Als er twee dingen zijn die onder jong en oud een enorme aanhang hebben dan zijn het Lego en Star Wars. Toch was de verbazing groot toen jaren geleden de grootmachten de handen ineen sloegen om een geinig spelletje genaamd Lego Star Wars te maken. Nu, jaren later, komt Lego Star Wars III: The Clone Wars uit. Eens kijken of het nog steeds zo geinig is met de next-gen specs van mijn Xbox 360.
Het recept voor een Lego game is waarschijnlijk wel bekend. Men neemt een populaire filmfranchise en drenkt deze in een Lego sausje, vervolgens wordt het besprenkeld met een beetje droge humor en laat men het even sudderen voor een Lego game. Bovenstaande metafoor lijkt kort door de bocht maar slaat in werkelijkheid de spijker op zijn kop. Sinds de eerste Lego Star Wars game is er niet bijster veel veranderd aan de gameplay. De grootste verschillen waren de andere omgevingen door de verandering van franchise. Nu de cirkel echter rond is, worden de overeenkomsten pijnlijk duidelijk. Nog steeds bewandel je met een paar Lego-versies van Star Wars-karakters lineaire levels in semi-3D omgevingen. Onderweg verniel je alles wat je tegenkomt om zo studs, bricks en Lego blokjes te vinden. In feite ben je dus constant op de X-button aan het rammen in de hoop leuke goodies te vinden. Zo nu en dan moet je van de vernielde omgeving nieuwe voorwerpen maken om zo verder in het spel te geraken. Maar meestal sloop je tot je een ons weegt. Dit hebben we al vaker gedaan, maar toch wat blijft het leuk om te doen.
In Story Mode speel je aan de kant van de Republic. Dit houdt in dat je met oudgedienden als Obi Wan Kenobi, Jar Jar Binks en Anakin Skywalker de kwade krachten van de Separists moet stoppen. Je reist naar een handjevol werelden waar je de drie verhalen tot een goed einde dient te brengen. Hierbij hak je menig bad guy in de pan met je force powers, lightsaber en lasterpistool. Tot hier niets nieuws onder de zon, ware het niet dat sommige gevechten nu op grotere schaal zijn. Slagvelden waar tientallen droids en clone troopers elkaar te lijf gaan zullen meerdere malen de revue passeren. Deze grootschalige levels zijn een welkome afwisseling van de gangetje in, gangetje uit gameplay die het gros van de verhaallijn beslaat. Over die verhaallijn zelf ben ik minder te spreken. Door middel van grafisch uitstekende filmpjes zonder gesproken teksten en korte verhaaltjes tussen de levels door moet duidelijk worden waarom je doet wat je doet. Maar vooralsnog snap ik er niets van. Dit heeft ermee te maken dat ik niet bekend ben in het Star Wars universum en dus de helft van de uitleg niet snap. En dat is niet handig voor een game die meer Star Wars dan Lego is.

Dat is helaas iets wat voor de gehele game geldt. Bij Lego denk je aan dingen bouwen en verzamelen. Bij Star Wars denk je aan gevechten met vreemde krachten en gloeiende zwaarden. Wie hoopt op het beste van beide werelden is bij dezen gewaarschuwd. Bouwen is zeldzaam en verzamelen te makkelijk. De nadruk ligt meer op het gevechtsgedeelte dan op verkenning en ontdekking. Dat hoeft geen kritiekpunt te zijn want gevechten zijn leuk, maar de lol is er snel vanaf als al je aanvallen onder een knop zitten en dood resulteert in niets meer dan dat je opnieuw in elkaar gezet wordt. Een reden om je best te doen ontbreekt daardoor en verveling slaat snel toe.
Tijdens de verhaallijn speel je een nieuwe Mode vrij genaamd Assault. Assault laat zich het beste beschrijven als een Real Time Strategy game. Maar dan wel een Light-versie. Op strategische plaatsen zet je kanonnen, gebouwen en ander militair geschut neer die je betaalt met studs. De eerste paar studs kun je uit je omgeving onttrekken maar daarna wordt het vijanden verslaan, gebouwen vernielen en gebieden innemen om je leger uit te kunnen breiden. Doel van Assault is om in elk level alle gebieden van de tegenstander te veroveren en zo jouw invloed op die planeet te vergroten. Als je het goed doet kan je elke planeet in het Star Wars-universum naar jouw kant lokken. Of je die aan de kant van de goody-two-shoes of de baddies doet is overigens geheel jou eigen keuze. Zo simpel als Assault Mode op papier klinkt is het ook. Maar jongens wat is het verslavend. Met name het tijdslimiet per level zorgt ervoor dat je nooit een tijd rust kunt nemen en spoort je aan om flink het heft in eigen handen te nemen.

Na Story Mode en Assault Mode ben je toch wel een uurtje of vijftien kwijt. Dit is tegen hedendaagse standaards toch een behoorlijke lengte. En het mooiste is dan dat er nog genoeg te doen valt. Je HUB is enorm en met het verkennen ervan kan je toch wel een uurtje zoet zijn. Tel daarbij op dat je na voltooiing van de Story Mode nog in alle Minikits, Red Power Bricks, Gold Bricks, True Stud Bar, Karakters en Voertuigen kan verzamelen en je kunt er nog wel een uurtje of tien bij tellen. Met ondersteuning van Co-Op is het anders ook nog wel leuk om uit de kast te trekken mocht je kleine neefje, broertje, zoontje etc met je willen game.
.
Conclusie
Lego Star Wars III: The Clone Wars is precies wat je van een Lego game verwacht, maar dan net iets meer. Bedenk je echter wel van tevoren, waarom koop ik deze game?. Koop je hem voor Lego met Star Wars dan kun je hem beter later liggen. Koop je hem voor Star Wars met Lego, neem hem dan vooral mee! Grafisch is de game dik in orde en trouw aan het Star Wars-universum. De repetieve en demotiverende Story Mode kunnen je echter beletten hier optimaal van te genieten. Daardoor is de ster van de show Assault Mode, een aanrader voor iedereen die vroeger van oorlogje spelen hield





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie