Stealth. Op de Splinter Cell-reeks na heb ik er nooit zo in kunnen komen. Het stilletjes in de schaduwen manoeuvreren om zo je slag te slaan sprak me nooit aan. Ik ben geen schreeuwende Rambo en ik denk graag na over de beste aanpak, maar ik ben de held en ik sta in de spotlight en niet achter de schermen. Maar bij die spotlight wil je bij Stealth Inc zo ver mogelijk uit de buurt blijven.
In Stealth Inc bevinden we ons in een laboratorium dat tests uitvoert met menselijke klonen. De klonen hebben spionagedoeleinden, waardoor ze getraind worden in de kunst van het sluipen. De proefkonijnen worden getest op kennis, inzicht en sluipvaardigheid in een aantal hindernisbanen, en jij als speler moet ze in goede banen leiden.
Op het eerste gezicht lijkt Stealth Inc een simpele 2D-platformer, maar niets blijkt minder waar. Door de eerste paar levels blaas je simpel heen, waarbij je nauwelijks aandacht besteedt aan de goggles van je kloon die rood, oranje of groen kunnen kleuren. De kleuren staan voor de mate waarin je zichtbaar bent voor de turrets, camera’s en vijanden op de map. Te lang je goggles in het rood laten uitslaan betekent zonder uitzondering dat je zult sterven binnen enkele seconden. Als de mini-me van Sam Fisher blijf je dan ook in de schaduwen, waarbij je puzzels met schakelaars, bewegende platformen, blokken en automatische deuren oplost om zo de console op de map te hacken en zo de deur naar het volgende level te openen.
De complexiteit van de puzzels neemt gestaag toe, waardoor je zo halverwege de game af en toe de Vita zal moeten wegleggen zodat je het ding niet richting een nietsvermoedend slachtoffer slingert. Het knappe hiervan is de ontwikkelaar niet telkens nieuwe elementen hoeft toe te voegen, maar slechts met enkele elementen de meest geniale constructies uit zijn hoge hoed tovert.
Eens je je alle levels van Stealth Inc eigen hebt gemaakt is het aan te raden eerdere levels eens opnieuw te bezoeken. Het voltooien van alle levels met een S-rank is namelijk een uitdaging van formaat en gaat bovendien niet snel vervelen, omdat je meerdere soorten klonen vrijspeelt. En als het je niet direct lukt kun je tenminste nog altijd lachen om de ontwikkelaar die je op zijn GLaDOS belachelijk maakt met teksten op de muur.
Conclusie
Stealth Inc is op het eerste gezicht niets speciaals, maar heeft veel moois verborgen in zijn eigen schaduw. Ingenieuze puzzels en leuke humor zitten verweven met Stealth Inc’s genen van het platformgenre, wat zorgt voor een originele game die een plekje in de spotlight verdient.