mee opgegroeid? Als klein kind urenlang legosteentjes opbouwen, weer afbreken en enorme legogevechten houden. Kastelen bouwen met enorme legers om dit kasteel te verdedigen en alles perfect positioneren voor het gevecht. Waar we in onze jeugdjaren de gevechten vaak in ons hoofd afspeelden, is er nu ook een mogelijkheid deze op de Nintendo DS “in het echt” te voeren. Er is namelijk een Lego RTS-game uitgekomen op deze handheld: Lego Battles.
Een RTS op de Nintendo DS is niet helemaal gewoon. Uiteraard weten we dat PC het platform bij uitstek is als het gaat om RTS-games. De laatste jaren lijkt er echter een achteruitgang te zijn wat betreft RTS-games op dit platform. Ook zien we een ontwikkeling waarin dergelijke strategische titels meer op consoles, en nu dus ook op handhelds worden uitgegeven. Age of Empires werd al eerder uitgegeven op Nintendo’s handheld, maar bleek niet altijd perfect te werken. Bij Lego Battles zijn er qua besturing helaas ook verschillende frustraties naar boven gekomen. Zo wil bijvoorbeeld het selecteren van de units nog wel eens mislukken, ook al gaat dit via het touchscreen. Wanneer je echter in een gevecht zit waarbij je snel moet handelen, is vaak het verplaatsen over de map het vervelendste. Dit moet immers met de D-pad, terwijl je ook druk bezig bent met het touchscreen. Dit heen en weer gewissel wil wel eens leiden tot verliezen van vele units.
Het is duidelijk dat het RTS-genre niet altijd even goed werkt op de DS. Toch heeft ontwikkelaar Hellbent Games een goede poging gedaan door de meeste acties van de speler op het touchscreen te laten afspelen. In feite alle basiselementen van een RTS, zoals het verplaatsen van units, bouwen van een basis en verzamelen van grondstoffen, bestuur je via het touchscreen. Enkel de eerder genoemde verplaatsing over de map gaat dus met de gewone knoppen, zoals eerder vermeld. Verder is de gewenning er meteen, ook in de gameplay zelf. Lego Battles is namelijk een RTS zoals we die al jaren kennen op de PC. Een basis bouwen, de omgeving verkennen en vijanden vermorzelen zijn je belangrijkste bezigheden. Dit kan zowel in de campaign mode als in een skirmish map. Zelfs multiplayer is mogelijk in Lego Battles.
Ondanks de vele opties kennen de gevechten zelf toch enkele vervelende gebreken. Het feit dat je slechts enkele units kunt maken (er is immers een kleine processorkracht) is de ontwikkelaar vergeven, maar de pathfinding AI van de units is soms om te huilen. Units die blijven steken achter een gebouw of een paar bomen is eerder regel dan uitzondering. Jammer, want het spel zelf is best een leuke ervaring. De verhaalgedreven campaign is voorzien van leuke tussenfilmpjes, duidelijke objectieven en is behoorlijk lang. Bovendien is de grafische stijl cartoony en in typische Lego-stijl. De makers hebben echt op een goede manier het Lego-gevoel kunnen verwerken in het spel. Je zult je qua opties en sfeer niet gaan vervelen in Lego Battles. Je zult eerder jezelf gaan irriteren aan de eerder genoemde gebreken.
Conclusie
Lego Battles is in potentie een leuke game, maar de gebreken maken het helaas niet meer dan een middenmoter. De AI is namelijk zeer frustrerend en ook de besturing is op stressmomenten in het spel erg vervelend. Desondanks is de echte Lego-stijl goed overgebracht in de gameplay en in het door filmpjes ondersteunde verhaal. De game is weliswaar uitgebreid, maar de frustraties lopen soms zo hoog op dat je de game al snel weer links laat liggen. Helaas, want Lego Battles had best een topper kunnen worden.