Van Sonic: Frontier hebben we nog maar amper iets gezien, maar de fanbase is nu al immens verdeeld. Helaas is dit geen unicum. The Blue Blur mag het dan wel goed doen op het witte doek, maar diens spellen zijn niet bepaald consequent als het aankomt op kwaliteit. Dat was ooit wel anders.
Sonic: Origins grijpt terug naar precies die tijd door Sonic 1, 2 en 3 (& Knuckles) te bundelen met Sonic CD. Niet dat daar veel voor nodig was overigens, want voor de ports werd gebruik gemaakt van de Retro Engine, welke reeds ports van Sonic 1, 2 en CD had. Sonic 3 is daardoor direct de interessantste van de stoet geworden, althans voor review-doeleindes.
Incompleet (& Knuckles)
Deze port hebben we te danken aan ontwikkelaar Headcannon, waar we het uitermate aangename Sonic: Mania aan te danken hebben. De verwachtingen waren voor release dan ook terecht hooggespannen, maar zijn niet bepaald waargemaakt. De port voelt alsof het afwerking mist, waardoor de physics soms niet reageren zoals ze zouden moeten. In een game die draait om snelheid en snel handelen, is dat een best wel substantieel probleem, al komt het niet zo vaak voor dat het spelplezier bederft.
Een grotere impact zijn de veranderingen aan de soundtrack. Recent werd eindelijk officieel bevestigd dat Michael Jackson zich geleend heeft voor enkele tracks, maar daar licenties nu eenmaal complex zijn, ontbreken die in deze release. In plaats daarvan moeten we het doen met opgepoetste tracks van een prototype, wat vooral in Ice Cap Zone een enorm gemis is.
Nieuwigheden (& Knuckles)
Origins werd aan de wereld voorgesteld als meer dan zomaar de zoveelste collectie oude Sonic-titels en inderdaad bevat deze meer dan enkel die spellen. In de drie genummerde delen kun je bijvoorbeeld ook met Tails en Knuckles spelen. Dat is leuk en aardig, maar fijner is de stabiele framerate in combinatie met widescreen support. Immers is ergens op handelen een stuk makkelijker als je het van verder weg ziet aankomen. Bovendien is de pixelart ook nu nog een genot om te zien.
Widescreen is overigens wel enkel beschikbaar in de Anniversary Mode, waarin je ook beschikking hebt tot andere nieuwigheden als de Drop Dash, oneindig veel levens en je muntjes kunt verdienen voor in de Cash Shop. Hier kun je collectibles kopen als music en artwork.
Waar je ook munten tegenaan kunt gooien, is tegen het zonder twijfel zwakste deel van Origins: diens DLC. Wij hadden als reviewers het geluk dat we de Digital Deluxe Edition kregen, echter doet dat niets af aan wat de game standaard heeft. Of eigenlijk juist niet heeft.
Verloren content (& Knuckles)
Mirror Mode, Boss Rush en Missions, drie modi die redelijk voor zich spreken, kunnen worden ontgrendeld middels coins (al heb je er best veel nodig). Hard Missions zijn echter exclusief voor de Deluxe Edition of voor de Premium Fun Pack. Die tweede kost slechts een paar luttele euro’s, maar is inhoudelijk bijna beledigend. Behalve de Hard Missions geeft het je Camera Controls op de kaart die het Main Menu siert, een nieuwe achtergrond, animaties tijdens Music Island en meer onnozele dingen die je niet gaat missen, maar ook nooit los verkocht zouden mogen worden.
br>Conclusie
Origins kost € 39,99 zonder de DLC en voor die prijs mag je gewoon meer verwachten dan drie eerdere gedane ports, een gebrekkige port van de vierde titel en DLC die als een trap na voelt. Toegegeven, de games zijn nog altijd solide en ook je enige keus nu de andere ports uit storefronts zijn getrokken, maar het advies is wel om even op een sale te wachten.