De Benelux is over het algemeen een geweldig stuk grond om op te wonen, maar voor ontwikkelaars van games geldt dat niet altijd. Hoeveel gamestudios in de Benelux kun jij opnoemen? Juist, ik stopte ook na de tien. Gelukkig betekent dit alles niet dat er geen leuke games gemaakt worden door onze landgenoten. Roche Fusion, van het Nederlandse Amulware, is een game die dat bewijst.
Roche Fusion kun je indelen bij een genre dat we bijna nooit meer zien: space shoot ‘em up. Het idee bij dit soort games is eigenlijk simpel. Jij bent een ruimteschip en je moet zoveel mogelijk andere ruimteschepen kapot knallen. Ruimte voor persoonlijke inbreng van de kant van de ontwikkelaar is er bijna niet. In ieder geval, dat zou je denken.
Op twee kritieke punten wijkt Roche Fusion namelijk af van andere space shoot ‘em ups. Het belangrijkste is dat het spel soms even stilgelegd wordt zodat je kan kiezen uit upgrades. Je kunt bijvoorbeeld gaan voor een beter schild, een toevoeging aan je primaire wapen of een speciale aanval die je eens in de zoveel tijd kunt gebruiken. Door de upgrades wordt er enige vorm van tactiek toegevoegd aan een genre waarin je normaal enkel hersenloos hoeft te schieten. Er moet telkens namelijk gekozen worden tussen drie upgrades die random worden gekozen en met jouw ervaring moet je de handigste zien te kiezen.
Perfect voor Guus Geluk
Hierdoor komt echter ook meteen een kritiekpuntje naar boven. Stel je eens voor: je krijgt drie keer achter elkaar niet een schild als keuze toegeworpen. Denk je dat je dan nog lang zult leven in de rondes waarin er vele ruimteschepen tegelijkertijd alle kogels tegelijkertijd op je los laten gaan? Nee. Door de upgrades wordt er niet alleen tactiek toegevoegd, maar ook een geluksfactor, en dat zou niet de bedoeling moeten zijn.
Gelukkig is op het tweede punt waarop Roche Fusion van andere games in zijn genre afwijkt niks op aan te merken: de variatie in schepen. Je wordt namelijk niet gedwongen om elk potje in hetzelfde schip te stappen, maar uiteindelijk zul je de keuze hebben uit maar liefst vijf schepen, mits je allen hebt vrijgespeeld. Door de verschillende schepen zal niet elk potje hetzelfde zijn omdat bij elk schip andere tactieken en andere upgrades passen.
Nóg perfecter voor de noobs
Wanneer je dan eindelijk je lievelingsschip hebt ontdekt en je eindelijk een beetje goed bent geworden, dan begint de lol pas echt. Op dat moment kom je erachter dat Roche Fusion eigenlijk gewoon hartstikke verslavend is. Telkens wanneer je doodgaat, ben je van mening dat dat onnodig was en je daarom gemakkelijk bij je volgende poging veel verder komt. We kennen het idee van Flappy Bird: het lijkt makkelijk, maar dat is het zeker niet.
Dit komt ook vooral omdat je nooit zult weten wat je te wachten staat. Alle vijanden worden willekeurig gegenereerd en zelfs eindbazen hebben niet een bepaalde volgorde. Hierdoor kun je praktisch na een paar minuten spelen al alle verschillende types vijanden gezien hebben en daarom ook te weten komen hoe een bepaald type aangepakt moet worden.
Die kennis zal echter compleet overbodig zijn naarmate je eindelijk ver in het spel komt. Als je uiteindelijk tegen een aantal vijanden staat dat rond de honderd ligt, is alle vorm van tactiek onnuttig en ben je meer met het ontwijken van kogels bezig dan met het slopen van je vijanden. Roche Fusion wordt dus uiteindelijk helaas onoverzichtelijk, waarbij het hoge aantal felle kleuren dat op je beeldscherm te vinden is niet echt meehelpt. Dit neemt echter niet weg dat Roche Fusion gewoon een enorm leuk spel blijft om te spelen.
br>Conclusie
Roche Fusion bewijst dat de gamesindustrie uit de Benelux zeker niet ligt te slapen. Vooral door het feit dat het een enorm verslavend spel is, is je aankoop al gerechtvaardigd. De variërende potjes en schepen doen de rest. Tot je echter te ver in het spel komt en een game ontstaat die onoverzichtelijk is en waarin geluk een te belangrijke rol speelt. Een echte noob kan zich hierdoor prima vermaken met deze game.