Pain is al een tijdje beschikbaar via de PlayStation Store. In de game is het de bedoeling om een fictief personage we te katapulteren. Wie ooit Jackass gezien heeft kan zich zulke taferelen ongetwijfeld inbeelden.
Je moet een idioot zijn om je edele delen vast te nieten of in een winkelkarretje van een berg te rijden. Jammer genoeg zijn dit nog de minst erge bezigheden waarmee de jongens van Jackass hun dagen vullen. Pain gaat enkele stappen verder en laat je toe om een cartooneske personage een omgeving in te schieten, dit met behulp van een zeer veerkrachtige elastiek.
Pain kent zes verschillende spelmodi, mooi verdeeld onder single- en multiplayer. In de MimeToss-mode slinger je een mimespeler door glazen platen om vervolgens een gooi te doen naar een topscore. De leukste singleplayer modus is ongetwijfeld Spank the Monkey: je kiest je coördinaten, knalt het personage de lucht in en probeert de aap een pandoering te geven. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk dertig apen geraakt te hebben. Als laatste maken we kennis met Fun With Explosives. Je hoort zoveel mogelijk explosieven – die verspreid liggen over de stad – na mekaar te raken. We moeten er bijzeggen dat de laatste mode al gauw begint te vervelen.
De game kan worden gespeeld in verschillende moeilijkheidsgraden waardoor de te raken objecten verder of op een lastigere te bereiken plaats komen te staan. Op een wolkenkrabber, reclamebord, aan een hoge kraan of gewoon op de weg. Als je al deze plaatsen wilt ontdekken raden we je aan om te starten met PAINdemonium. Dit is een sandbox-mode die je geen verplichtingen of tijdsdruk oplegt en je dus als een gek tekeer kan gaan. Hoe ver kan je vliegen, wat gebeurd er als ik in de kom met cornflakes terecht kom of zou het mogelijk zijn om die wielrenner mee te sleuren naar hoger gelegen platformen? Allen kan je ze rustig uitproberen.
Wanneer je jezelf wegslingert heb je nog verschillende mogelijkheden. De meest bruikbare is het bijsturen, hierdoor kan je na elke lancering een meer precieze richting aangeven. Superbelangrijke als je een minder groot voorwerp moet raken. De andere mogelijkheid is om na het neerkomen jezelf naar een kant te krepperen. Dit is vooral handig wanneer je voorwerpen wilt raken die kort bij de grond staan zoals explosieven of voorbijgangers. Pain introduceert tevens het gebruik van de Sixaxis. De zogenaamde Ouch-functie – die we net aanhaalde – krijgt hierdoor een extra dimensie. De invloed die je op de aftertouch hebt wordt aanzienlijk groter.
De PSS-game geeft je drie multiplayer-games. Bowling, HORSE en Fun With Explosieven. De eerste game spreekt voor zich, maar is geen standaard kegelspelletje. De spellers moeten elkaar om de beurt beletten om zoveel mogelijk kegels om te stoten. Dit kan worden gedaan door het lanceren van donuts, apen en vele andere. In de HORSE-mode moet je beiden hetzelfde voorwerpen zien te raken, diegene die het meeste ravage aanricht wint het duel. Humor gegarandeerd!
De gehele gameplay is gebaseerd op de Havoc Engine. De motor die ervoor zorgt dat de personages levensecht tegen de grond en gebouwen smakken. Buiten dat je blijft leven na het vallen van een flatgebouw is alles zeer realistisch in beeld gebracht. Voor de prijs van 7,99 mag je natuurlijk niet al te veel verwachten. De game kijkt dan ook vrij vlug aan tegen de beperkingen. Momenteel is er maar één level beschikbaar. Ook het totaal aantal speelbare karakters is vrij beperkt. Extra levels zijn er momenteel nog niet, andere content valt dan wel weer tegen een prikje binnen te halen.
Conclusie
Qua gameplay is Pain grappig, innovatief en erg leuk met meerdere spelers. Ook grafisch valt er niets op aan te merken. Maar wie betaald er extra voor meer personages en content terwijl er momenteel nog maar één level beschikbaar is?