Als het gesprek gaat over klassieke JRPG’s, zijn er titels waar je geld op in kunt zetten dat ze voorbij gaan komen. Chrono Trigger, Final Fantasy VII en Lufia bijvoorbeeld. Als je datzelfde gesprek zou voeren met een Japanner, zou je misschien hele andere titels horen. Live a Live allicht. Oorspronkelijk was deze game enkel verkrijgbaar voor de Super Famicon, maar nu is die voor het eerst internationaal beschikbaar zonder tussenkomt van fanvertalingen.
Het team waaraan we deze remake te danken hebben, is degene die ook Triangle Strategy en Octopath Traveler uit de grond hebben gestampt. En dat is ook direct te zien. De HD-2D-stijl die zo kenmerkend is voor die games, schittert immers ook hier weer in al zijn glorie. Omdat het een remake is, komt het zelfs in zekere zin beter tot zijn recht, daar het een goede balans weet te vinden tussen nostalgie en moderniteit. Dat gaat echter niet enkel op voor de visuals, daar ook de soundtrack een nieuw likje verf heeft gekregen, maar nog steeds de basis van het origineel heeft.
Ironisch tijdverdrijf
Dat deze game een brug slaat tussen het verleden en het heden is in zekere zin ironisch te noemen. Live a Live neemt je als speler immers mee naar acht verschillende tijdsperiodes, waaronder het Wilde Westen en de toekomst, waar je korte verhalen van ongeveer drie uur per stuk beleeft, die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken lijken te hebben. Je kunt deze grotendeels beleven op elke volgorde die je lief is, wat een beetje doet denken aan het Megaman-dilemma. Maar in tegenstelling tot die spellen, maakt het weinig uit waar je begint.
In elk van die verhalen speel je namelijk met een andere hoofdpersoon, ontmoet je andere karakters en heb je een andere gimmick om het een eigen feel te geven. In de prehistorie is taal nog niet ontwikkeld en wordt alles verteld middels context, terwijl je in de Edo-periode van Japan als een ninja door de schaduwen moet bewegen. Het gaat allemaal niet héél diep, logisch gezien hoe oud de game is, maar juist omdat het allemaal hapklare brokken zijn wordt dat nooit echt een probleem. Je bent immers snel zat weer met iets anders bezig.
tRPG
Wat wel hetzelfde blijft in alle tijdsperiodes, zijn de combat mechanics. Live a Live is een TRPG, al ligt de nadruk wel meer op de laatste drie letters van die afkorting. Jouw karakter groeit gedurende gevechten en leert gaandeweg meer skills om mee te nemen naar het slagveld. Eens daar aangekomen maakt de game heel duidelijk welke acties je de grootste kans gaan geven op de winst, dus een doorgewinterde fan van het genre zal allicht zich bij het handje genomen voelen.
Ben je een meer casual fan of zoek je iets makkelijks om tussendoor op te pakken met je draagbare console, dan is Live a Live meer dan voldoende om aan de behoefte te voldoen. En met verschillende eindes van de chapters is het ook nog een bijzonder herspeelbaar voor als die treinrit toch wat langer duurt dan gedacht.
br>Conclusie
De game is niet zo diepgaand als moderne RPG’s, maar mede hierdoor is het uitermate geschikt voor de draagbare vriend die we de Nintendo Switch noemen. Dat gaat echter dubbel op voor de opzet, die dankzij duidelijk afgebakende segmenten ervoor zorgt dat de game ideaal is voor een draagbaar platform.