Magic the Gathering - Duels of the Planeswalkers 2013 is ondertussen de derde telg in de serie. We worden elk jaar verwend met een nieuw deel in de serie, maar is het een waardige toevoeging of gewoon een opgepoetste versie van vorig jaar?
Duels of the Planeswalkers 2013 volgt de spelregels van het originele kaartspel dat begon in 1993. Ik zal mij dan ook niet eraan wagen om de gehele mechanieken achter het spel uit de doeken te doen.
Voor de spelers die het niet kennen kan ik dit spel eenvoudig uitleggen als een duel tussen twee personen, ofwel planeswalkers die elk een bibliotheek aan magische spreuken hebben om elkaar mee te bekampen. De focus van deze vechtpartijen draait om het oproepen van wezens die voor jou, de speler, gaan vechten maar ook verdedigen met als ultiem doel, de twintig levens van de tegenspeler tot nul te herleiden.
Duels of the Planeswalkers, kortweg "Duels", biedt een eenvoudig maar krachtige introductie tot de wereld die Magic: The Gathering te bieden heeft. Net iets meer dan de voorganger is dit aspect van Duels duidelijk te merken. Nieuwe spelers worden nauwkeurig begeleid in het spel en deze begint met een nieuwe goed uitgewerkte tutorial.
Naast een nieuwe tutorial zijn nog een aantal aanpassingen gedaan aan de bestaande formule.
Zo telt de nieuwe "Duels" game een aantal nieuwe decks. Deze nieuwe decks maken gebruik van een aantal gekende kaarten maar bevatten ook nieuwe kaarten. Spelers zullen een eerste blik kunnen werpen op kaarten die deel uitmaken van de 2013 core set. Dit is tevens ook een leuke manier voor Wizards of the Coast, de uitgever, om hun nieuwe producten te adverteren.
Duels laat in deze iteratie het "tappen" van land kaarten over aan de speler. In de vorige versies was dit een automatisch gebeuren en veel spelers hadden daar kritiek op. Helaas is een ander groot hekelpunt nog niet verholpen. Het is nog steeds niet mogelijk om zelf een deck samen te stellen of een bestaand deck volledig aan te passen naar wens. Dit is iets wat ook ik graag anders had gezien in de nieuwe Duels. Net als de vorige Duels speel je kaarten vrij door de computer gestuurde tegenspelers te verslaan. Deze nieuwe kaarten komen dan in de gelinkte decks terecht, maar verder is dus geen aanpassing in de keuze van de kaarten of het aantal landjes in een deck mogelijk. Helaas maar ergens ook wel te verstaan. Duels heeft namelijk een groter broertje, "Magic Online". Dit spel, doch al wat ouder maar nog steeds een belangrijk product van Wizards of the Coast, biedt een zeer gelijkaardige spelervaring als de papieren vorm van het spel.
Dit klopt in het plaatje dat Duels een soort van introductiegame is om nieuwe spelers te lokken naar het grotere product, en dat doet Duels zeer aardig. Echter is het toch ook een leuke titel voor de niet nieuwe spelers. De goed uitgewerkte automatisering van de spelregels zijn zeer fris en bieden een vlotte spelervaring voor beginners en veteranen. De veteranen zullen zich dan ook verheugen met de verschillende uitdagingen die deze titel te bieden heeft. Naast de standaard Campaign waar je van tegenspeler naar tegenspeler wordt gebracht kun je namelijk ook de Challenge Campaign aangaan. Deze Campaign bestaat uit korte uitdagingen die elke een specifieke situatie schetsen in de vorm van een puzzel. De tegenstander zijn gespeelde kaarten zorgen ervoor dat bij de volgende "turn" je namelijk verliest, tenzij je de juiste oplossing met uw eigen kaarten vindt om dit verlies tegen te gaan en zelf te winnen.
Het spel is zeer aangenaam om te spelen in je eentje, maar kan ook in multiplayer gespeeld worden. Net als de papieren vorm is dit een zeer leuke ervaring.
Nog een nieuwe toevoeging is Planechase. Planechase is een nieuwe gamemodus die zijn eigen campaign kent evenals de multiplayer optie. Deze nieuwe modus plaatst vier spelers tegen elkaar met een toegevoegde twist. In het midden van het bord is namelijk een "Plane" deck aanwezig en elke beurt kan een speler kiezen om een dobbelsteen te werpen om dan uiteindelijk te beslissen om het effect van de planekaart te activeren of om deze te vervangen. De effecten die van deze planekaarten komen zijn echter te vaak te chaotisch. Een effect bijvoorbeeld is "verwijder alle creature kaarten die in het spel gebracht werden". Dit soort effecten kunnen leuk zijn, maar zijn helaas vaak te vervelend. In de singleplayer campagne versie van deze modus gaat het echter nog een stapje verder. De computer gestuurde tegenspelers hebben net iets teveel aandacht voor de menselijke speler en bieden minder tegenstand aan de andere tegenspelers. Dit in combinatie met de plane kaart effecten kan dus bijzonder frustrerende matches uitlokken.
Conclusie
Duels of the Planeswalkers 2013 is opnieuw net dat stukje beter dan zijn voorganger en is een absolute aanrader voor wat deze titel maar kost! Voor iets meer dan tien euro heb je dit spel namelijk al in uw bezit. Weet dat een boosterpack van de papieren versie ook gemakkelijk tien euro kosten dan weet je al snel hoe veel je krijgt voor deze versie. Mensen die een iPad bezitten kunnen deze titel zelf aanschaffen via de App Store. Dit type spel leent zich geweldig voor het formaat van een tablet.