Voor wanneer je niet genoeg kunt krijgen van CSI: Miami of soortgelijke politieseries, is er nu een politiegame op de Nintendo DS verschenen. In Miami Crisis zal het echter niet de bedoeling zijn om een moord op te lossen. Er moet juist van alles aan gedaan worden om dit te voorkomen. De politiemannen en –vrouwen van het Miami Police Department zetten alles op alles om een criminele bende op te rollen en zo erger te voorkomen. Een perfect plot voor een goede adventure game, of juist een slap aftreksel van die vele politieseries die we van televisie kennen?
Miami Crisis, in Amerika beter bekend onder de naam Miami Law, volgt het verhaal van twee politieofficieren van het politiedepartement in (hoe kan het ook anders) Miami. Het gaat om Martin Law en Sara Starling, twee jonge agenten met een belangrijke taak. Ze zullen namelijk gaan infiltreren in een terroristische organisatie, welke onder andere zeer actief is in drugssmokkel. Uiteraard zal dit niet zonder slag of stoot gaan, want de beide agenten zullen vele obstakels tegemoet gaan. Zo zal Martin bijvoorbeeld meerdere malen terecht komen in een shoot-out met terroristen. Sara zal de minder actievolle maar des te meer breinbrekende elementen in het spel voor haar rekening nemen.
Het verhaal zal zich ontvouwen door middel van tekstbalken, ondersteund door afbeeldingen en enkele geluiden. Hier is op zich weinig mis mee, ware het niet dat de conversaties vaak erg langdradig zijn en erger nog: ze zijn vaak tenenkrommend slecht. Gelukkig is er ook de optie om de teksten snel door te klikken, wat ondergetekende meerdere malen uit pure verveling heeft moeten doen. Maar gelukkig bestaat Miami Crisis uit meer dan conversaties alleen: er zal bijvoorbeeld ook gevochten en gepuzzeld moeten worden. Deze activiteiten zullen je voorgeschoteld worden in de vorm van enkele minigames. Zo kan je bijvoorbeeld vijanden neerschieten door ze aan te tikken via het touchscreen van de Nintendo DS. Over het algemeen zijn de minigames vrij snel en simpel om op te lossen. Er had zeker wat meer uitdaging in mogen zitten.
Erger is echter het feit dat er maar enkele minigames in de game verwerkt zijn. Het grootste deel van de tijd ben je kwijt aan het verkrijgen van informatie om verder te kunnen in het verhaal. Soms is het volledig onduidelijk waar je heen moet, terwijl je de andere keer weer jezelf door saaie gesprekken moet worstelen. Binnen een vijftal uurtjes zal je bovendien door alles heen zijn om vervolgens van de credits te kunnen genieten. Er is echter wel sprake van enige herspeelbaarheid, omdat je op verschillende momenten tussen Martin Law en Sara Starling kunt kiezen om mee te spelen. Als je het ene personage kiest, sla je het deel van het andere personage over. Je kunt de game dus in feite twee keer uitspelen en twee geheel unieke ervaringen krijgen.
Het grafische aspect van Miami Crisis is wellicht nog wel het meest positieve punt van deze zeer middelmatige game. De Point & Click omgevingen zijn stijlvol, ondanks het feit dat ze volledig statisch zijn. Je voelt op momenten echt dat je in de duistere sfeer van de onderwereld gezogen wordt. Helaas zal dit gevoel snel weer over zijn door de matige conversaties die worden gehouden. Toch is er met de vormgeving van het geheel weinig mis.
Conclusie
Miami Crisis heeft een flink aantal tekortkomingen, welke echt onvergeeflijk zijn. Zo is de game niet alleen snel uitgespeeld, ook zijn de conversaties saai en langdradig. Verder zijn de minigames vrij gemakkelijk en schaars aanwezig. Je bent meer bezig met het verzamelen van benodigde informatie, dan dat je daadwerkelijk aan het spelen bent. Enig echt positief punt aan deze game is wellicht de sfeer en het stijltje, dat echt doet voelen alsof je in de onderwereld beland bent.