hotness 38
Planet Coaster 2
News

Planet Coaster 2

Bouw het attractiepark van jouw dromen

Gepost door

Attractieparken prikkelen bij veel mensen de fantasie. Als kind droomde ik ervan om in de meest wilde achtbanen te zitten of in de meest misselijkmakende attracties. Ik tekende met een potlood wat lijntjes wat een achtbaan voor moest stellen en speelde in mijn hoofd af hoe gaaf hij moest zijn. Als ik naar de Efteling ging, kon ik de nacht ervoor niet slapen van opwinding. Nu is er Planet Coaster 2 en kan het allemaal.

Na acht jaar zijn er behoorlijk wat mensen die werkelijk het park van hun dromen hebben gebouwd. Sommige zijn zo gigantisch mooi gemaakt en zitten zo ontzettend vol met allemaal details, dat je een computer moet hebben die je aan NASA kunt doorverkopen. Toch is het inmiddels wel weer tijd voor een nieuwe versie en daarom is er nu Planet Coaster 2.

De campaign en sandbox

Ik moet zeggen dat ik heel veel moeite had om in de game te komen. Jarenlang heb ik het eerste deel behoorlijk veel gespeeld en uiteindelijk was ik zo oververzadigd dat ik er echt geen zin meer in heb. Deze game was een feest van herkenning, maar was op zijn manier ook anders. Ondanks dat hij grafisch hier en daar wat verbeterd is, is het ook weer niet zo heel veel veranderd. Het is echter wel meer dan genoeg om een vervolg te rechtvaardigen.

Zo zijn er nieuwe features om te bouwen en die kunnen bijzonder handig zijn, maar je moet ze wel leren kennen. Hier waren de ontwikkelaars voor mij een enorme hulp. Ze hebben een paar korte video's gemaakt die goed laten zien hoe je de nieuwe features efficiënt in kunt zetten. Bekijk hier de belangrijkste video en je hebt meteen een betere omschrijving van hoe alles werkt dan dat ik op kan schrijven.

Er zit niet echt een verhaal in Planet Coaster 2, wat heel normaal is voor een simbuilder. De campaign is er eigenlijk voor om de kneepjes van het vak te leren en daarna wordt je losgelaten in de sandbox. In deze zandbak kun je vervolgens alles bouwen wat je wil.

Wat ik jammer vind, is dat het toch aanvoelt alsof je terug bij af bent. Planet Coaster had na acht jaar flinke bergen DLC's met allemaal extra content en dat is er nu volledig uit. Je begint weer met een basis en je kunt er de klok op gelijkzetten dat spoedig de ene DLC na de andere wordt uitgebracht.

Wijzigingen

Er zijn wat wijzigingen vergeleken met het eerste deel. De belangrijkste zijn de zwembaden. In de Verenigde Staten is het steeds populairder dat pretparken ook een waterparadijs hebben. Dit gaat heel erg ver en je moet maar eens op internet zoeken wat voor bizarre waterparken er bestaan.

Waterparken zijn dan ook een terechte toevoeging aan de game en voor de ontwikkelaars een absolute uitdaging. Je zult opeens de kern van de game volledig om moeten gooien. De NPC's moeten kunnen zwemmen en vooral zwaartekracht moet opnieuw worden ingevuld. In een glijbaan zit je niet vast aan een rails, maar wordt je heen en weer gehotst van de ene zijkant naar de andere.

Dit is enorm lastig en ik kan mij voorstellen dat de ontwikkelaars op dit moment nog niet echt een goed antwoord hebben op met name het laatste punt. Wanneer een parkbezoeker nu in een glijbaan gaat zitten, lijkt het wel alsof hij op een vaste track zit. Ze bewegen heel raar en onnatuurlijk in de glijbaan.

Een tweede wijziging heeft vooral te maken met wat irritant management. Zo moet je de attracties van stroom voorzien. Om dit te doen moet je generatoren plaatsen, maar ook machines die de stroom bij de attracties krijgen. Ik zet die apparaten altijd onder de grond, dan heeft niemand er last van. Dat is het mooie van games als Planet Coaster. Ze zijn zo vrij in waar je wat plaatst dat je dingen onder de grond kunt zetten.

Planet Coaster 2

De beste vernieuwing vind ik de Scenery Brush. Hiermee geef jij een thema aan, bijvoorbeeld tropische struiken, en dan kun jij met een druk op de knop een volledig bos met struiken neerzetten. Al deze struiken zijn gewoon losse objecten die je kunt verplaatsen. In het eerste deel moest je dit struik voor struik zelf doen door ze te kopiëren en te plakken en als je ziet hoe ontelbaar vaak je iets opnieuw moet plaatsen, is de Scenery Brush een absolute zegen.

Consoles

Er is echter wel een heel grote kanttekening die ik moet benoemen. Planet Coaster 2 is vanaf de lancering van de game ook te spelen op de console. Dit is in principe prima, want hoe meer mensen de game kunnen spelen hoe beter, maar dat betekent ook dat er concessies gemaakt zijn die de echte potentie van de game volledig wegstoppen.

