Techland, bekend van onder meer de Call of Juarez-games, laat het Wilde Westen achter zich en begeeft zich nu in de wereld van off-road racing. De voorbije jaren hebben we al heel wat modder op ons bord gekregen met Fuel, DiRT2 en Pure. Met een extravagante aanpak probeert Nail’d een nieuwe off-road ervaring te bieden. Benieuwd of ze dit keer de nagel op de kop slaan.
Ondanks er geen verhaal aanwezig is in deze game, zal de game je uren kunnen bezighouden. Dat lijkt toch zo wanneer je door de vele races navigeert in het hoofdmenu. Deze races zijn opgedeeld per moeilijkheidscategorie waardoor je helemaal onderaan de ladder moet starten met amateurcompetities. Deze competities zijn dan op zich weer opgedeeld in zes races die je niet buiten de top drie mag beëïndigen. Wanneer dit niet lukt, blijft het volgende event ontoegankelijk. Dit betekent dat je verplicht bent van elke race goed te rijden of je zal het spel nooit kunnen beëindigen.
Races bestaan uit drie categorieën: een normale race, een stunt-race en een time trial. Verder kunnen races worden opgesmukt met voordelen zoals onbeperkte boosts of ongehinderd doorrijden wanneer je botst tegen een tegenstander. Ook is elk circuit opgebouwd uit enorme jumps en verschillende wegen naar de finish. Daarnaast zijn de wegen gedecoreerd met vuurringen en vuurpalen. Eenmaal je daardoor rijdt, wordt je boostmetertje voor een deel gevuld. Dit is ook het doel van de stuntraces. Dit is best een teleurstelling, aangezien die enorme jumps de perfecte gelegenheid bieden om de coolste truks uit te voeren. Neen, bij de stuntraces draait het allemaal om je zoveel mogelijk tussen deze vuurobstakels te bieden.
Nu het racen op zich is best wel spectaculair, ondanks het ontbreken van truks. Het snelheidsgevoel is ongelofelijk fel aanwezig, zelfs ook de grip. Al rijd je meer dan honderd per uur, de scherpste bocht vormt geen enkel probleem. Dit geeft natuurlijk een geweldig arcadegevoel, maar kan een enorm nadeel spelen door de gelaagdheid van elk circuit. Voor je het weet, ram je met je hele hebben en houden tegen een rots of ander ondeugdelijk object. Het zou voorkomen kunnen worden door een betere controle in de lucht te hebben, waardoor je binnen de tijdspanne toch nog op het juiste pad geraakt. In plaats daarvan zal je steeds moeten respawnen, wat toch wel na verloop van tijd frustrerend kan worden. Zeker wanneer je steeds een laadschermpje krijgt van enkele seconden.
Op online gebied blijven dezelfde gameplaymodi gelden evenals de problemen die in de singleplayercampaign te vinden zijn. Echter is hier wel een leaderboard waar je kan checken hoe goed je bent ten opzichte van de anderen. Deze ladder klim je op door races te winnen en daardoor speel je ook weer unlockables vrij zoals nieuwe outfits, ATV’s en motorbikes. Jammer genoeg is het moeilijk om deze unlockables vrij te spelen, aangezien het online-luik vrij leeg is. Blijkbaar zijn er maar weinigen geïnteresseerd in een potje online stunten.
Het beste gedeelte van de game bevindt zich in de soundtrack. Elk van deze tracks zijn stuk voor stuk stevige rocksongs die perfect passen bij de ruige omgevingen waar je in zal vertoeven. Echter bieden de voertuigen niet dezelfde geluidskwaliteit en wordt het geluid snel eentonig. De grafische kant van de game is eerder aan de matige kant. Omgevingen zijn vrij kaal aangekleed. Al rijd je duizend kilometers door het stof, je voertuig noch je kleding zal van één stofje voorzien zijn.
br>Conclusie
Nail’d blijft onder de verwachtingen zweven. De gameplay loopt in tegenstelling tot de snelheid veel te stroef. Het arcadegevoel is te zwak uitgewerkt waardoor plezier snel plaats maakt voor frustratie. Zeker door de gelaagdheid van de circuits zal je voor het weet botsen en respawnen, waardoor je weer eens kan gaan achtervolgen. Als het bij de waanzinnige jumps stopt met stunts, dan weet je zo dat de game tekort komt om langdurig speelplezier aan te bieden.