De naam van een game is een belangrijk onderdeel van diens marketingcampagne. Immers is het verdomd lastig een titel aan de man te brengen als die niet bij je publiek blijft hangen. Maar zoals wel vaker biedt eenvoud de oplossing. Puzzle & Dragons dekt namelijk de inhoud van de game perfect: puzzels en draken.
Die puzzels en draken zijn overigens strikt gescheiden. De puzzels spelen zich af op het onderste scherm en sturen de draken aan die je op het bovenste scherm van je 3DS hebt. Dat klinkt vreemd, maar het systeem erachter is net zo simpel als dat het geniaal is.
C-C-C-Combo
Het principe is namelijk als volgt: in de wereld van Puzzle And Dragons vliegen overal orbs door de lucht en zijn draken de normaalste zaak van de wereld. En deze twee bovennatuurlijke verschijnselen staan met elkaar in verband. Speciale mensen, genaamd Dragon Tamers, kunnen de krachten van orbs namelijk aanwenden om monsters die onder hun bevel staan van energie te voorzien. Dit doen ze middels een apparaatje om hun pols, wat zich vertaalt naar jouw 3DS.
Op jouw 3DS dien jij namelijk in een paar seconden orbs te verschuiven om zoveel mogelijk orbs van dezelfde kleur naast elkaar te krijgen. Drie orbs activeren de verborgen kracht, vier orbs versterken dit en als je er nog meer tegelijk krijgt, dan kun je hele groepen vijanden tegelijkertijd aanvallen. En dat jouw karakter hier talent voor heeft, blijkt al snel wanneer hij of zij de toegangstest met vlag en wimpel doorstaat en een Dragon Tamer wordt.
Alles is beter met siroop
Jouw beloning zijn de drie draken die je tijdens je test mocht gebruiken,. Dit zou het begin moeten zijn van een glansrijke carrière bij de Dragon Tamers, maar dat feestje gaat niet door. Dogma, een kwaadaardig genie en zijn Paradox-organisatie, hebben namelijk de vijf heilige draken gehersenspoeld en met hun kracht de draak des doods opgeroepen. En na nadat jij je draakjes in ontvangst neemt, scheurt hij met de draak des doods de wereld aan stukken.
Alles lijkt verloren, tot plotseling een klein sprekend draakje voor je verschijnt. En dat is maar goed ook, want met zijn immense kracht weet hij Dogma af te slaan op het moment dat die een einde aan je probeert te maken. Syrup, dat is de naam van de draak, is namelijk de sleutel tot het herstellen van de wereld, iets dat Dogma koste wat kost wilt voorkomen.
Gotta hatch ‘em all
Maar zelfs met al zijn kracht, is Syrup niet in staat de wereld te redden zonder wat hulp. En hij heeft jou gekozen als zijn partner, Zo wordt een groentje tot het ongenoegen van de kapitein op pad gestuurd om de vijf ‘’skydragons’’ te bevrijden van Dogma’s kwade greep.
Gaandeweg zul je moeten strijden tegen tal van wilde monsters en leden van Paradox om je een weg naar de tempels van de Skydragons te banen. Tegelijkertijd versterk je jouw eigen monsters en verzamel je eieren en chips.
Uit de eieren kun je nieuwe monsters uitbroeden om zo jouw team te versterken en je gevechtsopties uit te breiden. Elk van de monsters heeft namelijk zijn eigen stats die het team beïnvloeden, een unieke skill die je kunt activeren tijdens een gevecht én een leader skill, die automatisch activeert als dat monster de koppositie van jouw team inneemt. Maar dan ben je er nog niet.
In Darwin we trust
Eerder noemde ik al chips, kleine puzzelstukjes die de restantkracht van een monster bevatten nadat je die verslagen hebt. Deze chips lijken in de eerste instantie niet zo spannend, tot je ontdekt dat je ze kunt gebruiken om je monsters te laten evolueren. En voor je het weet is je schattige groepje draken opeens een kudde woeste reptielen waar zelfs de dragonborn de benen voor neemt. En dat is maar goed ook, want anders kom je niet ver.
Puzzles And Dragons vraagt namelijk behoorlijk wat tijd van jou als speler. Het vergaren van de juiste eieren en / of chips voor de monsters die je wilt kan een hels karwei zijn, mede doordat de drop rate vrij laag ligt bij sommige soorten. Maar het constant gebruiken van dezelfde monsters is ook geen optie, althans geen optie die ik kan aanraden.
