Een vergelijking met de consolebroeders gaat dus spaak, wat overigens maar goed is. Ik ben namelijk niet aangesteld om appels met peren te vergelijken. Gelukkig heb ik wel een ijkpunt, want Codemasters bracht met DTM Race Driver 3: Create & Race al eerder een alleraardigste racer naar de DS. Create & Race bood een degelijke gameplay met als bonus de mogelijkheid om je stylus ter hand te nemen en zelf levels te creëren. Het is meer dan logisch, en tevens wenselijk, dat GRID voortborduurt op het fundament dat Codemasters met Create & Race gelegd heeft.
Behalve een stevig gameplayfundament betekent dit echter ook dat enkele minpunten uit Create & Race nog steeds aanwezig zijn. Nog steeds klinken de auto’s enigszins belabberd (een opgevoerde brommer met afgevijlde uitlaat klinkt beter) en nog steeds zijn de 3D-animaties van het gevarieerde aanbod automobielen behoorlijk korrelig. Doordat de omgevingen veel gevarieerder en gedetailleerder vormgegeven zijn, voelt GRID echter veel meer als een ware racegame aan dan zijn voorganger.
Hoewel GRID dus best een beetje audiovisueel gepimpt had mogen worden, is het juist goed dat Codemasters bij de basis van de gameplay gebleven is. De verschillende voertuigen zijn in het algemeen net iets meer gecontroleerd over de baan te manoeuvreren dan in Create & Race. Helaas is de diepte niet altijd duidelijk in te schatten, met als gevolg dat je als een testpop de vangrail op functionaliteit test. Toch biedt GRID een solide racegevoel, mede doordat de gameplay goed uitgebalanceerd is. Goed bochtenwerk wordt daadwerkelijk beloond en het kost je tijd als je een grasveld of grindbak van dichtbij verkend. Leuke bonus is dat GRID het rumblepak ondersteunt, waardoor bijvoorbeeld curvestones ook echt als zodanig aanvoelen.
Verdeeld over de Verenigde Staten, Japan en uiteraard Europa zijn voor één speler legio uitdagingen te vinden. Doordat je bij de verschillende uitdagingen meestal achter het stuur van een andere wagen kruipt, blijven de races over de 37 verschillende circuits gevarieerd van begin tot eind. De gestaag stijgende moeilijkheidsgraad zorgt ervoor dat het constant interessant is om nieuwe uitdagingen aan te nemen. Of je nu met een snelle sportwagen over het circuit van Spa-Francorchamps schiet, of het stratendoolhof van ‘motown’ Detroit doorscheurt, overal is de uitdaging aanwezig. Door solide racewerk verwerf je maximaal drie medailles per uitdaging, met als bijkomende bonus reputatiepunten en zo nu en dan een nieuwe auto of auto-upgrade.
De grootste charme van GRID is echter het ontwerpen van een eigen level, waar je vervolgens zelf op kunt racen. In de carrièremodus die je als eenzame speler volgt, komen een aantal ontwerpuitdagingen langs. Tijdens deze leuke uitdagingen moet je met een beperkt budget een level ontwerpen dat aan de eisen van je opdrachtgever voldoet. Zo kan een opdrachtgever bijvoorbeeld eisen dat je een lang circuit maakt met enkele tunnels en bruggen, scherpe haarspeldbochten en chicanes of meerdere lange rechte stukken. Alles is mogelijk in de uitgebreide ontwerpmodus van GRID, waarmee je net wat creatiever kunt zijn dan in Create & Race. Wat is er nou leuker dan om over een ingewikkeld circuit met allerlei bruggen en tunnels te racen, dat uit jouw creatieve brein ontschoten is?
Wanneer je na een x aantal vermakelijke uren de eenzaamheid van de carrièremodus zat bent, kun je het online opnemen tegen anderen. Je kunt racen tegen vrienden en vreemden, reputaties vergelijken en zelfontworpen circuits uitwisselen met spelers uit je vriendenlijst. Helaas is het niet altijd even gemakkelijk om vreemdelingen te vinden die in zijn voor een potje racen. Maar de onlinefunctie is wel een welkome toevoeging aan het toch al rijkelijk met mogelijkheden gevulde Race Driver GRID.
Blinkende bolides, razendsnelle races en fonkelmooie graphics zijn doorgaans de hoofdingrediënten van een racegame. De consoleversies van Race Driver GRID voorzagen raceliefhebbers van deze ingrediënten. Maar er is ook een Nintendo DS-versie van Race Driver GRID, een versie die door de beperkte besturingsmogelijkheden en begrensde grafische kracht van de DS op geen van de drie hoofdingrediënten van een racegame kan uitblinken. Dat probeert ontwikkelaar Codemasters met GRID dan ook niet te doen, want GRID probeert zich op de DS op andere vlakken te onderscheiden.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie
Reacties laden...