In huize van der Beek wordt de Nintendo DS al vijf jaar lang regelmatig gebruikt. Toch is er niet vaak sprake van lange speelsessies. Af en toe wordt er een avontuur als Zelda of Mario & Luigi gespeeld, maar het gros van de tijd wordt het apparaatje gebruikt om korte spelletjes te spelen. Even een potje Tetris, enkele puzzeltjes bij Picross 3D, een potje Advance Wars of een aantal puzzeltjes bij Professor Layton. Tijdens de rust van een voetbalmatch of tussen de TV-programma’s door wordt er vaak naar het apparaatje gegrepen om een kort spelletje te spelen. Een game die hiervoor uitermate geschikt is is Rooms: The Main Building.
Rooms: The Main Building is een puzzelgame met meer dan honderd verschillende levels. De game is al een tijdje te downloaden voor de PC, voor ongeveer vijf Euro. De DS-versie is iets duurder, maar biedt enkele extra’s. De vraag is of je dertig euro moet uitgeven voor een game waarin je schuifpuzzels oplost. In rooms moet je telkens een bepaalde deur door. Om deze deur te bereiken moet je de verschillende kamers in het hotel dusdanig verschuiven, zodat Mr. X er vervolgens doorheen kan lopen.
Jawel, onze grote vriend in dit spel heet Mr. X. Lekker mysterieus zul je waarschijnlijk denken. En dat is precies het sfeertje dat de makers over willen brengen. Een raadselachtig hotel met vele kamertjes en allerlei mysteries. Op zich lukt ze dat wel, alleen is het niet mysterieus in de (voor ons) positieve zin van het woord. Je zit namelijk niet continu aan de DS gekluisterd, omdat je zo graag wil weten wat er allemaal gaande is, maar het is soms wel een mysterie wat je moet doen en het is allemaal een beetje vaag.
Zo wordt je al snel verwelkomd door een pratend boek en kom je in de tweede scene een slapende houten kist tegen die honger heeft. Het slaat werkelijk nergens op, maar het had misschien best leuk kunnen zijn wanneer het op een komische wijze geanimeerd zou zijn. Helaas gaat dit niet op in Rooms: The Main Building. Het gehele spel ziet er donker, grauw en wat onduidelijk uit. De schuifpuzzels bestaan weliswaar uit foto’s maar echt mooi en overzichtelijk is het bijna nooit. De muziek in het spel is op een dusdanig niveau, dat je blij bent dat er een volumeknop op de Nintendo DS zit. Verder is het dankzij een ietwat gebrekkige besturing en een matige presentatie wat betreft de menu’s niet het meest gebruiksvriendelijke spel.
Tot op heden straalt het enthousiasme er nog niet vanaf, zoals jullie hebben kunnen lezen. Gelukkig zijn er in het spel ook sterke punten te vinden. Het belangrijkste, namelijk de gameplay, zit wel behoorlijk goed in elkaar. Het spel is namelijk best goed te pruimen als je bovenstaande puntjes aan de kant kunt zetten. De puzzels zijn van een redelijk niveau en telkens zullen er nieuwe elementen bij komen. Met Mr. X loop je door kamers, maar die kamers moeten nog verschoven worden. X kan zich teleporteren middels de telefoon, kan ladders beklimmen, door kasten heen en kan verdrinken in water. Dit zorgt ervoor dat je niet eindeloos suf blijft heen en weer schuiven, maar dat je wel degelijk na moet denken. Naarmate het spel vordert wordt het ook steeds pittiger, mede dankzij de nieuwe gameplay-elementen.
Conclusie
Voor je zintuigen is Rooms: The Main Building een draak van een game. Grafisch gezien oogt het allemaal erg saai en inspiratieloos en de muziek is niet om aan te horen. Naast dit gegeven is ook de presentatie bedroevend. Toch zorgen de puzzels, die gewoon goed in elkaar zitten, ervoor dat dit spel niet met een zware onvoldoende neergesabeld wordt. Gezien de prijs voor dit redelijk eenvoudige spelletje, zijn we toch genoodzaakt om het spel net geen voldoende te geven.