Goed nieuws: het bejubelde ‘Play, Create & Share’-principe is er nu ook op zakformaat! In 2008 konden we er al mee kennismaken op de PlayStation 3, maar sinds kort maken de Sackboys uit LittleBigPlanet nu ook op de PlayStation Portable hun opwachting. Is de versie een goede overzetting te noemen of leggen de gemaakte concessies windeieren?
Even een opmerking vooraf: de PSP-versie is, in tegenstelling tot de PS3-versie, niet gemaakt door LittleBigPlanet-bedenker Media Molecule, maar door SCEE Cambridge. Dat we hierdoor te maken hebben met een compleet andere game, is niet waar. Deze draagbare versie van LittleBigPlanet is vrijwel identiek aan haar grotere broer, al heeft de versie helaas wel wat moeten inleveren wat mogelijkheden betreft. De PSP is immers niet zo krachtig als de PS3.
Samenspelen zit er om te beginnen niet in. De coöperatieve modus uit de PS3-versie is geschrapt wegens de technische beperkingen van de draagbare spelcomputer. Waar we in de PS3-versie met maar liefst vier Sackboys de levels onveilig konden maken, moeten we het op de PSP slechts in ons eentje doen. Dit vinden wij jammer, want naar onze mening was de multiplayer-optie het kloppend hart van de originele versie. In de meeste (zelfgemaakte) levels was het namelijk de bedoeling om elkaar bij bepaalde objecten hulp te verlenen. Tel daarbij op dat het aantal levels dat het spel rijk is minimaal te noemen is, en we kunnen concluderen dat de versie qua inhoud onderdoet voor haar grotere broer.
Afijn, we dienen rekening te houden met de rekenkracht van de draagbare spelcomputer. En wanneer we dat doen mogen we SCEE Cambridge een dikke pluim geven. Qua opzet is het spel namelijk niets veranderd; nog steeds zijn de levels erg gedetailleerd en kleurrijk en nog steeds zijn de psychics van een briljant niveau. Om nog maar te zwijgen over het aantal voorwerpen, stickers en objecten dat je kunt verzamelen. Nee, net zoals op de console is het speltechnische gedeelte voor PSP-begrippen erg hoogstaand.
Maar zoals in de inleiding al werd verklapt, heeft de ontwikkelaar voor de PSP-versie helaas concessies moeten maken. Dit komt bij het creëren van levels het beste tot uiting. Waar men voorheen voorwerpen kon bouwen in drie diepteniveaus, is dat nu begrensd tot twee. Dit heeft als gevolg dat de levels een stuk minder origineel zijn dan op de PS3-versie. Daarnaast vergt het bouwen van levels erg veel tijd, aangezien de PSP niet over twee schouderknoppen en een tweede analoge stick beschikt. Dit heeft weer tot gevolg dat het 'delen' in de PSP-versie minder goed uitpakt dan bij haar grotere broer; de meeste levels zijn namelijk niet de moeite waard.
Een ander punt van kritiek is dat je Sackboy wel erg klein wordt weergegeven. In verhouding met de PS3-versie is de grootte misschien wel voor de helft geminimaliseerd. Hierdoor zijn de aanpassingen, zoals een andere gezichtsuitdrukking en diverse kledij, minder goed te zien. Hiertegenover staat wel dat de game toegankelijker is gemaakt. Zelfmoord plegen wanneer je vastzit, evenals doodgaan, is namelijk geen groot probleem meer, want je kan nu oneindig blijven terugkeren bij checkpoints.
Conclusie
Afgezien van de beperkingen die deze versie ten opzichte van de console-versie kent, kunnen we zeggen dat LittleBigPlanet een meer dan leuke platformer is geworden. Net zoals op de PS3-versie is het namelijk erg leuk om de levels te doorlopen en daarnaast ziet het geheel er voor PSP-begrippen fantastisch uit. Was je al een fan van de console-versie en heb je een PSP in huis? Schroom dan niet en haal deze versie onmiddellijk, al zul je wel met de inmiddels befaamde concessies rekening moeten houden.