Een goede game hoeft lang niet altijd indrukwekkende graphics met dynamische lichtinval en realistische bewegingen in de wind te hebben om goed te zijn. Soms is minder namelijk meer, zo bewezen Minecraft & Thomas Was Alone bijvoorbeeld al. Dat RUSH in principe uit niets meer dan blokjes bestaat hoeft dan ook geen belemmering te vormen voor het speelplezier.
Het doel in RUSH is om de blokjes, welke in vrij rap tempo over het veld heen hobbelen, in het vakje te leiden dat dezelfde kleur heeft. Dit doe je door het veld, welke ook uit blokjes bestaat, te beplakken met stickers.
Deze stickers hebben elk hun eigen effect en zorgen ervoor dat de blokjes die ze passeren bijvoorbeeld sneller bewegen, van richting veranderen of warpen. Hierbij moet je erop letten dat blokjes niet van het plateau af vallen of tegen elkaar aan botsen. Beide betekenen namelijk een game over. Blokjes die tegen muren aanbotsen zijn echter geen probleem. Het blokje zal dan een kwartslag met de klok mee draaien en zijn weg vervolgen.
Dit alles wordt je uitgelegd in een duidelijke tutorial, welke je even laat stoeien met elk van de verschillende soorten stickers. Als je deze doorloopt, heb je dus ook geen excuus waarom je niet tenminste de easy moeilijkheidsgraad zonder problemen zou moeten kunnen voltooien.
Hierna telt dit echter niet meer, want RUSH wordt snel ingewikkelder. Op zo’n moment helpt het dat je zonder problemen het veld kunt draaien om het probleem letterlijk vanuit verschillende perspectieven te zien. Want als je vijf kleuren blokjes door een level met verschillende niveaus moet loodsen, waarbij de vierkante rotzakken graag de Teletubbies imiteren, kan je soms nog wel baat hebben bij een pauze om je grijze massa wat rust te gunnen.
Op zo’n moment is de eenvoud van RUSH niet alleen zijn sterkte, maar ook zijn zwakte. Want als je niet echt iets met puzzels hebt, zal het gebrek aan verhaal om RUSH heen je waarschijnlijk niet helpen om de game alsnog te voltooien. Alleen voor de diehards dus. Maar die groep hoeft niet te vrezen, want na ruim vijftig levels was ik nog niet klaar.
Conclusie
RUSH is een prima bedachte en makkelijk te begrijpen puzzelgame. Dit betekent echter niet dat hij simpel is, want de puzzels worden vrij snel erg lastig voor de gemiddelde persoon. Als een puzzelgame pur sang is het dan ook alleen geschikt voor liefhebbers van het genre, en niet voor iemand die eens een simpel vermakelijk spelletje wil oppakken.