Racegames heb je in alle soorten en maten, van rally tot arcade en van simulatie tot destructie. Je kunt je lol op met bolides, offroad voertuigen, quads, buggy’s of motoren. In de laatste groep heb je een reeks die bij uitstek anders is. SBK is namelijk de enige motorsimulatie racer. Dus wat maakt deze telg zo bijzonder?
Al bij de eerste seconde knalt het heerlijke geluid van ronkende motoren door je speakerset. Eenmaal aanbeland in het ongelofelijk rommelige menu staat er tal van opties om je lusten op te laten botvieren. Voor spelers die nog niet bekend zijn met SBK is het zeker een aanrader om quick race te kiezen. Motoren zijn hele andere koek dan auto’s, ze zijn vele malen moeilijker om door de bocht te manoeuvreren. Waar een auto door een bocht heen kan driften, moet je bij een motor leren omgaan met de voor- en achterrem, je gewicht gebalanceerd gebruiken en goed het gas doseren. Knoppen zul je met zachte hand moeten hanteren om niet binnen enkele seconden in het stof te happen. Als je dit alles enigszins onder de knie hebt gekregenis is het tijd om je vaardigheden in de praktijk te testen.
Hier krijg je optimaal de mogelijkheid voor in Career mode. Je tekent bij een van de kleine racegroepen en werkt je door het klassement heen. Door goed te rijden stijgt je reputatie en krijg je de kans betere contracten aan te trekken. Tussen de races door krijg je de kans om tips te ontvangen over het parkoer en om aan je motor te sleutelen. Voor wie geen zin heeft in eindeloos tweaken van je banden, vormgeving en andere aanverwante zaken is er de techneut. Door hem aan te spreken kun je in een handomdraai je motor snel in een aantal voorgeprogrammeerde types veranderen. Wel zo handig voor wie snel door wilt naar de volgende race. Voor je echter echt in een race deelneemt, heb je de kans om maximaal een uur met verschillende set-ups testrondjes te rijden. Het is aan te raden dit altijd te doen om de perfecte lijn te vinden. Hiermee doel ik op de beste manier om je te manoeuvreren over de parcours, want een honderdste seconde kan zeker het verschil maken. Zelfs op Low Simulation (easy) volgt ook de tegenstand een lijn die dicht bij perfectie zit. Hierdoor is het kennen van het circuit en weten waar je het beste een inhaalpoging kunt doen een absolute must. Stukken afsnijden zich er niet in want dit leidt tot een onverbiddelijke diskwalificatie en staat ook niet goed op je contract.
Natuurlijk ontbreekt ook een normale Championship mode niet. Gewoon een hele serie races achter elkaar rijden over verschillende parkoers is een heerlijke manier om op te warmen voor de online multiplayer. Ook hier is het niets nieuws. Standaard modi als quick race en championship passeren de revue. Gelukkig gaat matchmaking snel en dus hoef je nooit lang te wachten voor je online aan de slag kunt. Mocht je online niet mee kunnen komen ,dan kan dit liggen aan je set-up en moet je dus terug naar je techneut. Lukt het hiermee niet dan speel nog maar wat Career of Championship om betere motoren en onderdelen vrij te spelen. Voor de echte bikkels is er ook SBK-tour. Simpel gezegd houdt dit in dat je een hele rits opdrachten krijgt, die variëren van het rijden van een ronde binnen een bepaalde tijd of niet mogen vallen of slippen tijdens een race. In het begin zijnde uitdagingen best vergevingsgezind en zal je ze zonder te veel moeite kunnen volbrengen. Om SBK tour echter te voltooien zijn geluk, skills en vooral doorzettingsvermogen vereist. Dit is zover verwijderd van een arcade racer als het maar kan.
Aangezien SBK de officiële rechten bezit is SBK 11 een feest van herkenning voor fans van het genre. Bekende circuits zijn tot in detail nagebouwd al ziet het er allemaal niet heel erg bijzonder uit. Zelfs Nederlands eigen circuit in Assen is terug te vinden en met zestien banen beschikt SBK over meer banen dan het echte toernooi. Ook bekende motoren, merken, sponsoren en coureurs zijn terug te vinden. Toch is het niet alleen goud wat er blinkt, wat SBK doet doet het best aardig maar nergens weet te game te verrassen of verbazen. Helaas want juist met de monopolie op het genre moet een beetje experimenteren toch mogelijk zijn.
Conclusie
Gezien het gebrek aan concurrentie in het genre is SBK 11 zeker geen onaardige game. Alleen jammer dat het nergens boven een aardige middenmoter weet uit te stijgen. Grafisch gezien is de game achterhaald en de verschillende modi zijn exact wat je in elke racegame tegen zult komen. Toch zijn de virtuele circuits, motoren en bestuurders een feest van herkenning voor iedereen die iets met motoren heeft en daar moet een pluim voor gegeven worden.