In 2011 bracht WB Games met Mortal Kombat 9 de serie terug naar zijn oorsprong. De oude karakters waren terug, klassieke vechtarena's en ook het vechtsysteem speelde vanouds, maar toch verfrissend. Met Mortal Kombat X gaat Netherrealm Studios een andere kant op en komen ze op de proppen met nieuwe personages en een nieuwe twist in de vecht mechanics.
The story so far
Mortal Kombat 9 maakte komaf met de flauwe verhaallijn van de voorgaande delen door een soort reboot te brengen van het origineel verhaal. Het begon terug met het toernooi dat Earthrealm moest behoeden van Shoa Khan zijn invasie. Mortal Kombat 9 vertelde het verhaal van Mortal Kombat 1, 2 en 3 met een twist. Mortal Kombat 10 zet deze trend verder en vertelt het verhaal na Mortal Kombat 9 en start met de opzet van Mortal Kombat 4. Het brengt het verhaal van Shinnok, de gevallen Elder god die na duizenden jaren opsluiting, terug kan ontsnappen dankzij Quan Chi. De nieuwe twist in het verhaal komt samen met een aantal nieuwe personages die het nu moeten opnemen tegen Shinnok.
Nieuwe gezichten.
Het verhaal wordt volledig cinematisch verteld in de story mode net als in Mortal Kombat 9. De story mode vertelt een generatieverhaal dat net na het vorige deel begint, maar spant in totaal 25 jaar. Op deze ludieke manier worden de nieuwe personages in beeld gebracht. Vier van de nieuwe gezichten zijn de kinderen van oudere bekende vedetten zoals Johnny Case, Sonya Blade, Kenshi en Jax. We krijgen dus niet alleen een nieuwe generatie aan personages te zien maar dus ook de oudere versies van fan favorieten. De story mode brengt zelf een paar leuk verrassingen wat dit betreft tussen zowat de oudste vete tussen de Sub Zero en Scorpion ofwel Kuai Liang en Hanzo Hasashi. 
Naast de nieuwe generatie krijgen we ook nieuwe gezichten te zien uit Outworld. Kotal Khan, de nieuwe “emperor” van Outworld en zijn gevolg dat bestaat uit Erron Black, Dvorrah en Ferra Tor. De nieuwe personages zijn stuk voor stuk vermakelijk en vullen het bestaande roster zeer mooi aan. Dankzij de story mode leer je deze nieuwe personages ook een beetje beter kennen wat de personages alleen maar goed doet.
In de story mode komen ook een aantal personages aan bod uit vorige delen die absoluut niet speelbaar zijn. Het feit dat ze niet speelbaar zijn maar wel moet worden bevecht strooit daarbij wat zout in de wond. Eén van deze is Tanya die wel al aangekondigd werd als DLC en deel uitmaakt van de Season Pass, de Kombat Pack.

Verfrissende fighting styles.
De nieuwe twist in het vechtsysteem komt er met het brengen van fighting styles. Elk personage heeft drie stijlen waaruit de speler kan kiezen. Deze brengen variatie per personage in de vorm van wapens, super moves en combo’s. Ook het uiterlijk krijgt een visuele aanpassing per fighting style. Het is zeker leuk om een deel van Jade, een personage dat volledig ontbreekt in MKX terug te vinden in één van de fight styles van Kitana. Deze fighting styles hebben hun naam absoluut niet gestolen. De speelstijl van elke style is dusdanig verschillend waardoor spelers hun eigen stijl perfect kunnen matchen bij 1 van de 3. Zeker in competitieve kringen zullen deze verschillende variaties zeer mooi tot hun recht komen.
Faction Wars
Bij het starten van Mortal Kombat X wordt er onmiddellijk gevraagd welke Faction de speler wenst te vervoegen. Deze Factions dienen als een soort van motivatie meta game om de spelers iets vlotter te betrekken tot bij het online gebeuren. Bij elke match verdienen spelers Faction XP, zelf in de singleplayer modes zoals story mode. Deze XP worden samengeteld waardoor na een aantal dagen een winnende faction naar voren zal komen waarbij de spelers zullen beloond worden met unlockables.
Het zal nog moeten blijken hoe Netherrealm studios en WB Games dit zal blijven invullen om het interessant te houden.
Schattenjagen in de Krypt
Net als in vorige delen is er opnieuw een nieuwe variatie van de Krypt. Hierin kunnen spelers met de ingame currency “Koins”, allerlei lekkers unlocken zoals fatalities, alternatieve costumes en concept art.
De nieuwe twist in de Krypt is dat deze modus speelt als een old-school dungeon crawler. Spelers dienen een dungeon te verkennen en moeten daarbij items vinden om dieper in de dungeon te kunnen afdalen.

De Krypt wordt echter overschaduwd door diens ingame munt die uitzonderlijk tijdrovend te vergaren zijn. Nog meer demotiverend is het feit dat alle unlockables uit de Krypt kunnen ontgrendeld worden met de klik op een knop voor de kost van €19,-. Het grinden voor Koins geeft je hierbij al snel het gevoel dat je een arme stakker bent. Een spijtige keuze die verdedigd wordt door WB Games dat deze optie er is voor spelers die minder tijd hebben. Als stel ik mij dan de vraag dat als deze speler alles unlocked willen hebben maar geen tijd kunnen vinden voor deze titel, waarom deze dan in godsnaam dergelijke kosten betalen aan een game. Een game die voor consoles voor €60,- verkocht wordt samen met een season pass van €30,- , krypt unlockables voor €19,- en daarboven nog een aantal DLC outfits die niet in de season pass zitten. Een dure bezigheid voor mensen zonder tijd.
Conclusie
Mortal Kombat X stelt niet teleur. Het gaat verder met de succesvolle formule uit 2011 en upgrade de ervaring tot een hoger niveau. De nieuwe personages zijn meer dan welkom en brengen met de toevoeging van fighter styles meer dan voldoende variatie. Mortal Kombat X mag dan wel zich focussen op een story line met een nieuwe jonge generatie, het spel zelf is uiterst volwassen.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie