Activision heeft met Call of Duty een franchise in handen die het voor elkaar heeft gekregen om tegelijkertijd de meest gehate als de meest geliefde franchise te zijn. Haters van de serie klagen erover dat Call of Duty zonder al te veel te vernieuwen toch enorm goed verkoopt, waarbij Call of Duty: Ghosts een goed voorbeeld is. Voor het eerst in de serie doet Sledgehammer Games een poging om een Call of Duty te maken, en gelukkig brengt deze studio wél de nodige innovaties.
Wie even wat research doet over de nieuwste telg van Sledgehammer, Call of Duty: Advanced Warfare genaamd, ziet vrijwel meteen dat de studio de succesvolle formule van Call of Duty heeft aangepast. Via de EXO-suit steekt Sledgehammer een middelvinger op naar de gamers die klagen dat Call of Duty te weinig innovatief is. Even dubbel jumpen over een muur, naar links dashen om uit een kogelregen te komen of jezelf voor een korte tijd onzichtbaar maken, het exoskelet maakt het allemaal mogelijk.
Het mooie is echter dat Call of Duty: Advanced Warfare nog steeds als een échte Call of Duty aanvoelt. Persoonlijk zou ik het een Call of Duty aan de pillen noemen, aangezien het tempo van de game vele malen hoger ligt. Terwijl je in voorgaande delen eerst nog door een lading aan gangetjes moest lopen totdat je bij een vijand bent, spring je nu over een paar muurtjes en je kunt al een kogel door het hoofd van je tegenstander jagen. Al bij al maakt het exoskelet de multiplayer nóg spannender en sneller.
Naast het exoskelet heeft Sledgehammer gelukkig nog meer features toegevoegd aan de multiplayer. Ongetwijfeld de belangrijkste daarvan is het feit dat je tegenwoordig niet alleen een beloning krijgt na een potje via XP, maar ook helmen, schoenen en andere vormen van kleding die je je eigen personage kan laten aantrekken krijg je als vergoeding. Natuurlijk zullen de meeste mensen echter meer geïnteresseerd zijn in de wapens die je cadeau kunt krijgen. In een poging om dezelfde spanning te creëren als bij FIFA als je een pakje opent, heeft Sledgehammer de Supply Drop geïntroduceerd. In zo’n Supply Drop zitten speciale wapens of kleding die enkel te verkrijgen zijn via deze pakketjes. Denk bijvoorbeeld aan een sniper die net wat beter is in damage, maar tegelijkertijd wel iets slechter is in accuracy. Echt gamebrekend is het niet, maar het is wel een leuke toevoeging.
Wat echter wel meer significante vernieuwingen te noemen zijn, zijn de nieuwe gamemodi. Momentum, waarin twee teams steeds strijden om dezelfde objective in te nemen, en Uplink, waarin je een bal in het ‘doel’ van je tegenstanders moet gooien, zijn beide modi die een beetje lijken op bestaande modi, maar tegelijkertijd toch enorm leuk zijn om te spelen. Tel daarbij op dat de favoriete modi Capture the Flag en Hardpoint weer terug zijn, en je kunt veilig concluderen dat de samenstelling aan gamemodi van Call of Duty: Advanced Warfare één van de beste is in de serie.
Capture the Flag en Hardpoint zijn echter niet de enige twee zaken die we in Ghosts hebben moeten missen en die nu weer terug zijn. Ranked Play kunnen we namelijk ook weer verwelkomen. In deze modus speel je niet tegen willekeurige vijanden, maar tegen vijanden van jouw kaliber. Hoe meer je wint, hoger de divisie waarin je zit. Ranked Play zorgt ervoor dat je Call of Duty even serieus gaat nemen en laat je op het puntje van je stoel zitten. Hierdoor was het jammer dat de modus niet te vinden was in Ghosts. Gelukkig is Ranked Play, helaas zonder noemenswaardige veranderingen, weer terug te vinden in Advanced Warfare.
