Ik ga waarschijnlijk een hele hoop haat op me afroepen door dit op internet te zetten, maar ik heb werkelijk niets met Grand Theft Auto. Chinatown Wars en GTA 2 wisten me nog te vermaken, maar de 3D-delen spraken me nooit aan en ook Grand Theft Auto V laat ik stilletjes aan me voorbij gaan. Als ik gangsters wil, dan heb ik ze liever met hun achterste op een motor, vechtend in een bar en vol tatoeages. Laat Ride To Hell: Retribution dit nu allemaal hebben.
Badass van dienst is Jake Conway, een geharde soldaat die na zijn diensttijd terugkeert naar Deadwood. In zijn afwezigheid lijkt er nogal wat veranderd te zijn in deze achterhoek, maar je broertje noch je oom Mack willen zich uitlaten over wat er aan de hand is. Jake staat dan ook vreemd te kijken als de twee in een knallende ruzie terecht komen en zijn broertje er per motor vandoor gaat.
Wanneer je hem achterna gaat mag je voor het eerst zelf spelen en daalt het niveau als een slachtoffer van de maffia die gaat slapen bij de vissen. De stoere motor waar Jake op plaats neemt zwabbert over het wegdek als een student na een avondje stappen. Bovendien heeft de game, ondanks het feit dat het zich in de 1960’s afspeelt, een futuristisch tintje. Je motor lijkt namelijk nooit de weg te raken maar er eerder met een hover aandrijving overheen te zweven. Wellicht dat dit verklaart waarom het stoere scheurijzer klinkt als een opgevoerde Vespa.
Na een frustrerend aantal herstartsessies, met onvoorstelbaar lange laadtijden, wist ik het heethoofd eindelijk in te halen en start de volgende cutscene. Hieruit blijkt dat een motorbende die zichzelf The Devil’s Hand noemt de staat in hun greep houdt. Om onduidelijke redenen gaan de leden die jullie tegen het lijf lopen door het lint eens ze het vest van je broer zien, een memento van jullie verdwenen vader. Na een uitputtende poging aan het tuig te ontkomen worden jullie gevangen. De keel van je broer wordt voor je neus opengereten en jij wordt neergeschoten en voor dood achtergelaten. Binnen de week sta je echter wonder boven wonder weer op je benen met slechts een doel: wraak.
Wat volgt is een verhaal waar zelfs Uwe Boll spontane diarree van zou krijgen. Jake veranderd na het overleven van de overdosis lood in zijn bloed in een of andere Hulk, die zonder moeite massa’s mensen om zeep helpt. Kopstukken binnen de The Devil’s Hand worden zonder blikken of blozen gemarteld en afgeslacht. Onder het mom van “blind van woede“ zou dit met ’s werelds grootste roze bril nog enigszins vergeefbaar zijn, maar dan schiet de game zichzelf in de voet. Als je op de hielen gezeten wordt door gewapende vijanden of je juist een van de kopstukken in je vizier hebt maakt dat niets uit als er tieten in de buurt zijn.
Regelmatig kom je ‘’een dame in nood’’ tegen. Wanneer je haar belagers aan het spit rijgt begint, ongeacht de situatie, een ‘’seksscène’’ Alsof deze wispelturigheid en pure verheerlijking ten koste van het vrouwelijke geslacht niet erg genoeg is, zijn de ‘’seksscènes’’ zelf nog triester dan het recente optreden van Miley Cyrus op de VMA. Jake en de dames doen nog niet eens sok uit en zitten elkaar dus maar een potje hevig te droogneuken. Really? Bloed, rondvliegende ledematen, grof taalgebruik en extreem geweld zijn prima, maar een paar pixelige boezems kunnen niet door de beugel? Het is niet alsof iemand aanstoot zou nemen, de game oogt zo goedkoop dat niemand het serieus zou kunnen nemen.
En dan begint de ellende nog maar net. De eerdere zwabbermotor was al een erbarmelijk staaltje programmeerwerk, het mêlee- en schietsysteem zijn zo mogelijk nog slechter. Vijanden dragen schijnbaar allemaal drie lagen kevlar, want ze slikken hele magazijnen alsof het BB-guns zijn. Gelukkig zijn ze niet bijster snugger en staan ze regelmatig onbeschermd alle kanten van het scherm op te schieten. Rustig aanleggen voor headshots is dan ook de enige gangbare methode om je schietend door de game heen te werken.
Een nog beter alternatief is gewoon rustig naar je tegenstander heen te lopen en ze met een breekijzer, moersleutel of honkbankknuppel de hersenen inslaan . Het simpel spammen van de aanvalsknop voldoet hiervoor. Bereid je dan wel alvast voor op clippings issues die ik sinds True Crime niet meer heb gezien. Vijanden vallen met regelmaat door stukken van de omgeving heen, je vuist gaat dwars door de schedel van een slachtoffer heen of juist andersom. Het is werkelijk onvoorstelbaar dat Koch Media en Deep Silver, die ook games als Saint’s Row IV, Catherine, Metro: Last Light en Dead Island uitgaven een misbaksel als dit durven uit te brengen. Dat is pas crimineel!
Conclusie
Deep Silver mag Cypronia dankbaar zijn. California Super Sports is het enige wat Ride To Hell: Retribution scheidt van een nominatie voor slechste game van 2013. Verhaal, audio, gameplay. Werkelijk alles zou een loden Loekie verdienen in Nederland. Laat stoere screenshots en trailers je niet misleiden, het enige goede aan Ride To Hell: Retribution is het stoere logo die op het hoesje prijkt.