We gaan even terug naar het jaar 2007. Om precies te zijn de maand augustus. Een trailer van het veelbelovende Mafia II werd onthuld. Vervolgens zagen we de game een jaar lang niet meer, totdat in 2008 weer een trailer opdook. De verwachtingen waren na de trailers hooggespannen en iedereen kon niet wachten om met de game aan de slag te gaan. Vervolgens zou de game tijdens de kerstdagen van 2009 verschijnen. De game werd echter uitgesteld naar uiterlijk april 2010 en toen het april was, werd de game nogmaals uitgesteld. Uiteindelijk werd de release vastgesteld op 27 augustus 2010 en kon de wereld aan de slag met het langverwachte Mafia II.
Het risico van een game zo vaak uitstellen, is dat de verwachtingen alleen maar groter worden. Het was voor 2K Czech dan ook lastig om de verwachtingen in te lossen, maar dit heeft de ontwikkelaar zichzelf op de hals gehaald. De laatste weken heb ik mij kunnen storten op de game en elke grasspriet kunnen analyseren. Het eindoordeel? Tevreden.
In Mafia II speel je als maffioso Vito Scaletta, een arme jongen die op jonge leeftijd met zijn ouders naar Amerika is verhuisd om een nieuw bestaan op te bouwen. Zijn vader overlijdt echter op vrij jonge leeftijd en Vito wordt gepakt na een inbraak op een juwelier. Vervolgens wordt Vito in het leger geplaatst, keert hij terug en gaat zijn leven verder. Empire Bay is de place to be in Mafia II. De stad kent drie grote families: de Clemente familie, Falcone familie en Vinci familie. Deze drie families leven min of meer in harmonie met elkaar, maar de sfeer is wel gespannen.
Ondanks de gespannen sfeer tussen de families, is de sfeer die Mafia II weet neer te zetten alles behalve gespannen. De game brengt een echte jaren ’40 en ’50 sfeer zo je kamer in en ook de band die je met Vito en co. opbouwt is ijzersterk verzorgd. Dit komt vooral door de voice acting, die van een torenhoog niveau is. De soundtrack, grafische stijl en personages zorgen ervoor dat Mafia II op het gebied van sfeer een dikke voldoende scoort, maar wat maakt Mafia II nou niet de parel waar iedereen op had gehoopt?
Laten we eerst voorop stellen dat de mensen die Mafia II voor de PlayStation 3 kopen zich hoogstwaarschijnlijk bedrogen voelen. Mafia II voor Sony’s PlayStation 3 is grafisch namelijk niet gelijk aan de Xbox 360 en PC versie. Daar waar de PC versie grafisch superieur is aan de PlayStation 3, daar is de Xbox 360 iets mooier dan Sony’s console en bevat deze enkele grafische extra’s zoals driedimensionaal gras. 2K wuifde deze kritiek weg door te zeggen dat de ervaring voor alle drie de systemen hetzelfde is, maar dit is een zwak argument. Het is namelijk niet dat de PlayStation 3 Mafia II grafisch niet aan kan, maar dat de studio gefaald heeft in de ontwikkeling.
Naast het verschil in versies heeft Mafia II geen hoge replay waarde. Na het uitspelen van het verhaal, en eigenlijk ook tijdens het verhaal, is er namelijk bar weinig te doen. Tijdens het verhaal kun je naast de missies enkel kleren kopen, auto’s stelen en pimpen om vervolgens te verkopen of te houden, wapens kopen, winkels beroven en in een auto rond tuffen. Na het verhaal behoud je zo goed als dezelfde opties, waardoor de verveling er snel inslaat. Naast deze handelingen kun je nog op zoek gaan naar enkele collectibles, maar deze verlengen de speelduur niet bepaald. Daar komt nog eens bij dat het verhaal je niet veel meer dan tien uur zal bezig houden. Wat toch te kort is voor een singleplayer.
Conclusie
Mafia II is zonder twijfel een goede game geworden, maar weet net niet de absolute top te bereiken. De setting is goed, de voice acting is fenomenaal en het verhaal staat als een huis, maar helaas kent de game zijn minpunten. De lage replaywaarde en het grafische verschil waar de PlayStation 3 versie mee kampt kost de game punten, evenals de lengte van de verhaallijn. Mocht je een Xbox 360 of PC versie willen aanschaffen, dan mag je een paar tienden bij het cijfer optellen.