Toen de eerste trailer van Screamride online verscheen, sloeg mijn hart een slag over. Want hoewel mijn PC vandaag de dag gebruikt wordt voor alles behalve games, was er een tijd dat ik dagelijks uren achter mijn toetsenbord spelletjes speelde. Games als Big Money, RedCat, Rocket Mania en Bejeweled prijkten standaard in mijn snelkoppelingen. Maar wat ik nog het meeste speelde, was Rollercoaster Tycoon. Heel veel Rollercoaster Tycoon.
Dat Screamride een gevoelige snaar raakt, komt doordat het van hetzelfde team komt als Rollercoaster Tycoon. Toch hebben de games buiten het achtbaanthema maar weinig met elkaar te maken. Dus laat je monteur en boekhouder maar thuis en zet je veiligheidshelm op, want wij gaan naar Screamworks.
Screamworks is een bedrijf dat zich toespitst op het ontwikkelen, bouwen en uitvoeren van testen die de limieten van het menselijke lichaam moeten verkennen. Als nieuwe medewerker (lees als: proefkonijn) neem je deel aan een programma waarin testen met G-krachten worden uitgevoerd. En voor die testen kruip je in de meest absurde achtbanen die je ooit hebt gezien.
Het zal je baan maar zijn
Een ritje op de Screamride is heel wat anders dan een dagje Six Flags. De karretjes op de Screamride worden middels magnetisme op de rails gehouden en zijn uitgerust met een raketbooster en een heuse turbo om een zo laag mogelijke eindtijd neer te zetten. Toch is snelheid niet alles.
Wanneer je aan het stuur van het achtbaankarretje zit, is het belangrijk dat je de bochten niet te snel neemt. Want wanneer de druk van een bewegend object groter wordt dan de magnetische aantrekkingskracht, komt je kar los van de rails. Heb je jouw remmen en snelheid echter goed onder controle, dan kun je op twee wielen balanceren. Niet alleen ziet dit er ontzettend tof uit, maar het levert ook nog een hoop punten op én is nodig om obstakels te ontwijken.
Wat ik hierboven beschreef is de kern van wat Screamride te bieden heeft. Maar het is tevens het minst interessante wat in het pakket zit. Naast de letterlijke on-rails racer heeft Screamride namelijk ook een mode waarin je zelf een achtbaan bouwt en een mode genaamd Demolition. Vooral die tweede is boeiend.
Alles moet kapot
In Demolition is het doel zoveel mogelijk ravage aan te richten door projectielen en achtbaankarretjes richting verschillende gebouwen te slingeren. De projectielen worden afgevuurd middels een slingerarm. Door de kracht van het apparaat in te stellen en de bal op het juiste moment van de arm los te koppelen, werp je het richting de gebouwen die in de verte staan. En als je goed gemikt hebt, storten die vervolgens in elkaar als kaartenhuisjes. Zo simpel blijft het echter niet lang.
Al snel krijg je obstakels waar je rekening mee dient te houden. Denk aan explosieven of onvernietigbare muurtjes. Gelukkig breidt je arsenaal wel mee uit, zodat je nooit zonder opties zit. De standaard projectielen krijgen gezelschap van onder andere stuiterende exemplaren, exploderende soorten en zelfs eentje die in meerdere stukken breekt. Het is bijna alsof je een 3D-versie van Angry Birds aan het spelen bent.
Wanneer je de projectielen inwisselt voor achtbaankarretjes, verandert de gameplay niet bijster veel. Je kunt nu niet meer richten voor het vuren, maar dient de omgeving en speciale vaardigheden van je karretjes optimaal te benutten om alles met de grond gelijk te maken.
Wie heeft er een aannemer nodig?
Eerder haalde ik al het bouwen van achtbanen aan als één van de spelmodi in Screamride. En hoewel ik zelf nooit veel gehad heb met level editors, was de diepgang waarmee deze mode in elkaar was gezet een verademing in vergelijking met de basale gameplay van de andere twee modi.
Na het vrijspelen van extra’s in Ride en Demolition bouw je namelijk in no-time kurkentrekkers, loopings en een vrije val waar Flix Baumgartner nog een naar onderbuikgevoel van krijgt. Tel er de eerste keer wel een uurtje bij op voordat je de klungelige besturing onder controle hebt.
Als je dan na de nodige vloekwoorden toch erin slaagt de achtbaan te bouwen die je in je hoofd had begint het echte werk. Je kunt namelijk het level volledig zelf opleuken met gebouwtjes en andere omgevingsfactoren om de sfeer die jij wilt uitbeelden tot leven te brengen. En tijdens het rondneuzen in de door gamers gemaakte levels, valt al te zien dat je daar heel ver in kan gaan.
Conclusie
Screamride is niet de meest diepgaande game die je kunt spelen op je Xbox One, maar je kunt je er prima mee vermaken als je het zo nu en dan speelt. Je moet je dan echter wel kunnen vermaken met het zelf bouwen van levels, want de gameplay die het verder biedt is te oppervlakkig om een aanschaf te verantwoorden.