Motoren zijn beter dan auto’s. De gierende banden van een sportauto verbleken tegen de adrenaline die door je lijf giert wanneer je met een monsterlijke tweewieler over het asfalt scheurt. Blijkbaar denk ik er niet alleen zo over, want plotseling verschijnen er overal games met motoren erin. Een van de serieuzere games komt van een langlopende franchise. MotoGP13 is gearriveerd.
Het idee van een gemiddelde racegame is ondertussen wel bekend. Je begint als rookie en werk je op tot topcoureur. Ondertussen win je wat races, bekers en titels, teken je wat contracten en wissel je regelmatig van team. Niets nieuws onder de zon dus.
De ontwikkelaar poogt om het geheel wat op te leuken door social feed toe te voegen. Tussen races door kun je een kijkje nemen op je laptop en daar zien wat mensen over je schrijven op Twitter. Leuk bedacht, maar het verliest zijn aantrekkingskracht snel als blijkt dat het aantal verschillende Tweets minimaal is en deze daardoor bijzonder repetitief zijn.
Natuurlijk is dit maar de verpakking. Bij een game als MotoGP is het belangrijker dat het rijden zelf goed werkt. Gelukkig is Milestone geen onbekende in het genre en met de feeling en het geluid van je tweewielers zit het dus ook wel snor. Het wordt nooit zo extreem realistisch als bijvoorbeeld SBK, maar het weet een fijne mix tussen simulator en arcade aan te houden. Het verschil tussen de motoren is bijvoorbeeld voelbaar, maar je zal nauwelijks hinder ondervinden van het wisselen van je racevoertuig. Een testrondje of twee en je vliegt weer als een pro door de bochten heen. Daartegenover staat wel dat je met vol gas geven nergens komt, behalve in de grindbak.
De game zal nooit je handje vasthouden, maar je eerder parkeren op een Yamaha met het motto: rijden zul je kreng! Tegelijkertijd biedt het remhulp, ideale lijnvisie en andere handvaten voor diegene die het nodig hebben. De game laat je bovendien in de laagste klasse, Moto3, beginnen. Voor je op de werkelijk levensgevaarlijke snelheidsduivels van Moto1 zit ben je dan ook uren verder en heb je een zeker inschattingsvermogen opgebouwd.
MotoGP13 leent zich dan ook uitstekend voor iemand die wel eens met een motor wil rijden, maar zich daarbij niet wil ergeren aan het feit dat het ietsjes harder indrukken van de rem het verschil betekent tussen asfalt en brandend rubber. Maar waarschijnlijk zal ook hij snel uitgekeken raken op de iewat kale career mode.
Het kloppend hart van een racegame blijft namelijk de multiplayer. Met tientallen motoren, genoeg customizing opties en de mogelijkheid om je rijhulp naar eigen smaak bij te stellen is er voldoende ruimte om je eigen speelstijl te ontwikkelen. Dit alles zat ook al in de singleplayer modi als career en grand prix, maar voelt pas in de multiplayer echt aan als een meerwaarde.
Ook het werkelijke racen loopt behoorlijk soepel. De matchmaking verliep meestal vlot en zonder problemen, waardoor je al snel weer in de startblokken staat. De game loopt ook online als een tiet, al wilt een framedrop nog wel eens opduiken wanneer het iets hectischer wordt. En dat is vreemd, want hoewel de motoren en bestuurders prima ogen, is de rest van de track en vooral hetgeen ernaast vrij povertjes.
Conclusie
Milestone laat overal zien dat ze zich specialiseren in racing en dat ademt elke pixel van de game uit. Maar juist omdat het racen zelf zo goed werkt, vallen de gebreken van de randzaken des te meer op. Kijkend naar de naam van de titel kunnen we zeggen: volgend jaar beter jongens!