Nog voor we aan deze recensie beginnen wil ik jullie drie vragen stellen. De eerste is: hou je van anime? De tweede is: kun je animes als Gintama, Excel Saga, Pani Poni Dash en Puni Puni Poemi waarderen? En de laatste is: kunnen sake en Japanners met een rare fetisj en sekstekort een goede game maken? Heb jij op alle drie ‘ja’ geantwoord? Dan kun jij wellicht Mugen Souls waarderen.
Aan het begin van de game ontmoeten we Chou Chou, de zelf verklaarde Undisputed God Of The Universe. Grote woorden uit de mond van een klein meisje, maar zoals je al zag aankomen is het rozeharige grietje van plan de daad bij het woord te voegen. Nadat ze een schip heeft overgenomen met de hulp van een gereïncarneerde demon die nu de vorm heeft van een goedgevormde engel, begint ze een queeste om alle zeven werelden van dit sterrenstelsel te veroveren.
Hoewel ze haar weg weet met allerhande wapentuig, is de forte van de arrogante jonge dame haar speciale skill: Moe Kill (je zei dat je anime kende, dus ik ga niet eens beginnen met het uitleggen van moe). Door haar vijanden helemaal moe te krijgen kan je ze bekeren tot haar zijde, waar ze in peon (pawns) veranderen. Dit doe jij tijdens de gevechten, waarin je turn-based over het afgesloten strijdveld rent om de beste positie voor je aanval in te nemen. Dit kan een reguliere aanval zijn, een skill of een combo indien je karakters dicht genoeg bij elkaar staan.
Deze combo’s zijn wederom een stapje verder verwijderd van gezond verstand dan de rest van de game. Je gebruikt bijvoorbeeld je partners als katapult, cricketdoelwit of Beyblades (inclusief Dragoon, Dranzer, Driger en Draciel). Op zich is het nog allemaal redelijk overzichtelijk, totdat in rap tempo de game nieuwe elementen op je af knalt. Blast Off attacks, de overkill peon ball die in je smoel kan exploderen als je niet bepaalde targets haalt, kristallen die het veld veranderen en Chou Chou’s tweede speciale skill.
Was Moe Kill al behoorlijk ver gezocht, dan is de vormveranderingskracht van Chou Chou ergens in a galaxy far far away te vinden. Vormverandering is niets revolutionairs in videogames. Maar als de vormen die je hebt Egocentrisch, Sadist, Masochist, Kluns, Wispelturig, Hyperactief, Zwartgallig en Elegant zijn (toevallig ook de elementen van de game), dan is het laatste restje logica compleet verdwenen. Een apart figuur als haar, trekt logischerwijs mensen om zich heen. Al gauw wordt je bonte gezelschap dan ook uitgebreid met bijvoorbeeld een bikini-adorerende held, een prinses die gedomineerd wil worden en een idool met een maid fetisj. Hoewel het nooit openlijk gezegd wordt liggen de seksuele referenties er zo dik op dat Fifty Shades met het schaamrood op de wangen mag afdruipen.
Als je het niet meer kan volgen neem ik het je niet kwalijk. Dat doe ik ook niet namelijk. Hoewel ik behoorlijk wat games en anime gewend ben, overstijgt Mugen Souls alles. En dan te bedenken dat ik nog lang niet alle mogelijkheden en extra’s rondom het gevechtssysteem heb aangehaald. Het lijkt erop dat iedereen bij ontwikkelaar Compile Heart tijdens een potje zuipen zijn raarste seksuele fantasieën eruit heeft gegooid, welke vervolgens nauwelijks samenhangend bij elkaar zijn gegoten in de mal die Mugen Souls heet.
Mugen Souls ga je dan ook niet spelen vanwege het hilarische verhaal, de uitmuntende audiovisuele performance of andere dergelijke pluspunten. Mugen Souls is je guilty pleasure. Het is als die ene chick waarmee je ooit een nacht samen bent geweest, als die ene B-film die je honderd keer gekeken hebt of als die vage X-rated video die in de krochten van je externe harde schijf verblijft (GameQuarter en de NSA weten het). Het is eigenlijk zo verkeerd, maar je kunt het niet weerstaan, als je moeder die je roept voor het eten.
Conclusie
Mugen Souls is 100% Japans, 200% Sake, 300% sekstekort en 400% onzin , hetgeen samen goed is voor een tiendubbele overdosis aan gestoorde taferelen, die je hersens cirkels laten rennen als je er enige vorm van logica aan probeert te verbinden. Maar toch zul je, indien je ervoor openstelt, er helemaal moe van worden.