De traditie van de verhalenverteller heeft me altijd geïntrigeerd. Of het nu een poppenkastvoorstelling is over Jan Klaassen of een voordracht van verhalen uit lang vervlogen tijden, verhalenvertellers laten me op het puntje van mijn stoel zitten. Mocht ik als journalist niet slagen, dan ga ik het wellicht proberen als verhalenverteller. Om alvast te oefenen wil ik jullie het verhaal van MySims Kingdom vertellen. Dit schokkende verhaal heeft in een niet al te ver verleden echt plaatsgevonden, op de Nintendo DS.
Laat je meevoeren naar een ver land, naar het koninkrijk van de grote koning Ruben. Het gewest waarin jij leeft, dat door ondergetekende tot Tillyburg werd gedoopt, ligt in dit verre koninkrijk. Direct nadat je bent aangekomen, merk je dat er iets niet pluis is. De redelijk mooi ogende driedimensionale omgevingen zijn kaal en leeg, alsof de bedenkers van MySims Kingdom vergeten zijn om het koninkrijk van leven te voorzien. Maar het zijn niet de makers die de leegte hebben gecreëerd. Een mysterieuze schurk heeft de flora en fauna van Tillyburg namelijk weggezogen met een wonderlijke stofzuiger.
Zit je al op het puntje van je stoel? Mooi, want de ommekeer dient zich direct aan. De koning vraagt jou namelijk om het mysterie op te lossen en de omgevingen weer van de nodige pracht en praal te voorzien. Hiervoor krijg je een even zo wonderlijke stofzuiger van de maffe professor F. Al wandelend door de lege omgevingen kun je voorwerpen plaatsen en zo jouw eigen prachtige buurt vormgeven.
Doordat de omgevingen in het begin even kaal zijn als akkerland na een sprinkhanenplaag, is er aanvankelijk vrij weinig te doen. Je moet de aanwezige bewoners helpen door minigames te voltooien. In ruil daarvoor krijg je vage voorwerpen, die professor F kan gebruiken om de mysterieuze crimineel op te sporen. De minigames zijn soms leuk en soms enigszins krakkemikkig uitgevoerd. Hoewel het concept van bijvoorbeeld tennis best leuk is, leidt de matige besturing ertoe dat je het gros van de minigames niet zo vaak zult spelen.
Wat je wel vaak zult doen, is heen en weer lopen in het tempo van een slaapwandelaar. De afstanden tussen verschillende bewoners zijn soms erg groot, waardoor de verveling enigszins toeslaat. Het decoreren van omgevingen en je eigen huisjes biedt hiervoor niet genoeg afleiding. Na verloop van tijd krijg je de beschikking over helikopterplatformen, waardoor je gemakkelijker van de ene uithoek naar de andere uithoek kunt reizen. Om een heliplatform te kunnen bouwen, moet je dan wel weer een minigame met succes voltooien.
De minigames zijn dus niet altijd even plezierig, maar toch valt er wel lol te beleven aan bijvoorbeeld het uitvechten van sneeuwballengevechten of schansspringen. De beloning voor het spelen van minigames is bovendien altijd voldoende, omdat je of een cruciaal voorwerp, of een flinke zak geld krijgt. De voorwerpen zijn nodig om het flinterdunne verhaal tot een goed einde te brengen, het geld kan goed besteed worden aan het nodige meubilair voor je verschillende huisjes.
Zoals je misschien al hebt gemerkt, klinkt MySims Kingdom niet erg verrassend. Dat klopt, want het spel biedt niets wat niet al eens eerder gedaan is. De voorganger, MySims, kent hetzelfde spelconcept, waarbij het verschil zit in de verhaallijn en andere minigames. Wat overigens voor MySims Kingdom pleit, is dat de schermteksten volledig in het Nederlands zijn.
Conclusie
MySims Kingdom is ontwikkeld voor een niet al te kritische doelgroep. Spelers die op zoek zijn naar een simpel, niet al te diepgaand spelletje, waarbij je in je eigen tempo een dorpje kunt herbouwen en enkele minigames kunt spelen, zullen zich best kunnen vermaken met MySims Kingdom. Gamers die zich druk maken om uitdaging, vernieuwing en diepgang doen er verstandig aan dit spel in de goed gevulde winkelrekken te laten liggen.