Net als FIFA en Pro Evolution Soccer maken Moto ‘GP en SBK jaarlijks de dienst uit. Ook wordt ieder jaar vergelijkingen gemaakt tussen de pareltjes van Electronic Arts en Konami, maar als we Moto ‘GP en SBK naast elkaar gaan zetten, is dat appels met peren vergelijken. Waarom? Omdat er bij de games een verschil bestaat tussen de wedstrijden, de regels en de motoren die gebruikt worden. Eén ding hebben ze helaas wel gemeen: dit was niet hun jaar.
Immers, zowel Moto ‘GP 08 als SBK-08: Superbike World Championship kennen té veel minpunten om tot een voldoende uit te komen. Vooral als je bedenkt dat de PS3-versie van SBK-08, die in deze recensie behandeld wordt, maar liefst drie maanden was uitgesteld. Twee nadelige gevolgen zijn daarvan het resultaat. Ten eerste is het SBK-seizoen zojuist afgelopen. Ten tweede kent de PS3-versie geen enkele verbeteringen ten opzichte van de Xbox 360-versie, die al niet pluis was gezien de recensies.
Laten we beginnen met de vormgeving van SBK-08. Wanneer je de game voor het eerst opstart, is het werkelijk waar zoeken naar een speld in een hooiberg. Door trial-and-error kun je dit natuurlijk wel ontdekken, maar het blijft jammer dat de game er niks aan doet om je op weg te helpen. Na enige tijd vonden we ‘Instant Action’, waarmee je gelijk aan een race begint zonder het kiezen van een coureur of circuit. Dan hebben we ‘Race Weekend’, een modus waarbij je twee races mag spelen. Een beetje doelloos misschien, maar dat terzijde. Dan hebben we nog een paar challenges, time-trials, een wereldkampioenschap en een online modus. Verder bevat SBK-08 alle licenties en alle circuits van het kampioenschap, zoals ons eigen Assen, maar ook Salt Lake City in Amerika of Monza in Italië. We kunnen dus een volledig nieuw seizoen met de officiële circuits, teams, rijders en de sponsoren beleven. Aan kwantiteit hebben we niets te klagen.
Daartegenover staat de kwaliteit, die dan weer een stuk minder is. Om te beginnen trappen we af het met audiovisuele aspect. Zo is het publiek in een teleurstellend 2D-perspectief weergeven en liggen de omgevingen er vrij doods en verlaten bij. Bovendien bieden ze weinig variatie, waardoor je telkens het gevoel krijgt dat je door hetzelfde landschap raast. Behalve dat nemen we de coureurs ook alles behalve serieus. Naast dat ze er gewoon matig uitzien, vertonen ze ook de raarste taferelen dankzij de verschrikkelijke, houterige animaties. Met als gevolg dat de crashes in SBK-08 een lach op mijn gezicht wisten te toveren, tot huilens toe. Ook het geluid kon mij gedurende het spelen niet bekoren. Het geluid wat je motor produceert lijkt af te stammen uit het SNES-tijdperk en daarnaast maakt de game geen gebruik van achtergrondmuziek. Dat dit alles geveld wordt door hardnekkige laadtijden, maakt het plaatje compleet.
Maar gelukkig zijn er ook positieve kanten. Deze vinden we dan vooral bij het kiezen van een rijstijl. SBK-08 geeft je namelijk de mogelijkheid om te kiezen uit vijf verschillende realisme instellingen: Basic, Arcade, Advanced, Simulation en Extreme. Hiermee worden zowel de moeilijkheidsgraad als het realisme bepaald. De basic en arcade modi zijn voor de beginners, waarin dus alle hulpmiddelen aanstaan en de kans dat je het asfalt kust enorm klein is. In de verdere modi staan traction control en powered braking uit. Dit houdt in dat je motor sneller slipt en je gedoseerd moet remmen om niet op je snufferd te gaan. Je bepaalt dus als het ware zélf hoe je racet en daar mag voor de Italiaanse ontwikkelaar Milestone een pluim gegeven worden. Ware het niet dat de balans tussen de vijf moeilijkheidsgraden ver te zoeken is, aangezien de gulden middenweg nergens gevonden wordt, wat duidelijk een probleem is voor de grootste groep gamers. Tot slot is er nog de online modus, maar echt boeiend is deze niet omdat we maar met maximaal acht mensen kunnen racen. Zonde.
Conclusie
Dat het niet het jaar van de motorspellen is geworden, is mede te danken aan het matige SBK-08: Superbike World Championship. Dit heeft niets te maken met het aanbod van modi, want daarin stelt Milestone niet teleur. In de mogelijkheid welteverstaan, want de uitvoering ervan valt ook weer tegen. Of ik je als fan moet doorverwijzen naar Moto GP’ 08 durf ik niet te zeggen, daarvoor zullen we moeten wachten op het oordeel van Yorick, die zijn motorspel deze maand nog gaat behandelen.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie
Reacties laden...