Met Patapon bracht Sony Computer Entertainment vorig jaar de tweede unieke game uit voor de PlayStation Portable. Patapon introduceerde namelijk – net als Loco Roco destijds deed – nieuwe, unieke gameplay in een prachtige kleurrijke, cell-shaded wereld. De reviewcijfers logen er niet om en Sony had met deze game een fundamentele basis opgezet. Weet Patapon 2, logischerwijs het vervolg op deel één, deze basis verder te ontwikkelen?
Eind vorig jaar wist de concurrent Loco Roco 2 dat te verwezenlijken. De serie werd op elk vlak geperfectioneerd en de vernieuwingen droegen een flink steentje bij aan de al leuke gameplay. Ontwikkelaar SCE was zich hier van bewust en ontwikkelde daarom een aantal nieuwe elementen voor Patapon 2. Eén goed voorbeeld daarvan is de introductie van de ‘Patapon Heroes’. In bijna elk level heb je er eentje onder je hoede. Naast dat ze qua uiterlijk uniek zijn in soort, kunnen ze vele speciale aanvallen incasseren, mits je natuurlijk het bekende Patapon-ritme weet vol te houden. In Patapon bestuur je namelijk een leger door middel van de vier PSP-knoppen. Elke knop stelt een bepaald drumgeluid voor. Aan jou de taak de juiste drums op het juiste moment te gebruiken om zo je leger te laten bewegen, aanvallen en te verdedigen. Voor meer informatie over de spelwijze van Patapon, verwijs ik je graag naar de vorig jaar verschenen recensie.
Verder kun je met een Hero de nieuwe multiplayermodus beoefenen. Via de Wi-Fi verbinding van de PSP kun je met drie vrienden het opnemen tegen allerlei eindbazen. Een leuke toevoeging, maar we hadden liever gezien dat we het tegen elkaar zouden kunnen opnemen. Samenwerken doe je al heel de game lang, dus een beetje afwisseling zou geen kwaad hebben gedaan.
De volgende vernieuwingen die ik nu ga aankaarten, hebben helaas wél een negatieve invloed. Om te beginnen de toevoeging van de ‘Boom der Evolutie’. Deze laat je zelf Patapons creëren en upgraden. De upgrades variëren van een sterkere gezondheid en inzettingsvermogen tot resistentie tegen elementen als vuur en ijs. Op papier lijkt deze toevoeging erg interessant, maar in de praktijk zorgt het voor een onoverzichtelijk zooitje. Daarbij is het niet te voorspellen welke eigenschappen nodig zijn in de (komende) missies. Ook het gegeven dat je met geen gespecialiseerde Patapons vaak zonder kleerscheuren vanaf komt, versterkt het feit dat de Boom der Evolutie een overbodig element is in Patapon 2. Verder zijn er nog – zoals het een vervolg betaamt – nieuwe vijanden, werelden, voorwerpen en eindbazen te ontdekken. Echt spectaculaire verbeteringen heeft Patapon 2 dus niet, maar dat het verder borduurt op een fantastisch concept maakt mij al een blij mens.
Conclusie
Al met al is Sony Computer Entertainment er niet in geslaagd een volwaardig vervolg neer te zetten. Daar waar Loco Roco 2 met de meest leuke vernieuwingen kwam, slaagt Patapon 2 daar maar deels in. De toevoeging van de helden en de kleinschalige multiplayermodus zijn leuk, maar worden nooit spectaculair. Daarnaast verstoort de Boom der Evolutie enigszins de leuke gameplay die de eerste Patapon te bieden had. Echt erg wordt het allemaal nooit en vermaken met Patapon 2 doe je zeker. We hadden alleen op iets meer vernieuwing gehoopt.