Zucht… daar gaan we weer, een nieuwe Need for Speed. Opnieuw is het concept “drastisch” omver gegooid, opnieuw gaan we weer terug naar de roots, en opnieuw zit het verhaal een stuk beter in elkaar. De Fast-And-Furious tuning-scene is opnieuw ingeruild voor snelle politieachtervolgingen in het daglicht, enzovoorts. We kennen het al lang, maar nog steeds is Electronic Arts er niet in geslaagd een fatsoenlijke racetitel in elkaar te knutselen, Need for Speed: Undercover is een typisch gevalletje ‘gaat wel’ en is de gigantische verkoopcijfers die het gaat krijgen absoluut niet waard.
Herinner je je nog de tenenkrommend slechte cutscenes uit de voorgaande NFS-games, waarin matige B-acteurs cheesy zinnetjes opzeiden en dat dat werd gepresenteerd als “meeslepende verhaalvertelling?”, die zijn weer terug. Opnieuw ga je totaal niet op in het verhaal en opnieuw druk je zo snel mogelijk op de doorspoelknop, zodat je weer verder kunt gaan met het racen.
Dat racen steekt op zich prima in elkaar, maar gaat helaas ook gepaard met enkele minpunten. Zo is de game vanuit de derde persoon véél te traag. Schakel maar eens over naar het dashboardperspectief en je zal het gigantische snelheidsverschil merken. Bovendien is de framerate om te huilen, als je eenmaal op een fatsoenlijke snelheid rijdt, dan schokt het beeld erger dan een GeenStijl-radiocommercial. Dan kan de game er nog zo mooi uitzien, technisch had EA beter haar best moeten doen.
Ben ik al klaar met het opsommen van de minpunten? Oh nee, de offline multiplayer. Die is er niet. Je leest het goed, altijd was de splitscreen meerspelermodus een prima toevoeging aan de NFS-games, maar nu schittert hij door afwezigheid. Persoonlijk vind ik dat een mysterie, want het is niet zo, dat anders de framerate belachelijk traag zou worden.
Het lijkt er dan ook enorm op dat deze game te vroeg is uitgebracht. De eerder genoemde problemen zijn namelijk niet de enige bron van ergernis: waarom verschijnen er af en toe gebouwen uit het niets? Waarom is er zo weinig teken van leven in die grote open stad te bekennen? Waarom gaan politiewagens kapot als er kilometers naast hen iets omvalt? Je begrijpt het wel, deze game had een maandje of twee later uit moeten komen.
Ondanks al deze minpunten is Need for Speed: Undercover niet een heel belachelijk slecht spel. Er zijn wel pluspuntjes, neem bijvoorbeeld het tunen. Je hebt keuze uit een zeer breed scala aan bolides, die elk tot in de kleinste details aan zijn te passen. Als je je dan toch gaat ergeren aan de framerate, dan kan je dat het best in stijl doen, in een wagen die er strak uitziet, moet EA gedacht hebben.
Conclusie
Need for Speed is een zeer slordige game. Er zijn zóveel grote en kleine minpunten te bekennen, dat die pluspunten er eigenlijk niet zo toe doen. Persoonlijk zou ik je dan ook Midnight Club: Los Angeles aanraden in plaats van deze titel, dat racespel slaat de plank namelijk wél raak.