Toen Disney in 2013 Star Wars kocht, kondigde het onmiddellijk een aantal schokkende beslissingen aan. Zo werden alle projecten van Lucasarts, de studio en uitgever van de Battlefront-serie, geschrapt. Eén van die projecten was Battlefront 3, een Star Wars-game waar menig fan op zat te wachten. Het duurde echter niet lang voor Disney met hun plannen rond deze serie op de proppen kwam. Datzelfde jaar kondigde EA samen met Disney op E3 een nieuwe Battlefront aan, in ontwikkeling bij Digital Illusions Creative Entertainment, of korter: DICE.
DICE is voornamelijk gekend om hun succesvolle Battlefield-serie die in een zekere zin sterk gelijkt op de Battlefront-games, maar dan in een militair jasje. De ontwikkeling van Battlefront door DICE lijkt hierdoor een vanzelfsprekende keuze. Maar wat heeft DICE er nu uiteindelijk van gemaakt?
Om de traditie van vergelijken met Battlefield verder te zetten, valt onmiddellijk een groot gemis op. Battlefront kent namelijk geen echte singleplayer-modus of een campaign zoals we die kregen in de vorige Battlefield-titels. In de plaats krijgt de speler een handvol aan missies, waaronder tutorials, die de speler alleen of met twee kan spelen. Verder heb je de Survival-modus en twee battlemodi die je met twee of alleen kan spelen. Deze singleplayer- of co-op-opties zijn leuk vertier om even kennis mee te maken, maar boeien helaas niet lang. Spelers die voornamelijk op zoek zijn naar singleplayer-avonturen zullen met Battlefront dus niet aan hun trekken komen.
Meer modi dan planeten.
Uiteraard verwacht menig speler vooral dat Battlefront in de eerste plaats een volwaardige multiplayertitel is, en dat is het natuurlijk wel. Battlefront kent maar liefst negen multiplayermodi die best wel sterk van elkaar verschillen. Er is voor elk wat wils. Ben je als speler meer op zoek naar een klassieke deathmatch-modus, of eerder een game mode zoals we die kennen uit Battlefield? Speel je liever op grote maps met veel spelers of liever kleine maps met twee kleinere teams? Battlefront biedt het werkelijk allemaal aan in hun modi, zelfs voor de spelers die het liefst hun tijd benutten aan het strijden in het luchtruim met hun favoriete starfighter. Het aanbod aan game modes, zefls zonder een geuze singleplayer campaign, is een van de sterkste punten van DICE zijn Battlefront.

De vele game modes vragen elk hun eigen maps en daar zullen heel wat gamers net iets minder enthousiast over zijn. Het is namelijk zo dat er slechts vier planeten uit de ganse Star Wars-saga gebruikt worden. Elke game mode heeft zijn eigen variant op deze planeet in de map verwerkt en Indien je alle gamemodi voldoende speelt, merk je wel op dat de details van deze planeten met elk hun bijhorende maps uiterst knap ontwerpt zijn. De kleinere gamemodi spelen zich vaak af op delen zoals binnen een basis die je in de grotere modi niet ziet. Het storende is echter dat spelers niet alle gamemodi gaan spelen maar vooral de paar modi die hen het beste ligt. Als je het dan moet stellen met slechts vier rotaties, dan gaan de omgevingen een pak sneller vervelen dan in eender andere multiplayer-shooters. Er zal natuurlijk wel nieuwe content voorgeschoteld worden via DLC, maar als je om te beginnen met een product op de markt komt dat de indruk geeft dat er te weinig content in verwerkt is, dan is DLC niet onmiddellijk een positief iets om naar uit te kijken.

Star Wars als nooit tevoren.
Star Wars Battlefront ziet er ontzettend fenomenaal uit. Het detail van de maps komt ongezien tot leven dankzij de verschillende gamemodi. Nog nooit zag een Star Wars-game er zo goed uit. Sterker nog, deze Battlefront tovert Star Wars-actie op het scherm alsof de film gebaseerd is op dit spel.
Het is een waar spektakel om alle gameplayelementen in actie te zien in bijvoorbeeld Walker Assault. Een grote groep aan spelers gaat het vuurgevecht aan tussen de Rebels en de Empire terwijl een kleiner aantal zich zal focussen op gevechten met de diverse voertuigen. Een speler kan bijvoorbeeld het hoofd besturen van een gigantische AT-ST Walker terwijl een Rebel een aanval uitvoert op dit epische wapen met zijn X-Wing starfighter. Dat terwijl diezelfde piloot aanvallen moet ontwijken van verdedigende Tie-Fighters. Ondertussen gaan twee spelers aan de slag met elk één van de zes Hero’s.

Deze Hero’s zijn unieke personages die elk op hun eigen manier het epische gevecht kunnen beïnvloeden. Luke Skywalker, Darth Vader en Palpatine maken uiteraard gebruik van hun (Force-krachten, terwijl Boba Fett, Han Solo en Leia hun gevechten beslissen met blasters. Zelfs Fighter Squadron, de Starfighter Dogfight mode, kent zijn eigen Hero’s. Zo zijn Boba Fett’s Slave-1 en Han Solo zijn Millennium Falcon speelbaar.
Star cards in de plaats van classes.
Het gewone shootergedeelte van het spel is echter helemaal niet minder boeiend. Battlefront mag dan wel geen classes hebben geïmplementeerd, toch is er zeker voldoende diversiteit. Spelers verdienen per match credits waar ze wapens en Star Cards mee kunnen vrijspelen. De wapens zelf zijn voldoende divers en hebben elk hun eigen voordeel in bepaalde situaties. Zijnde het nu op lange afstand of net dichtbij zoals de handblasters. Ook het aantal basisvuurwapens waarmee je van start gaat voelt voldoende gebalanceerd. De extra variatie komt er dankzij de star cards. Zo kun je als speler een drietal abilities kiezen die jou het beste passen. Zo heb je een Jetpack card waarmee je elke 20 seconden een gigantische sprong kan nemen. Ideaal om uit benarde situaties te geraken of net om vanop een hoger gelegen gebied te kunnen vuren op tegenspelers. Ook diverse granaten en speciale vuurwapens vallen onder deze star cards. Als speler kies je dus zelf op wat je wilt focussen en dat kan zowel sniper als anti-verhicle zijn.

Conclusie
Star Wars Battlefront laat terecht menig Star Wars-fan zijn hartje sneller slaan. Het spel klinkt en ziet eruit als Star Wars zoals we het nog nooit interactief hebben kunnen ervaren. Ook technisch liet DICE geen enkele steek vallen. Battlefront is DICE zijn meest kwalitatief geslaagde game ooit. Het spel draait dan ook uiterst vlot op de huidige generatie consoles en moeten absoluut niet onderdoen voor de PC-versie. Er is wel degelijk een gemis aan meer diversiteit in de maps. We kunnen het aantal gamemodi alleen maar toejuichen, maar hadden liever een strakkere focus op de grotere modi met een aantal meer locaties gezien. Ook een singleplayer campaign had een meerwaarde kunnen brengen. Desondanks het gemis aan content is Star Wars Battlefront zeer vermakelijk. Menig fan gaat zich waanzinnig uitleven in het spelen van zijn favoriete Star Wars-fantasietjes. Maar de grote vraag blijft of ook deze niet snel zullen uitgekeken zijn op deze titel en of een 50 euro dure Season Pass spelers kan overtuigen te investeren in de vernieuwde franchise.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie