Bij de vele keren dat ik vroeger verstoppertje speelde, kreeg ik al het gevoel dat ik enkele magische krachten bezat. Zo wist ik altijd verdraaid snel te raden welke verstopplaats iemand in gedachten had. Alsof ik ieders gedachten las… Die magische jaren liggen inmiddels al ver achter mij, nu beperk ik me tot af en toe toveren met wiskundige machten op een wiskundetentamen.
Maar deze magische achtergrond komt me goed van pas bij de game Magie & Illusie, voor zover je dit product een game kan noemen. Voor het gemak noemen we deze interactieve tovershow toch even een game, omdat dit niet voor niets een gamesite is. Dit spel tovert allerlei trucs uit de hoge hoed, trucs die jij vervolgens kunt opvoeren ten aanzien van een hooggeëerd publiek. Dat publiek zal hoogstwaarschijnlijk gaan bestaan uit huiselijke kringen, want het ziet er toch enigszins ongeloofwaardig uit als je gewapend met DS in de hand voor vreemden gaat goochelen. Uhh… ‘magie’ gaat opvoeren.
De toverkol die je verwelkomt in het spel, legt uit dat je flink moet oefenen om een goede magiër te worden. Door elke dag terug te komen en punten bijeen te sprokkelen, worden elke dag nieuwe trucs vrijgespeeld. Met dit omslachtige puntensysteem dwingt het spel je dus om trucs te oefenen in de drie beschikbare speelstanden: ‘Solo Magic’, ‘Magic Show’ en ‘Magic Training’. Je leest het goed, deze benamingen zijn in het Engels, net als de rest van het spel. Dit is natuurlijk doodzonde, omdat de jonge doelgroep van deze interactieve goocheldoos de Engelse taal vermoedelijk niet erg goed beheerst.
En voor een geslaagde opvoering van de trucs is het is juist essentieel dat je het geheim van de trucs snapt. In Solo Magic houdt de DS jou nog voor de gek, maar in Magic Show is het de bedoeling dat jij en de DS gezamenlijk een hooggeëerd publiek de gek aansteken. Via een uitgebreide – Engelstalige – beschrijving wordt het geheim van de truc aan je onthuld, waarna jij de truc kunt opvoeren voor anderen. Een aantal van deze trucs zijn erg doorzichtig, maar er zitten ook een paar erg leuke foefjes tussen, waarvan je toeschouwers toch versteld zullen staan. In de Magic Training kun je niet, zoals je zou vermoeden, je goocheltrucs oefenen. Deze optie biedt een aantal minigames, zoals schrijven in spiegelbeeld, die je even afleiding kunnen bieden van het betere magische werk.
Eigenlijk zijn het niet zozeer mijn magische vaardigheden die goed van pas komen bij Magie & Illusie, maar vooral mijn wiskundige vaardigheden. Veel van de ‘magische’ trucs blijken namelijk vooral wiskundige trucjes te zijn. Zo is er in Solo Magic een kaarttruc waarbij je een aantal keer met je vinger van links naar rechts moet bewegen over een selectie van het bij Magie & Illusie geleverde pakje kaarten. De instructies zijn zo gegeven, dat het lijkt alsof je zelf kiest, maar uiteindelijk kom je altijd uit bij dezelfde kaart door de slinkse instructies van het spel. Het is geinig om deze trucjes te doorgronden, maar het zorgt er tegelijk voor dat illusie langzaamaan omgezet wordt in desillusie.
Het spel weet door het irritante puntensysteem ervoor te zorgen dat desillusie vervolgens wordt omgezet in desinteresse. Zoals ik al eerder vermeldde, heb je niet meteen de beschikking over alle tovertrucs. Daarvoor moet je oefenen. Die oefening baart dan kunst en je beloning is een paar puntjes. Bij gestelde hoeveelheden punten komen nieuwe trucs beschikbaar. Maar het vervelende is dat je maar een marginaal aantal punten per dag bijeen kunt sprokkelen. Na een minuut of twintig heb je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magie kennelijk alweer gehad, want dan heb je het maximale aantal te behalen punten voor die dag alweer bereikt. Het gevolg hiervan is dat je het spel de rest van de dag naast je neerlegt. Want het heeft weinig zin om door te blijven oefenen als je toch niets nieuws kunt vrijspelen.
Conclusie
Normaal gesproken is een spel als Magie & Illusie, dat het moet hebben van verrassingseffecten en nieuwigheidjes, juist in de eerste speelweek leuk. Door het vervelende puntensysteem kun je gewoonweg niet lang achter elkaar spelen uit nieuwsgierigheid. Er zijn bij aanvang simpelweg te weinig trucs beschikbaar, terwijl hooguit een paar nieuwe trucs per dag beschikbaar komen. Dat is erg jammer, want deze goochelshow had een heel leuk pakketje kunnen worden. Door het vervelende puntensysteem en doordat het spel volledig in het Engels is, kan Magie & Illusie het leuke concept niet omtoveren in een leuke game. Ik zal me maar weer richten op mijn wiskundetentamen. Daar kan ik tenminste onbeperkt toveren, met wiskundige machten welteverstaan…