Vermaak jezelf maar
Jezelf beperken tot een vast groepje monsters haalt namelijk een hoop van de charme van de game weg. En dat beseffen de makers ook, daarom gooien ze barrières op die dit ontmoedigen. Monsters hebben namelijk een level cap, welke omhoog gaat nadat ze evolueren. Maar lang niet alle monster kunnen al evolueren op het moment dat het hoogst mogelijke level voor hun huidige vorm bereikt is. De chips die je ervoor nodig hebt zijn op dat punt van de game namelijk vaak nog niet beschikbaar. En dus wordt je gedwongen andere monsters te pakken, die een hogere level cap hebben of skills die beter aansluiten op jouw huidige situatie.
Gedwongen klinkt overigens heel erg negatief, maar is zo is het absoluut niet bedoeld. Ik vind het zelf wel prettig als een game me uit mijn comfortzone trekt en het rekt bovendien de speeltijd lekker op. En omdat er genoeg te doen is in Puzzle And Dragons, gaat dat niet snel vervelen. Want als je toch al eerdere dungeons opnieuw moet bezoeken om te grinden, is het wel zo prettig dat je hier willekeurig nieuwe dingen kunt tegenkomen die het interessant houden. Zo zijn er speciale draken die je normaal niet tegen komt en een berg aan XP geven, maar een one hit kill aanval doen als je ze niet binnen vijf beurten verslaat. Anderzijds heb je er ook juist die weg rennen na enkele beurten.
Twee voor de prijs van een
Normaal zou ik langzamerhand op een punt aankomen waar ik bespreek hoe lang de game je bezig kan houden, maar dat antwoord zal ik jullie dit keer schuldig moeten blijven. Want na tientallen uren in de game gespendeerd te hebben had ik nóg niet het einde bereikt, al leek deze wel in zicht. En dan heb ik het nog niet gehad over alle gratis dungeons die ik kon binnen halen op Dragon Tamer HQ Desondanks is het voor dit type game ongebruikelijk dat het je langer dan een paar dagen bezig kan houden, laat staan weet te boeien. Al hebben we dat niet aan het verhaal te danken, die nooit diepgaander wordt dan wat ik in het begin van deze recensie beschreef.
En wat dat betreft past het goed bij Super Mario. En laten Puzzles And Dragons en de Italiaanse loodgieter nu net een cross-over doen voor de tweede game in deze bundel. Ook in het Mushroom Kingdom zijn plotseling orbs verschenen voor deze game. Ditmaal komt dat door Kamek, een van de magische hulpjes van Bowser. En die orbs dienen hetzelfde doel als in de originele game, alleen heb je deze keer geen draken, maar Goomba’s, Koopa’s en andere typische Mario-vijanden die je aan je team toe kunt voegen.
Heel kort door de bocht
De beide versies van de game verschillen nauwelijks van elkaar en daarom wil ik alleen kort even doornemen waar ze dat wel daadwerkelijk doen, zodat ik niet in herhaling hoef te vallen. Zoals de originele games heb je ook hier een karakter dat als leider moet dienen. Dit keer is het echter niet een van de monsters die je traint, maar een van de helden uit het Mario-universum zoals Mario, Luigi, Rosalina en Yoshi. Elk van hun kan verschillende vormen aannemen, waardoor ze inzetbaar zijn in meerdere situaties.
Verder zijn er typische Mario-geluidjes, een Mario-overworld die doet denken aan het laatste 3DS-deel en andere kleine dingetjes om het thema te vergezellen. Het enige andere noemenswaardige is dat in de Super Mario Edition, karakters twee elementen kunnen hebben, wat het een extra tactisch laagje geeft. Maar dat doet niet onder aan het feit dat twee van deze games per se samen moeten kopen wellicht een beetje veel van het goede is.
Conclusie
Puzzle & Dragons Z en Super Mario Edition zijn beide uiterst vermakelijke en onverwacht diepgaande games die een extra dimensie geven aan het traditionele matchen van objecten spelletje dat huismoeders al jaren spelen. Maar tegelijkertijd is dat ook hun zwakte. Omdat ze beide uit hetzelfde vaatje tappen, voelt het verplicht kopen van twee van deze games een beetje als een overdaad, ondanks de coole draken en verslavende gameplay.