Bijna niets kan je hand-oog coördinatie zo goed op de proef stellen als een flipperkast. Hoewel de echte kasten nu stilaan tot het collectieve geheugen behoren, zijn er best wat ontwikkelaars die de flipper-ervaring namaken in een videogame. Ook de Canadese Indie-ontwikkelaar Shadow Compass heeft dat nu gedaan met ‘Rollers of the Realm’. In deze Pinball-RPG trek je doorheen het rijk met je reisgenoten om de corrupte Baron een lesje te leren. En daar komen letterlijk heel wat ballen bij kijken.
Er was eens een dievegge met ballen
Rogue is een weesmeisje dat probeert te overleven als zakkenroller. Naast haar hond heeft ze niemand meer. Tijdens een bezoekje aan de stad ziet ze Knight, een oude ridder met een alcoholprobleem, die wordt belaagd. Ze beslist tussenbeide te komen, maar in de reddingspoging wordt haar hondje gevangengenomen door de mannen van de smid. De Knight voelt zich door zijn eer gebonden om Rogue te helpen en sluit zich bij haar aan. Onderweg naar de smid ontmoeten ze een mysterieuze dame met heilzame krachten, Healer, die hen vervoegt. De drie slagen erin om de smid en zijn handlangers te verslaan en Rogue’s hondje te bevrijden. Helaas voor Rogue was de smid een kennis van de Baron en hebben ze zich nu de woede van een machtige vijand op de nek gehaald. Zo begint een episch verhaal… allemaal in een flipperkast.
Een bal-orige bende
Rollers of the Realm is een atypische flipperkastgame. Atypisch omdat je eigenlijk een RPG speelt waarin elk level een flipperkast is en de personages in je party flipperballen. Elk heeft zijn eigen kleur, gewicht, stem, equipable items en speciale gave. Zo is je beginbal/-character een lichte bal met een heel erg posh Brits accent die snel beweegt, het meest schade doet via backstabs en als speciale kracht haar hondje, een ‘second ball’, kan oproepen. Je tweede bal, de Knight, is dan weer erg zwaar en handig om zaken te beuken. In latere levels is het belangrijk om op het juiste moment tactisch te beslissen welke bal het best in te zetten voor de job. Tussen twee levels door kun je met het goud dat je hebt verzameld naar de market gaan om items te kopen. Die zijn dezelfde als in de meeste RPG’s en verbeteren de stats van je character/bal. Zo kun je bijvoorbeeld een zak kopen voor je Rogue zodat ze bij het raken van mensen meer geld steelt, of een dolk zodat haar rugaanvallen meer schade doen. In het totaal zijn er zo’n 10 characters die je in de verhaallijn vrij kunt spelen. Daarnaast zijn er nog een aantal huurlingen die je kunt inlijven. Elke bal in Rollers of the Realm vertegenwoordigt een character class die RPG-spelers zeker herkennen.
Geflipte levels
Ieder level in deze Indie game van Canadese makelij is een flipperkast. Die is dan bijvoorbeeld ingekleed als een bos, een smidse, een vestingmuur of een kampement. De ene kast is al groter en telt meer (geheime) niveaus dan de andere. In vergelijking met een klassieke flippergame heeft Rollers of the Realm twee unieke eigenschappen. Je mag dan het feit van de pratende ballen en de RPG-toets even niet meetellen. De eerste is dat je per level belaagd wordt door vijandige soldaten die als vergankelijke bumpers dienst doen. Ze hebben namelijk een levensbalk en je kunt hen uitschakelen door met je ballen tegen hen te kaatsen. Dat is belangrijk want ze vallen de flippers aan die steeds korter worden naarmate ze meer schade oplopen. Dat is dan ook de tweede eigenschap: je flippers zijn je levensbalk en je ballen je levens. Wanneer een bal tussen je flippers door gaat, dan is je character dood. Het is 'game over' wanneer je geen ballen en dus characters meer hebt. Gelukkig kun je bijvoorbeeld met de Healer ballen weer in het spel halen in ruil voor mana.
Adem in, adem uit
Rollers of the Realm zal je hand-oog coördinatie erg op de proef stellen. Het is dan ook geen slecht idee om af en toe te pauzeren, omdat al dat ballenwerk je erg nerveus kan maken. De moeilijkheidsgraad neemt ook best snel toe. Bereid je dus voor om vaak een level opnieuw te moeten beginnen. Qua presentatie en geluid scoort het spel wel goed voor een flippergame. De diverse kasten zijn leuk opgebouwd en hebben een aantal toffe grafische toetsen. Zo kun je rimpelingen zien in de waterplassen die je bal even afremmen. De stemmen van je ballen hebben soms iets grappigs te melden en de algemene geluidseffecten zitten goed. De soundtrack is dan weer middeleeuws en episch. Je kunt je erop betrappen het deuntje achteraf nog (vrolijk) na te neuriën.
Conclusie
Rollers of the Realm geeft een originele draai aan het concept van een flipperkastgame. De ontwikkelaar neemt je mee in een middeleeuws ridderverhaal door de ballen telkens een character class met een gezicht en een stem te geven. De laaggeprijsde game daagt je uit om naast goede reflexen ook je hersenen te gebruiken om een level tot een goed einde te brengen. Rollers of the Realm is een leuke hybride tussen een flipperspel en een RPG die mainstream-gamers en liefhebbers van het betere ballenwerk zeker zal smaken.