De ontwikkelaars hebben een dappere poging gedaan om de game geschikter te maken voor de controller dan in het eerste deel en hier zijn ze redelijk in geslaagd. Het nadeel is dat Frontier Developments bepaalde concessies heeft gedaandie heel nadelig zijn voor muis en toetsenbord.

Meerdere items selecteren bijvoorbeeld is bijna niet meer te doen. In het eerste deel hield je de shift-toets ingedrukt en ging je helemaal los met het selecteren van meerdere objecten. Nu moet je eerst de o-toets indrukken, zodat je in een menu komt en dan kun je alles selecteren wat je wil. Daarna moet je op een bevestigingsknop drukken.

Dit klinkt als niet veel, maar het is enorm omslachtig. Dingen als bevestigingsknoppen komen wel vaker opdagen als het aankomt op controller-ondersteuning, omdat de controller minder knoppen heeft dan een toetsenbord. Regelmatig moeten diverse handelingen worden bevestigd door bijvoorbeeld een knop ingedrukt te houden voor langere tijd. Dat was prima geweest als dit voor de controller had gewerkt, maar ook hiermee is het niet heel effectief.

Je bent met simbuilders altijd in het nadeel met een controller. Dit heeft te maken met het feit dat je stukken minder nauwkeurig bent. Je ziet weleens op YouTube filmpjes van mensen die een park maken op een console en je ziet meteen dat ze hier enorm handig mee zijn, maar nog altijd enorm klungelig vergeleken met een gemiddelde persoon op een PC.

Er is nog een nadeel dat je hebt met consoles. Hoewel de rekenkracht van een PlayStation 5 geweldig is voor de prijs die je ervoor betaalt,, valt het wat magertjes uit in verhouding met een PC van ruim duizend euro duurder. In het eerste deel kon je het maximaal aantal bezoekers instellen op een miljoen, waarvan ik niet wil weten wat dit met de snelheid van de game deed.

Nu hij geschikt is gemaakt voor de console is het maximaal zesduizend nieuwe bezoekers per dag. Wanneer bezoekers blijven dralen voor meerdere dagen kan het aantal toenemen naar ongeveer twintigduizend. In de praktijk haal je deze aantallen niet, hoewel ik wel een keer een park heb gebouwd met net iets minder dan tienduizend nieuwe bezoekers. Er is een begrenzing waar je niet zoveel mee kan en dat vind ik best wel jammer.

Planet Coaster 2

Alles bij elkaar

De ontwikkelaar heeft verder wel heel goed geluisterd naar feedback ophet eerste deel. Waar je acht jaar geleden nog allemaal trucs uit moest halen om een mooie indoor attractie te maken met goede belichting, is dit al uit zichzelf zeer goed geregeld in zijn vervolg. De belichting überhaupt behoort tot de mooiste die ik in een simbuilder heb gezien.

Ook de achtbanen en attracties zijn weer enorm mooi gemaakt en deze keer kun je de attracties zelf helemaal versieren. Ben je niet van het versieren? Dan kun je gebruikmaken van een online workshop waar gebruikers hun creaties tentoon kunnen stellen. Persoonlijk heb ik hier heel veel baat bij gehad, want versieren is niet mijn sterkste kant.

Hier en daar zijn er nog wel wat verbeterpunten. Je kunt bijvoorbeeld nu grote pleinen bouwen, wat ik geweldig vind, maar zet jij midden op het plein bijvoorbeeld een standbeeld, snappen de NPC's dit niet en lopen ze er dwars doorheen. Ze snappen überhaupt het plein niet, het lijkt wel of ze allemaal op een pad lopen met steen eromheen. De oplossing is overigens wel eenvoudig: zet wat eet- en drinkstalletjes neer. Dan gaan ze vanzelf naar de rand van het plein.

Bij het eerste deel was een veelgehoorde klacht dat er weinig management in de game zou zitten. Persoonlijk is dit ook niet echt iets waar ik in deze game op zit te wachten, maar ze hebben wel geluisterd. Je zult meer rekening moeten houden met roosters van het personeel, maar ook een beetje strategisch denken als het komt op het plaatsen van attracties. Nieuwe attracties trekken nieuwe mensen aan en als je alles in één keer bouwt, dan gaat dat bij de bezoekers snel vervelen en gaan ze weer weg. Het is dus vooral een advies om rustig aan te doen.

Conclusie:

Planet Coaster 2 heeft een aantal nieuwe features die niet in zijn voorganger te vinden waren. Vooral het bouwen van zwembaden is enorm leuk, ware het niet dat de uitwerking hier en daar wat teleurstellend is. Je merkt dat de ontwikkelaars enorm hebben gekeken hoe de game te optimaliseren is voor een controller, wat ten koste gaat van de muis en toetsenbord. Hierdoor wordt met name het selecteren van meerdere items een onpraktisch ingewikkelde handeling. Toch is de game solide en kun je, weliswaar op iets kleinere schaal, weer het park van je dromen maken.

0 reacties op "Planet Coaster 2"