Zelfs als hij niet zo succesvol is als de in rood gehulde platformheld, is Sonic the Hedgehog een titaan in het genre met een rijke geschiedenis. Toen Sonic: Generations verscheen om die geschiedenis te vieren, was dit dan ook een schot in de roos bij trouwe fans van de serie, die de game nog altijd zien als een van de beste delen in het 3D repertoire van The Blue Blur. Het kan echter altijd beter.
Die beter is gekomen in de vorm van Sonic X Shadow: Generations, een remaster van de originele Sonic Generations, die naast minimale visuele verbeteringen een hele nieuwe campaign toevoegt rondom zijn grootste rivaal: Shadow the Hedgehog. Laten we dat echter voor het laatst bewaren.

Gauw met blauw
In Sonics deel van dit avontuur wordt the fastest thing alive naar een andere dimensie getrokken door een groot, zwart ogend monster die zijn vrienden ontvoert. In die dimensie is er enkel een witte vlakte zover het oog reikt, met uitzondering van kleurloze ruïnes die het hier en daar vullen. Dit zijn echter niet zomaar ruïnes, maar restanten van iconische locaties uit de verschillende Sonic-titels, welke hij moet verkennen om jouw vrienden te vinden. Hij staat er echter niet alleen voor, daar de moderne interpretatie van Sonic visite krijgt van zijn oude 2D tegenhanger.
Elk van de negen gebieden die je mag verkennen, is er daarom in twee smaakjes. ACT 1 is een 2D-avontuur met een level design dat heel erg doet denken aan de oude avonturen van SEGA’s mascotte, uit de tijd dat ze hun eigen consoles hadden. ACT 2 is een moderne versie van datzelfde level met een volledig 3D-omgeving, moderne toevoegingen als de homing attack en een hoop rails en stunts.
Voor waar de mosterd is gehaald, is eveneens gepoogd een beetje een balans te behouden, met Sonic the Hedgehog, Sonic the Hedgehog 2, Sonic & Knuckles, Sonic Adventure én Adventure 2, Heroes, 06, Unleashed en Colors die vertegenwoordigd zijn, inclusief fantastische nieuwe versies van iconische tracks als Escape From the City en Open Your Heart. Persoonlijk had ik graag eveneens kleinere titels terug zien komen, zoals The Dark Brotherhood, 3D of een van de arcadekasten als een extraatje, maar als een viering van de geschiedenis van Sonic is het meer dan geslaagd.

Ren hard met zwart
Bovendien is er meer dan genoeg nieuws in de andere helft van deze game: het avontuur van Shadow. Deze speelt zich tegelijkertijd af met dat van Sonic, maar staat er op een klein moment na volledig los van. Net zoals het avontuur van Sonic, zijn levels hier in 2D- en 3D-smaken, al zijn er wat meer genuanceerde verschillen. 2D levels van Shadow veranderen bijvoorbeeld wel van perspectief en bevatten de stunts die je bij Sonic enkel vindt in de driedimensionale avonturen, terwijl je in 3D nieuwe krachten kunt gebruiken die Shadow gaandeweg bemachtigd. Beide soorten zijn sowieso veel meer toegespitst op een cool uitziende ervaring en minder op goed platformen, waarmee het mij persoonlijk heel erg deed denken aan Sonic Adventure 2 Battle. En dat is goed nieuws, want dat is mijn favoriete deel in de franchise!
Wat wel anders is, is dat Shadows avontuur meer verhaal gedreven is dan het vrij standaard plot van Sonic Generations. Verwacht geen prijswinnend schrijfwerk, maar wel een avontuur dat een écht einde maakt aan de verhaallijnen van solo game Shadow the Hedgehog door de terugkeer van Black Doom.
Dit is opvallend genoeg ook de enige manier waarop die game vertegenwoordigd is, want Shadow Generations grijpt grotendeels naar dezelfde mosterd als het origineel, al voegt het daar de recentere games Sonic Frontiers en Sonic Forces aan toe. Dit is goed voor zeven stages van twee acts en een lengte die nauwelijks achterblijft op dat van Sonic. Sonic X Shadows is daarmee dan ook duidelijk meer dan een remaster met een beetje extra content.

Remmen
Dit gezegd hebbende, is de game niet één tien tot twaalf uur durende sprint naar een spectaculaire finish. Elke keer wanneer je op het punt staat een boss fight te voeren, word je in beide zijdes van het spel verplicht om levels te herspelen in challenge modes, om zo sleutels vrij te spelen om de deur naar de baas mee te openen. Deze uitdagingen zijn doorgaans niet heel spannend, denk aan een time trial of specifiek aantal vijanden verslaan voor je de finish bereikt, maar ze halen ironisch genoeg wel de vaart uit een game dat juist heel erg om snelheid draait.
Ook is er de kans dat spelers niet even warm lopen voor elk type level. Sonic-fans neigen doorgaans heel erg naar één tijdperk, waarbij 2D overwegend de voorkeur geniet. Daarom zijn games als Sonic the Hedgehog 4 en Mania ook zo goed ontvangen. Ik ben echter begonnen met 3D Sonic en vond de 2D-avonturen van Classic Sonic daarom wat minder, terwijl ik die van Shadow beter kon hebben doordat die een balans tussen de stijlen sloeg. Dit is geen minpunt voor de titel, want dit is echt een kwestie van smaak, maar wel een stukje context om te hebben voor we doorgaan naar de conclusie.
Conclusie:
Een viering van Sonic en een degelijk solo-avontuur voor Shadow, zo kan ik Sonic X Shadow Generations het beste omschrijven. De held zijn zijde is een licht verbeterde versie van het origineel, die een must is voor fans, vooral als die dat origineel niet gespeeld hebben. De antiheld zijn avontuur is gewoon cool op vrijwel alle fronten en geeft het karakter eindelijk weer een beetje tijd in de spotlights, ongetwijfeld vanwege zijn rol in aankomende Sonic-film. Beide zijdes hebben echter een ding gemeen: het zijn heerlijke platformers die worden gestoord door nutteloze opvulling die de voortgang blokkeert.
0 reacties op "Sonic X Shadow Generations"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier