“Alarm! Alarm! Alle piloten naar hun jager! Het ruimtestation wordt aangevallen!” Het is maar een van de scenario’s waarmee je in Salvation Prophecy geconfronteerd zal worden. Deze Indie-space game combineert dogfights in de ruimte met een third-person shooter en de mogelijkheid om als commandant een ruimterijk uit te bouwen voor je volk. Dat alles in afwachting van een fatalistische voorspelling. Slaagt Salvation Prophecy erin om deze drie spelgenres succesvol te combineren, of zal je wensen dat deze game in een zwart gat verdwijnt?
Salvation Prophecy geeft je de keuze uit vier rassen. Zowel fans van mutanten, androids of de laatste leden van de mensheid komen aan hun trekken. Elk volk heeft zijn eigen achtergrond, wapentuig, voorkomen en speelstijl. Ze delen enkel dat ze in totale oorlog met elkaar leven en dat in een universum dat weldra wel eens tot een catastrofaal einde kan komen. Als speler klim je op binnen de militaire rangen van je gekozen factie en ontdek je gaandeweg dat jij de aangekondigde held uit de profetie zou kunnen zijn. Erg verrassend is dat niet in een singleplayer-only game natuurlijk.
Space dogfights spreken bij velen tot de verbeelding, zeker sinds Star Wars en Battlestar Galactica. Salvation Prophecy maakt het mogelijk om op te stijgen vanuit de hangar van een ruimtestation en met je ruimteschip het heelal veilig te maken. Om grote afstanden af te leggen kun je gelukkig je hyperdrive activeren. Na een countdown kom je dan in een soort wormgat waar een psychedelische mini-game je opwacht. Door je snelheid is de tunnel namelijk elektrisch geladen, waardoor je voortdurend bliksems moet ontwijken. Dat is leuk voor een paar keer, maar werkt uiteindelijk wel op je zenuwen – en je evenwichtsgevoel.
Samen met je eskadron zul je in Salvation Prophecy aanvallende vloten vernietigen of zelf ruimtestations belagen. De lasers en doelzoekende raketten vliegen echt over je scherm tijdens deze vlootgevechten. Echte kameraadschap zul je niet ondervinden, maar de AI biedt wel voldoende uitdaging om je soms op het puntje van je stoel te krijgen. Je kunt bovendien die joystick die je nog ergens liggen had, gerust van onder het stof halen voor die extra toets.
Elk ras heeft helaas maar één type schip, maar deze is wel up te graden. Een sterkere energiereactor, krachtigere lasers, meer nano repair drones of een teleportsysteem zijn enkele opties. De computergestuurde vijanden evolueren trouwens mee met jouw uitrustingsniveau en weten die soms beter in te zetten dan jij zelf. Vooral hun gebruik van de nano repair-optie zal je tijdens menig dogfight frustreren. Vergeet ook niet geregeld je schip op te waarderen, want elk gevecht is moeilijker dan het voorgaande.
Nog voor je een schip toegewezen krijgt, moet je je eerst op de grond bewijzen. De commandant van je ruimtebasis geeft je al snel de opdracht om een vijandige planeet over te nemen. Je begeeft je naar de dropships en landt op een onherbergzame vlakte met je medesoldaten. Het doel is simpel: dood alle tegenstand en vernietig hun gebouwen. De eerste paar landingen gaat dat nog, maar in latere missies ben je maar beter goed voorbereid. In de armory van je ruimtebasis kun je daarvoor betere wapens en boostende ‘stims’ kopen. Wie dat niet tijdig doet, zal merken dat de AI van het spel ook ter land geen watje is.
Waar de uitdaging tijdens de ruimtegevechten soms op het randje is, is die tijdens de landgevechten echter soms net te groot. De automatische verdedigingslasers op de gebouwen zijn bijvoorbeeld overpowered en het is best vervelend dat je troepen niet aan te sturen zijn. Als speler zit er vaak niets anders op dan mee te doen met de ‘hive mind’ en te hopen dat je overwint. Terugtrekken is namelijk pas een optie als je een bepaalde rang hebt behaald en als je sterft, ben je dood. Dat laatste is erg vervelend, zeker als je laatste save een autosave net voor de onmogelijk haalbare landing is.
Salvation Prophecy combineert niet alleen een space flight sim met een third-person shooter, maar voegt daar ook nog een real-time strategy-element aan toe. Als je de hoogste militaire rang in je factie haalt, ben je namelijk commander. In deze rol geef je de opdracht welke planeten aan te vallen en welke economisch of militair uit te bouwen. Deze space commander-modus is een toffe extra en het bewijs dat de ontwikkelaar deze space game met veel toewijding heeft gemaakt.
Conclusie
Salvation Prophecy is een space dogfight sim / third-person shooter / RTS van de hand van een kleine Indie-ontwikkelaar. De graphics en de geluidseffecten doen misschien wat verouderd aan, maar dat maakt het spel goed met zijn ambitie en het gepresenteerde totaalpakket. De uitdagende AI verdient ook een speciale vermelding. Salvation Prophecy is geen game voor het grote publiek. Space game-fans die zich eraan wagen, zullen echter aangenaam verrast worden door zijn mengeling van planetaire landingen, ruimtegevechten en galactisch management.