Toen recentelijk LittleBigPlanet Karting aangekondigd werd, had ik daar gemengde gevoelens bij. Het is logisch dat Sony een kart-game uit eigen stal wilt hebben om de strijd aan te gaan met Nintendo’s Mario Kart-serie. De mogelijkheid om hier je eigen levels te bouwen is zeer zeker een waardevolle toevoeging. Maar Sony heeft al een dergelijke game, genaamd ModNation Racers, die recentelijk een nieuw deel kreeg op de PS Vita. Is deze serie wel klaar voor de strijd of kan LBP Karting beter het roer overnemen?
Zoals de naam verraadt is ModNation Racers: Road Trip in de eerste plaats een race-game. Spelers nemen met een koddig figuurtje plaats in een kart en strijden samen om de eerste plaats. De plek waar veel spelers zullen beginnen is de Championship mode. Hier worstel je jezelf door 25 races die opgedeeld zijn in vijf cups met als doel uiteindelijk de kampioen te worden. De werelden waarin je racet beginnen simpel met een standaard racetrack, maar gaandeweg worden er opties toegevoegd om bijvoorbeeld te stunten in de lucht en wapens te gebruiken. De levels zelf worden zelf ook steeds extremer met robotdinosauriërs en vuurspuwende robots om je het leven zuur te maken.
Voor je het einde van deze mode bereikt hebt, ben je een kleine vier uur verder als je goed speelt. Hierna begint de echte fun van een racegame, de multiplayer. Tenminste, dat dacht ik. ModNation Racers kent namelijk enkel ad-hoc multiplayer, elke vorm van competitieve online multiplayer schijnt door afwezigheid. Het is wel mogelijk om zelfgemaakte racers, karts en tracks evenals ghostdata te delen zodat je nog de illusie kunt hebben tegen mensen van over de hele wereld te spelen, maar het is omslachtig en eigenlijk onbegrijpelijk.
Daarom stortte ik me in het creëren van mijn eigen gedachtespinsels. Eerst een bestuurder die niet lijkt als op kruising tussen Justin Bieber en Edward Cullen. Jezelf goed namaken gaat niet lukken, daarvoor de opties niet te karig maar wel te cartoonesk. Hierna de kart. Denk goed na over wat je maakt en probeer het uitgebreid uit is hier het idee. Want hoewel de karts zich lekker laten besturen, vooral zonder stuurhulp, kan de goede combinatie van onderdelen net die paar seconden verschil maken.
Als laatste is er het maken van eigen racetracks. Je zult al gauw een uurtje bezig zijn om te bekijken welke mogelijkheden je allemaal hebt om je track in te richten. Want niet enkel de baan zelf moet ingericht worden, de omgeving ook. Tel hierbij op dat je waarschijnlijk nog lang niet alles hebt vrijgespeeld via NEAR, Championship mode en de gokautomaten en de mogelijkheden zijn oneindig. De touchscreen besturing uit zich ideaal in het maken en aanpassen en al snel zal je eerste baan af zijn.
Wanneer je iets gemaakt hebt is het een fluitje van een cent dit te uploaden naar de SEN-servers zodat iedereen kan meegenieten. Aan de andere kant kun je zelf op zoek gaan naar specifieke creaties om te downloaden of je kan de PS Vita vragen er willekeurig te downloaden. Als je gelukt hebt, heb je vrienden om ad-hoc tegen te spelen op deze tracks, zo niet dan zal je snel klaar zijn ermee. Want de ghosts van downloadcreaties zijn karig.
Conclusie
Mario Kart hoeft voorlopig niet te vrezen, hoewel ModNation Racers zeer vermakelijk is, is het bij lange na niet zo lang houdbaar. De Championship mode is daarvoor te kort en het gebrek aan degelijke online functies te pijnlijk. Je kunt wat tijd rekken indien je poogt alle onderdelen voor je karakters, karts en tracks vrij te spelen, en indien je geluk hebt via ad-hoc multiplayer. Maar hierna is het feest dan ook echt over.