Hyperdimension Neptunia: van oorsprong een JRPG-serie die de game-industrie op de hak nam, maar vandaag de dag een franchise die meerdere games per jaar produceert en uitwijkt naar allerlei genres met uiteenlopende resultaten. Een serie die nooit héél goed was, maar een soort guilty pleasure voor ondergetekende was. Senran Kagura, de bestverkopende serie van de dubieuze ontwikkelaar Tamsoft, wiens titels zó het randje opzoeken dat zelfs ik (de eroge-recensist) het er nogal moeilijk mee had. Op de eerste oogopslag hebben deze franchises weinig meer met elkaar te maken dan dat Tamsoft ooit een vrij smakeloze spin-off van Neptunia mocht maken. Maar toch schitteren ze nu samen in één titel.
Neptune en vrienden hebben door de jaren heen al heel wat rollen vervuld. Van Godinnen van hun eigen naties tot beta testers voor een MMO, van zangeressen en interdimensionale idols tot tijdreizigers. Maar voor deze titels zijn ze rivalen van de kunoichi van Senran Kagura, hetgeen betekent dat ze ninja zijn. De meiden van de Hyperdimension verblijven in Heartland, waar ze de Compa-stijl beoefenen en vechten met de Honeypa-ninja’s van Marvelland in een oorlog waar geen eind aan zit.
De vijand van mijn vijand
Zelfs in een oorlog waar geen eind aan zit, kan een wapenstilstand worden ingelast. Bijvoorbeeld wanneer de beide landen worden aangevallen door een derde partij die met een ongekend machtsvertoon het strijdtoneel binnenvalt. Dit is de opzet van Ninja Wars en de manier waarop gamers kunnen spelen met de wulpse dames van beide franchises. Maar natuurlijk niet met allen tegelijk.
In plaats daarvan kiezen spelers twee karakters van de beschikbare tien opties, waarmee ze kleine, afgebakende levels betreden. Deze doorkruis je in real-time terwijl je robots, monsters en skeletten in stukjes hakt met een combinatie van reguliere aanvallen en aan stamina gerelateerde skills die onder snelkoppelingen zitten, waarbij je kunt dashen of verdedigen om je eigen HP in het groen te houden. Het concept is al zo oud als 3D gaming en zal eenieder die ooit een hack-and-slash game of Action-RPG heeft gespeeld direct bekend voorkomen.
Budget design
Natuurlijk hoef je als ontwikkelaar niet bij elk van je titels het wiel opnieuw uit te vinden. Goed gejat is beter dan slecht bedacht is zo’n beetje het motto van elke creatieve uiting, al noemen ze het dan ‘’inspiratie’’. Dat NXS niet bijster origineel is, vind ik daarom niet direct een groot probleem. Hetgeen wat er dan echter is, is zo…beperkt. Levels zijn niet enkel klein in opzet – in drie tot vijf minuten kun je elke wel doorkruisen – maar ook in aantal. Bovendien worden diezelfde levels hergebruikt voor de tientallen sidequests, waardoor je ze al snel kunt dromen.
Wat dit nog kwalijker maakt, is dat voor andere aspecten van de game al net weinig moeite lijkt te zijn gedaan. Het aantal verschillende soorten vijanden is, als je kleurvariaties niet meetelt, op één hand te tellen, waardoor je er al heel snel op uitgekeken raakt. En dat is jammer, want de game oogt prachtig en is ondanks zijn basale opzet een genot om te spelen als een wat simpeler tussendoortje. Zie het ook vooral niet als meer als dat, want zelfs met een hoop sidequests erbij had ik het spel binnen tien uur voltooid. Dat is dan ook de voornaamste reden voor de score.
br>Conclusie
Hoewel nergens heel bijzonder, is Neptunia X Senran Kagura: Ninja Wars een volgens het boekje action-RPG die twee langlopende series samenbrengt in een visueel aantrekkelijk pakketje. Een pakketje dat in je broekzak past door een algeheel gebrek aan content ondanks het prijskaartje van € 60,-. Je kunt dan ook beter wachten tot er een uitverkoop is…