Ratchet & Clank voor de PlayStation 4 is bij velen een beetje onder de radar gebleven. Zij het door de tijdsdruk die de gelijknamige film met zich mee kan brengen of de lagere prijs waarvoor de game in de winkels wordt gelegd: het internet ontplofte niet zoals bij de aankondiging van de nieuwe Uncharted. Toch is dit enigszins vreemd, omdat de vorige delen het onwijs goed deden op de Sony’s consoles. Nóg opmerkelijker is dit matige enthousiasme voor deze remake, aangezien het een geweldige game blijkt te zijn. Sterker nog, het is de beste game gebaseerd op een film, gebaseerd op een game ooit.
Mijlpaal
Er is deze generatie al veel gezegd over de grafische kwaliteit van games, met een paar onwijze uitschieters. Ratchet & Clank is net als de vorige delen echter weer een mijlpaal wat betreft visuele pracht en praal. Van de cutscènes tot de haren van de aaibare Lombax: het lijkt allemaal rechtstreeks uit een Pixar-film te komen. Of de omgevingen nu duister, tropisch of besneeuwd zijn, overal is er gebruik gemaakt van felle kleuren en haarscherpe textures. Minstens zo knap is dat dit alles gecombineerd wordt met de vele effecten die in beeld komen. In sommige levels vliegen er knallende ruimteschepen in de lucht, terwijl het duo op de grond van alles opblaast tussen de vliegende lasers, rennende vijanden en bolts die nog nooit zo mooi waren.
Dat dit niet zomaar een oppoetsbeurt is moge duidelijk zijn, maar het is ook de perfecte manier om een bekende wereld opnieuw neer te zetten. Ratchet & Clank speelt zich af in een universum waarin monsters grote ogen hebben, robots rondlopen met een minderwaardigheidscomplex en iedereen lijkt te weten dat de logica van videogames vrijwel nergens op slaat. Mocht je deze wereld al kennen, dan is het absoluut geen straf om de planeten in deze staat te zien. Stuk voor stuk zijn ze flink aangepast, maar het is voor liefhebbers van het origineel ook een feest van herkenning.
Raketten, schapen en pixels
Waar de games altijd al erg mooi zijn geweest, waren het de wapens die ontwikkelaar Insomniac Games op de kaart zette. Het fijne van deze reboot is dat de beste wapens die de serie heeft voorgebracht in deze game zijn gestopt. Buiten de allesvernietigende bommen, blasters en snipers, bevat deze remake weer een aantal briljante schietijzers. De Sheepenizer verandert vijanden in wollige schapen, de Groovitron laat vijanden (inclusief tanks) swingen voor hun leven en de nieuwe Pixelizer schiet ze terug naar een tijd waarin pixels in games nog te tellen waren. Stuk voor stuk zijn ze leuk om uit te proberen en is het eindeloos kapot meppen van kratten met bolts de moeite helemaal waard.
Wat Ratchet & Clank namelijk erg goed doet, is het upgraden van de wapens. Naarmate je meer schiet, levelt het wapen omhoog en word je vanzelf sterker. Daarbij verzamel je Raretanium om bepaalde aspecten nog verder uit te bouwen. Hierbij kan de munitiecapaciteit worden verhoogd, maar ook speciale magmakogels worden ontgrendeld of het aantal bolts dat je ermee verdient worden verhoogd. Het upgraden van de wapens zorgt ervoor dat je ze eigenlijk allemaal uit wilt proberen, maar vooral dat je het gevoel hebt steeds sterker te worden. De capaciteit, schade en vuursnelheid van de wapens aan het begin van de game zijn niets in vergelijking met de immense vuurkracht een uur of tien later.
Niet altijd chaos
De gameplay is met de vele effecten chaotischer dan ooit, maar het universum redden betekent niet maar alleen schieten. Verschillende gadgets komen weer terug, die een hoop platform- en puzzelelementen met zich meebrengen. Met de bekende Slingshot moet er over bewegende platformen worden gesprongen en de Grind Boots testen je reactievermogen bij het sliden over railsen. Buiten dat ook deze gameplay strakker is dan ooit, mist het wel een beetje de uitdaging van vroeger. Het grinden kon in het origineel frustrerend lastig zijn, maar deze reboot is een stuk vergefelijker. Bij de brein brekende minigame om deuren te openen is het fijn om een auto-hack te hebben, maar het niveau van de beruchte hoverboard-races is wellicht iets teveel naar beneden geschroefd.
Puzzels zijn nooit verschrikkelijk lastig geweest in de serie, en dat is nu niet anders. Een adempauze nemen als Clank is daarom een leuk tussendoortje zonder echte frustraties. Clank kan kleine robots omvormen tot bruggen, trampolines of stroombronnen om korte puzzels op te lossen. In tegenstelling tot de gevechten als piloot van je ruimteschip, voelt dit ook niet geforceerd aan en had Insomniac misschien zelfs wat meer leuke puzzels mogen ontwerpen.
‘And then they were attacked by a giant T-Rex’
De graphics en gameplay zijn zoals we hadden gehoopt bij een remake op deze hardware, maar gelukkig komt het verhaal ook weer prima tot zijn recht. De dialogen zijn fantastisch ingesproken en de game bevat weer wat hilarische momenten die zeker niet alleen voor de kids zijn bedoeld. Het verhaal van hoe Ratchet & Clank elkaar opnieuw ontmoeten wordt verteld door de altijd aanwezige Captain Quark, die regelmatig zijn kans pakt om het verhaal een grappige twist te geven. De toevoegingen aan het originele verhaal zijn leuk en de visuele stijl brengt de personages tot leven in misschien wel hun beste avontuur tot nu toe.
Is er dan verder niets op de merken aan de game? Buiten de moeilijkheidsgraad die op sommige momenten niet al te hoog is, is het backtracken op de planeten niet altijd even interessant. De gadgets openen weer nieuwe wegen op planeten waar je bent geweest, maar deze voelen tegen deze tijd vrij verlaten aan. Aan de andere kant is er weer een hoop te verzamelen, zoals de kaarten om nieuwe versies van wapens vrij te spelen, gouden bolts om allerlei gekke outfits en skins krijgen en is een bezoekje aan het Insomniac Games-museum zeker de moeite waard. Tel daarbij de Challenge Mode waarbij je het verhaal opnieuw doorspeelt mét je geüpgradede wapens, en je hebt een nieuwe reden om een PlayStation 4 te kopen.
Conclusie
Ratchet & Clank is zoals alle remakes moeten zijn: een fantastische game die al het goede meeneemt en verbetert, waardoor het aanvoelt als nieuw. Nog nooit was er een game die zó goed gebruik maakte van felle kleuren in een hilarisch en mooi universum en het upgradesysteem van de memorabele wapens tilt de chaos naar een hoger niveau. De moeilijkheidsgraad is soms een beetje scheef en eerder bezochte planeten voelen wat leeg aan, maar de leuke gadgets en extra’s om te verzamelen maken dit zeker goed. Ratchet & Clank is een fantastisch avontuur met hilarische personages en dialogen, waardoor je de game als bezitter van een PlayStation 4 eigenlijk niet mag missen.