Toen enkele jaren geleden PlayStation Move werd aangekondigd voor de PlayStation 3, was één van de games die direct werd getoond Sorcery. De game liet zien welke kant Sony op wilde met Move en dat de techniek heus niet alleen voor de casual gamer geschikt is. Inmiddels zijn we een aantal jaar verder waarin Sorcery van de aardbodem verdween en plotseling weer opdook. Inmiddels is het zover, de tovenaarsgame is in de schappen verschenen!
In Sorcery speel je als de tovenaarsleerling Finn, die het hulpje is van de ervaren tovenaar Dash. Finn is een eigenwijze jongen die het liefst vandaag nog een toverstaf bemachtigt om de wijde wereld in te trekken. Op een dag vertrekt Dash naar de stad en ruikt Finn zijn kans om een toverstaf te bemachtigen en op pad te gaan. Een avontuur, waarbij je vergezeld wordt door de poes Erline, gaat van start.
In de eerste periode van de game ken je slechts twee spreuken. De eerste spreuk is een standaard aanvalsspreuk waarmee je elk monster kunt aanvallen. Hier kun je ook potten mee breken waar geld in te vinden is. Verder beschik je over een spreuk waarmee je een kleine aardbeving veroorzaakt. Deze spreuk is niet onbeperkt achter elkaar te gebruiken en vergt energie. De standaard aanvalsspreuk vraagt dit niet. In het begin blijkt deze spreuk ook effectiever te zijn tegen vijanden.
In de loop van het spel zul je meerdere spreuken vinden die je uiteindelijk ook kunt combineren tot meer prachtige spreuken. Dit maakt het toveren een zeer aangename ervaring. Het openen van deuren, maken van bruggen en opzij schuiven van puin gebeurt allemaal door een combinatie van X en het heen en weer zwiepen van je Move-controller. Dit werkt overigens vlekkeloos. Om je health weer een beetje op pijl te brengen, kun je drankjes vinden of zelf brouwen, die je vervolgens zelf kan innemen. Dreig je dood te gaan in een gevecht, dan druk je simpelweg op vierkantje. Hierna moet je even schudden met je controller en vervolgens een beweging maken, alsof je het laatste druppeltje uit een blikje wilt opdrinken. Vervolgens is je health weer bijgewerkt. Ook het brouwen van brouwseltjes is een heel proces. Roeren, malen, sprinkelen…alles is van de partij.
Het richten van je spreuken op vijanden werkt erg goed. Nadat je de controller hebt gekalibreerd kun je er lustig op losschieten. De manier van schieten kun je zelfs nog aanpassen door de manier waarop je de beweging maakt. Doordat de camera soms even van het padje af is, kun je soms wat problemen hebben met het schieten, maar dit komt niet veel voor. De camera is te herstellen met een simpele druk op de L1-knop, waarna de camera weer gecentreerd is.
Het begin van Sorcery zit goed in elkaar. De tutorial is namelijk niet saai en eindeloos lang. Het probleem is echter wel dat de game nooit erg diep gaat. Over de moeilijkheidsgraad valt te twisten. Hierdoor blijft de game hier en daar wat oppervlakkig en mede doordat het verhaal niet al te lang is en er geen extra modi aanwezig zijn, kun je wel eens snel klaar zijn met het spel. Dit is zeker jammer, daar Sorcery bij het zien van de credits zeker naar meer had gesmaakt.
Grafisch gezien weet het spel een goede voldoende te scoren. Er zijn geen schokkende keuzes gemaakt en er is geen risico genomen, maar dit maakt in principe niks uit. Het spel ziet er goed uit en grafisch gezien is er geen irritatiepuntje te ontdekken. De voice acting komt hier en daar wat ongeloofwaardig over, wat iets van de ervaring inlevert.
Conclusie
Sorcery is één van de beste Move-games tot nu toe. De game is er voor de casual gamer, maar een hardcore gamer zal zich ook wel kunnen vinden in enkele spelelementen. Dit maakt Sorcery één van de eerste (zo niet de eerste) Move-game die niet alleen voor het hele gezin geschikt is. De motion-techniek wordt goed benut en het spel smaakt zeker naar meer. Het is jammer dat de moeilijkheidsgraad wat laag ligt en het spel wat aan de korte kant is. Dit neemt echter niet weg dat deze game voor iedereen die thuis Move heeft liggen het aanschaffen waard is!