“Need for speed is één van de meest iconische namen in de geschiedenis van games en met deze reboot willen wij het in oude glorie herstellen.” Die woorden sprak executive producer Marcus Nilsson na de aankondiging van Need for Speed. Eigenlijk hoef je als director van deze franchise maar weinig anders te zeggen om de game-industrie op tilt te laten slaan. Want laten we eerlijk zijn: de afgelopen paar delen waren wel goed, maar niet wat we gewend zijn van deze franchise. Doorbreekt deze reboot eindelijk deze lijn?
Ook al moet Need for Speed een terugkeer naar de roots van de franchise zijn, toch hebben de ontwikkelaars op één cruciaal punt besloten om daar van af te wijken: de game heeft een open wereld. Daarom zul je zoals je gewend bent van open wereld racegames heel wat tijd doorbrengen in de stad, Ventura Bay genoemd, door te rijden van locatie naar locatie om daar je races af te ronden.
Races zijn er in verschillende vormen en maten, zo ook in Need for Speed. Om precies te zijn bestaan er vijf verschillende modi waaraan spelers zich kunnen wagen: Speed, Style, Crew, Build en Outlaw. Om die reden zul je niet de complete game lang testen of je sneller bent dan je tegenstander, maar kun je voor de afwisseling ook eens een keer een driftwedstrijdje doen of een politie-achtervolging overleven.
Om te janken
Omdat een Need for Speed-game natuurlijk niks is zonder een verhaal, worden ook in deze reboot de races aan elkaar gebreid door wat cutscenes. Het verhaal wordt hierdoor wel duidelijk: een paar jongeren willen beter worden in racen en reputatie verdienen. Hoe het verhaal verteld wordt, is echter om te janken. Het lijkt wel alsof het script geschreven is door een paar mannen van rond de 60 jaar die denken te weten wat tegenwoordig ‘cool’ is onder de jongeren. Bovendien spelen de acteurs totaal niet geloofwaardig en realistisch, waardoor plaatsvervangende schaamte een veelvoorkomend gevoel is tijdens het spelen.
Who cares?
Maar goed, het verhaal in een racegame is verreweg het onbelangrijkste aan het spel. De gameplay, daar is waar het om draait. Om het iedereen zo veel mogelijk naar hun zin te maken op dit gebied heeft ontwikkelaar Ghost Games een menu ontwikkeld waar je je rijstijl in kunt aanpassen. Denk aan hoe snel je zult driften wanneer je een bocht ingaat of hoe sterk je remmen staan afgesteld.
Dit systeem is zonder twijfel één van de beste vernieuwingen aan Need for Speed. Niet langer wordt je gedwongen om puur arcade te racen of puur realistisch. Er zijn ook daadwerkelijk veel zaken die afgesteld kunnen worden waardoor je gemakkelijk kunt rijden zoals jij wilt. Het enige nadeel aan dit systeem is echter wel dat je enkel je manier van rijden kunt aanpassen in de garage en niet gemakkelijk tussendoor. Hierdoor kun je niet makkelijk experimenteren met het systeem omdat je elke keer wanneer je wat wilt veranderen een laadscherm voor je kiezen krijgt.
Teleurstelling na teleurstelling
Al zijn die laadtijden niet zeer lang, zeker als je het vergelijkt met een gevalletje The Crew. Op zich is dat ook niet heel erg raar. De werelden van The Crew en Need for Speed zijn namelijk totaal niet met elkaar te vergelijken. De map van het laatste NFS-deel stelt op enkele punten redelijk teleur. Verreweg het belangrijkste punt daarvan is de grootte van de beweegruimte, aangezien je de complete map binnen no-time compleet verkend hebt.
Door de kleine map komt er nog een probleem naar boven: er is niet genoeg ruimte om elke keer originele tracks aan te bieden. Hierdoor komt het maar al te vaak voor dat delen van de map schaamteloos meerdere malen gebruikt worden in races. Hierdoor kunnen races al snel eentonig worden, zeker ook door het feit dat de map an sich al weinig variatie kent qua omgeving.
But who cares?
Maar uiteindelijk wanneer je het verhaal aan de kant schuift en totaal niet let op de map, dan blijft het racen over. En dan komt daadwerkelijk een goed spel naar buiten. Niet alleen een game die grafisch helemaal in orde is, maar ook op het gebied van gameplay. Zodra je in een mooie bocht een drift inzet die perfect uitgevoerd wordt waardoor je een groepje tegenstanders inhaalt vergeet je eventjes alle problemen van Need for Speed, en daar is waar het om gaat.
br>Conclusie
Op het gebied van gameplay is Need for Speed zeker één van de betere racegames die de afgelopen tijd op de markt is gekomen, waar het systeem voor het aanpassen van de rijstijl beter aan bijdraagt. Kijk daar echter even niet naar en je ziet een game met een kleine, eentonige map en een verhaal om over te janken. Maar goed, gelukkig hebben we de variatie die de verschillende modi aanbieden nog.