Dit alles betekent jammer genoeg niet dat de multiplayer perfect is. Zelfs een paar weken na de lancering heeft Sledgehammer nog genoeg werk te verrichten. Vooral de spawnplekken zijn nog verre van perfect. Meerdere malen heb ik meegemaakt dat ik enkele seconden na het spawnen al werd belaagd door kogels of dat ik op precies dezelfde plek weer tot leven kwam waar ik stierf.
De singleplayer van Call of Duty: Advanced Warfare staat ondertussen bekend om het feit dat de beroemde acteur Kevin Spacey een van de hoofdrollen vertolkt. Dat is echter niet het enige speciale aan het verhaal van de game. In tegenstelling tot veel andere Call of Duty’s, is het plot van Advanced Warfare namelijk intrigerend, spannend en onvoorspelbaar. Waar het verhaal van Advanced Warfare zich in het begin lijkt te ontwikkelen tot een standaardverhaal van ‘de wereld tegen één slechterik’, bevat het uiteindelijke verhaal genoeg plotwisselingen en spannende gebeurtenissen waardoor je uren geboeid bent.
Verder is de singleplayer ook verre van repetitief. Dit komt voornamelijk omdat je in een missie een EXO-suit meekrijgt die past bij het level dat je gaat spelen. Bijvoorbeeld, in een missie waarin je vol in de aanval gaat krijg je een exoskelet waarmee je kan dubbel jumpen om je vijanden te slim af te zijn. In een missie waarin van je vereist wordt dat je stil bent, krijg je ook de juiste middelen daarvoor. Vooral dat laatste maakt de singleplayer Advanced Warfare wat interessanter, aangezien stealth in voorgaande delen niet echt goed uitgewerkt was. Nu heb je meer mogelijkheden om een missie stil aan te pakken, al is dat slechts in een beperkt aantal missies mogelijk is.
Naast de welbekende singleplayer en multiplayer bevat elke Call of Duty-game nog een modus. De ene keer is het zombies, de andere keer zijn het speciale missies. Sledgehammer heeft gekozen voor Exo Survival, wat vergelijkbaar is met het vechten tegen hordes aan vijanden wat ook al te vinden was in bijvoorbeeld Modern Warfare 3. Exo Survival is gelukkig niet een precieze kopie. Naast het vermoorden van je vijanden moet je je soms namelijk ook bezighouden met het voltooien van een bepaalde opdracht, wat kan variëren van het verzamelen van boekjes met info tot het ontmantelen van bommen.
Vernieuwingen zijn er dus wel, maar dit zorgt er echter niet voor dat Exo Survival dezelfde status zal bereiken als de andere modi. De modus is dan wel niet een exacte kopie, echte gamebrekende veranderingen zijn er niet. Het voelt een beetje ongeïnspireerd aan en is simpelweg niet even leuk om te spelen als de andere modi.
Hetgeen wat dan juist wel interessant zou zijn, houdt Sledgehammer achter om te gebruiken als betaalde DLC. Om weer eens een keer tegen zombies te vechten moet je wat van je zuurverdiende centen uitgeven. Dat is ongelooflijk jammer, aangezien een dergelijke modus, mits met wat vernieuwingen, vele malen interessanter zou zijn dan Exo Survival. Als iemand al 65 euro heeft uitgegeven aan een game, dan heeft hij recht op de volledige game, en dan moet er niet een significante modus exclusief blijven voor mensen die nog eens extra geld willen betalen.
br>Conclusie
Call of Duty: Advanced Warfare maakt goed wat de vorige delen fout deden en brengt ook nog eens de hard nodige vernieuwingen. Vooral de EXO-suit zorgt ervoor dat je niet het gevoel hebt dat je een replica van voorgaande Call of Duty’s aan het spelen bent. Daarnaast is de multiplayer er vele malen leuker door geworden, maar dat komt ook door de goede samenstelling aan gamemodi. De spawns kunnen echter nog wel wat verbetering gebruiken. De singleplayer is eindelijk eens een keer boeiend en spannend te noemen. Dat de Exo Survival-modus deze ervaring niet brengt , is zeer jammer te noemen.