Na Pokémon Rumble Blast had er van mij uit geen nieuw deel meer hoeven te komen in de Rumble-serie. Maar blijkbaar verkocht de game goed genoeg om het voor Nintendo rendabel te maken een nieuw deel te produceren. Deze keer geen retail, maar gewoon weer als downloadtitel op de Wii U.
Voor wie niet bekend is met Pokémon Rumble hier een kleine samenvatting van wat je mag verwachten. In Pokémon Rumble bestuur je speelgoed-Pokémon die tegen elkaar vechten. De Pokémon kennen twee aanvallen en levelen niet. Ze evolueren dus ook niet en bovendien wordt er amper rekening gehouden met type match-ups. In principe heeft het buiten het uiterlijk dus ook verdomd weinig te doen met een Pokémon-game.
Dit is niet anders voor Rumble U, waarin je als verdwaalde Pokémon toy de weg naar de speelgoedwinkel probeert te vinden. Je bezoekt achtereenvolgens verschillende locaties, waar je gemiddeld drie gevechten moet leveren voordat je verder mag.
De gevechten bestaan uit niets meer dan het simpelweg rammen op de A- en/of B-knop en je Pokémon de goede richting uit te laten kijken. De gevechten zijn gewonnen als de eindbaas het loodje heeft gelegd.
Tijdens deze gevechten kun je gevallen vijanden verzamelen en toevoegen aan je speelgoedleger. En als je challenges voltooit (gebruik een bepaald type Pokémon, win binnen X aantal seconden etc.) dan krijg je de baas-Pokémon zelf. Behaal je alle challenges dan krijg je nog een zeldzame, meestal legendarische, Pokémon.
Deze status betekent in Rumble U maar erg weinig. De kracht van je Toy staat vast en je sterkste monstertjes kunnen binnen drie gevechten weer vervangen worden omdat het niet meer mee kan. Het wegwerpprincipe van Rumble U doet dan ook volledig afbreuk aan de filosofie achter Pokémon, die draait om het verzamelen én trainen van je monsters.
In zeldzame gevallen ontstijgt Rumble U het niveau van matig, maar dit is vooral wanneer er een variatie komt op het versla Pokémon X-principe. Deze gevallen zijn echter te zeldzaam om ze zwaar mee te laten wegen in de score. Toen na vier uur de credits op mijn scherm rolden was ik dan ook werkelijk blij dat het voorbij was. Ik had nog kunnen proberen alle Pokémon te vergaren en me daarmee een uur of zes zoet kunnen houden, maar om eerlijk te zijn speel ik liever Pokémon Snap opnieuw.
Conclusie
Alles wat mij tegenstond in Pokémon Rumble Blast is ook weer aanwezig in Rumble U. Het is een simpele game waar waarschijnlijk nauwelijks tijd in is gestoken en waar vervolgens de Pokémon-naam op geplakt werd. Meer dan een smet op de naam kan het eigenlijk nauwelijks genoemd worden.