ROBOBEAT verscheen al in de eerste helft van 2024, maar kende toen geen PlayStation-versie. Tot voor kort, want inmiddels is de ritmische shooter verkrijgbaar op de console van Sony. Voor de gelegenheid ontving ik een key en trad ik net buiten mijn comfortzone om deze roguelike aan de tand te voelen. Het gevolg is deze recensie.
In ROBOBEAT kruip je in de huid van Ace, een beroemde premiejager. In deze game ga je op jacht naar een ware robot-showman, genaamd Frazzer. Dit doe je echter niet zomaar, want hiervoor zul je op de beat en in het ritme moeten bewegen en schieten. Naast schieten, glij, bunny hop en wallrun je door de diverse levels heen. Een vermakelijk en lastig klusje, dat extra uitdaging krijgt door het roguelike-element.

Lastig
Dat een roguelike niet altijd makkelijk is dat weten we, ROBOBEAT vormt daarop geen uitzondering. De game kent geen verschillende niveaus qua moeilijkheid. Soms had ik graag even een stapje terug gedaan in difficulty, maar helaas was dat geen optie. Of nou ja helaas… als het dan eindelijk na vele pogingen gelukt is, dan voelt het extra bevredigend aan.
De hulplijn die je in deze wel hebt, is de chill mode (no beats required). Middels deze optie kun je, zoals de naam al doet vermoeden, het element dat alles op het ritme moet uitzetten. Dit maakt het spel iets makkelijker, maar maakt het zeker geen ‘walk in the park’. Daarnaast haalde het voor mij een van de belangrijkste en leukste elementen van de game weg, namelijk het bewegen op de beat.
Wanneer je deze optie gewoon aan hebt staan, is het belangrijk om constant in beweging te blijven en zo te overleven, want de levels worden procedureel gegenereerd, wat betekent dat je je strategie voortdurend moet aanpassen. Zet daarom het nummer aan dat het beste bij jou speelstijl past en ga al swingend, uh schietend, je vijanden tegemoet.

Je wapenarsenaal
Bij het te lijf gaan van je tegenstanders maak je gebruik van diverse wapens, welke stuk voor stuk hun eigen kracht hebben. Zo heb je de beschikking over revolvers, shotguns en bijvoorbeeld de “Ping Pong” gun. Deze wapens kun je aanschaffen en upgraden door je Blips te gebruiken. Met deze in-game valuta kun je tevens nieuwe kamers openen.

Soundtrack
Een ander ‘wapen’ dat je kunt inzetten, zijn de soundtracks. Zoals gezegd bepalen niet alleen de wapens hoe de game aanvoelt, maar ook de muzikale keuze heeft hier invloed op. Gedurende het spel verzamel je cassettes, welke je kunt inzetten hoe je dat wilt. Je bent dus niet verplicht een bepaalde kamer met een bepaald nummer te voltooien. En dat is fijn!
Grafisch is deze titel er eveneens een die in het oog springt. Het is een erg uitgesproken stijl die je ligt of niet. Dit zal erg persoonlijk zijn. Zelf vond ik dit een wat mindere kant, puur omdat ik er niet zo van hou en het na verloop van tijd wat eentonig aan begon te voelen.

Conclusie:
ROBOBEAT is een uitdagende ritmische roguelike shooter. Het bewegen en schieten op de muziek is vermakelijk en er zijn voldoende wapens in het spel vrij te spelen. De grafische stijl is er een die je moet liggen, maar niet het belangrijkste element van deze titel.
0 reacties op "ROBOBEAT"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier