Jarenlang domineerde Capcom de arcadehallen en later ook de huiskamers als het ging om fighting games. Afgelopen generatie werd Street Fighter IV dan ook gezien als de beste vechter die er te vinden was voor thuis op de bank én online. Vele versies later, waarvan de laatste op de PlayStation 4 technisch niet in orde was, is de serie helemaal terug om ook op deze generatie hardware te laten zien wie de baas is. Toch heeft het nieuwe verdienmodel van Capcom ervoor gezorgd dat de game een aantal essentiële steken laat vallen, waardoor dit niet helemaal de Street Fighter is zoals we de serie kennen.
Ouderwets schaken
Begrijp me niet verkeerd: in de basis is het Street Fighter zoals je gewend bent, maar dan verbeterd op de punten waar het nodig was. De game is werkelijk prachtig en het welbekende systeem van de zes knoppen om aan te vallen, te blokken en het maken van combinaties is nog steeds de ijzersterke kern van de gameplay. Toch maken kleine nuances dat Street Fighter V anders, maar vooral beter aanvoelt als je hem vergelijkt met de vorige versies. Om de game iets toegankelijker te maken, heb je bijvoorbeeld meer tijd om combinaties te maken. Hierdoor zullen nieuwe spelers minder het gevoel hebben dat de vele uit te voeren bewegingen alleen voor de echte professionals zijn en is de gameplay dus voor nieuwkomers beter op te pikken.
Andere veranderingen zijn niet zo zeer gericht op het toegankelijker maken van de game, maar pakken wel een aantal fundamentele dingen aan. Zo kun je bijvoorbeeld geen pot meer winnen door als een malle in te slaan op iemand die in de dodelijke hoek enkel nog kan verdedigen. Ook introduceert de game de zogenaamde Crush Counter, die soortgelijke situaties ook drastisch verandert. Wanneer men namelijk tegelijkertijd een stoot of een trap geeft, zal de zwaardere het altijd winnen. Een medium punch wint het bijvoorbeeld van een light punch, maar verliest het weer van een hard punch. Deze nieuwe mechanieken zorgen ervoor dat vooral situaties waarin jij of je tegenstander in de hoek gedreven bent meer risico opleveren, wat gevechten nóg meer het equivalent van tactisch snelschaken maakt.
V-alles
Naast deze subtielere veranderingen, verruilt Street Fighter V de Focus Attacks voor het V-systeem. Ieder personage heeft een eigen V-Skill, V-Trigger en een V-Reversal, die door middel van twee knoppen uit te voeren zijn. V-Skills zijn meestal ontwijkende of defensievere moves, zoals de pareerbeweging van Ryu, de draaiende aanval van Cammy of de absorberende hand van Nash. Naarmate je deze gebruikt óf schade incasseert, loopt de V-meter vanzelf op en kun je de meer aanvallende V-Skills inzetten. Voor veel personages komt het erop neer dat de aanvallen meer schade doen, zoals die van Chun-Li en Ken, maar ze kunnen bijvoorbeeld ook een verwarrende teleporteerbeweging veroorzaken die je een goede kans voor een allesvernietigende combinatie geeft. Tot slot is de V-Reversal letterlijk bedoeld om het tij te keren wanneer je tijdens het blokkeren geen mogelijkheid krijgt om iets terug te doen, en in feite dus functioneert als een sterke counter.
Het V-systeem geeft Street Fighter V nog een extra tactische dimensie, terwijl ook de minder ervaren spelers ermee uit de voeten kunnen. De V-Triggers kunnen voor een korte tijd een voordeel opleveren tijdens een ronde, terwijl ze ook uitermate geschikt zijn voor het opzetten van een duizelingwekkende keten van aanvallen die tot de overwinning leidt. Daarnaast maken ze de Critical Art-moves, de cinematische super-aanval die in te zetten is als je genoeg damage hebt gedaan, nóg sterker. Deze lage drempel en grote diepgang, die de serie kenmerkt, maken dat het V-systeem een zeer waardevolle toevoeging aan de bekende vechtmechanieken is. Doordat de moves per personage verschillen, valt er voor iedereen daarnaast genoeg te ontdekken.
Schaarste
En dat is maar goed ook, want het aantal personages in de game laat wat te wensen over. De game kent zestien characters, waaronder de vrij vaste personages Ryu, Ken, Cammy, Chun-Li en M.Bison. Daarnaast is er uit de Street Fighter Alpha-delen een aantal personages overgenomen en zijn er zes nieuwe personages toegevoegd, die prima passen binnen het kleurrijke en gebalanceerde roster van de serie. Necalli is een brute vechter die veel weg heeft van Blanka en R. Mika zal bij spelers die graag dichtbij vechten in de smaak vallen. Laura is daarnaast een charmante Braziliaanse Ju Jitsuka en Rashid een ultra bewegelijke Arabier. Toch is het jammer dat Capcom een aantal andere iconische personages achterwege heeft gelaten en dit met latere DLC enigszins goed wil maken. Ook is het aantal stages best karig en wordt een groot deel daarvan opnieuw gebruikt, wat ook een gemiste kans is. Er valt wat voor te zeggen dat ook hier nieuwkomers niet overweldigd zullen worden door het grote aanbod, maar het maakt de game minder geschikt om thuis als partygame te spelen.
Waar nog valt te twisten over het aanbod van characters, is de beschikbare content écht onvoldoende. Vooral op het gebied van singleplayer is er vrij weinig te doen en daarom is werken aan je skills ook een stuk lastiger. De goede oude Acrade Mode is ingewisseld voor de Survival Mode en een zeer matige Story Mode, waarin je slechts vier uitzonderlijk makkelijke matches speelt om de achtergrond van ieder personage te begrijpen. De Survival Mode biedt daarentegen wel een goed uitdaging. De Normal-modus, waarin je met één levensbalk dertig gevechten moet winnen, is al vrij pittig en leert je daarom tactischer spelen. Gelukkig kun je ook de behaalde score na elke ronde inwisselen voor supplementen die je een korte boost geven, zoals wat extra Defense of een Health Refill. Gelukkig heeft Capcom wel een lokale mutiplayermodus en een zeer uitgebreide Training Mode toegevoegd, waarin de input, moveset en andere statistieken van personages te analyseren is. Toch valt het te betreuren dat de cinematische Story Mode pas in juni wordt toegevoegd, waardoor solide singleplayer-content simpelweg ontbreekt. Waar de gameplay zeer toegankelijk is, is het aantal modi dat niet.
CFN
De hardcore spelers zullen dan ook snel overschakelen naar de Online Mode, die helaas ook zijn kuren heeft. Het zal niemand ontgaan zijn dat de lancering van de game niet zonder horten of stoten was en nog steeds is spelen via het Capcom Fighting Network niet altijd een pretje. Het duurt lang voordat je een volgende tegenstander vindt en de Battle Lounge, de enige manier om meerdere matches achter elkaar te spelen, is ook niet altijd stabiel. Wanneer je echter een tegenstander hebt gevonden, is de gameplay niet van de singleplayer te onderscheiden. Gelukkig is er ook een hoop in te stellen wat de voorkeuren qua verbinding betreft en is het prijzenswaardig dat de er game cross-play is tussen de PlayStation 4 en de PC. De lange wachttijden van de matchmaking zullen daar dus niet aan liggen.
In de Online Mode is het mogelijk om casual te spelen, maar er is ook de mogelijkheid tot het spelen van Ranked Matches, waarin zuurverdiende League Points op het spel worden gezet. Dit leidt tot frustraties wanneer je een divisie daalt na een paar stomme verloren gevechten, maar maakt de voldoening extra groot bij een overwinning. Ook is Fight Money een belangrijk aspect, waar je vooral online veel van zult moeten verzamelen. Hiermee schaffen spelers in de toekomstige shop kostuums aan en is het na flink wat potjes winnen mogelijk om de maandelijkse additionele characters te kopen. Toch komt ook hier weer het karige aspect van Street Fighter V naar voren: dit alles is slechts toekomstmuziek. Ongetwijfeld zullen de stabiliteit en de wachttijden in de Online Mode beter worden en gaat de shop spelers maandenlang laten ploeteren voor de meest unieke kostuums, maar voor nu zullen we het moeten doen met een karige, maar ijzersterke fighting game.
Conclusie
Street Fighter V is in de basis beter dan ooit. Subtiele gameplayelementen en het zeer gevarieerde V-systeem maken de game voor zowel veteranen als nieuwkomers zeer goed. Daarnaast valt er hierdoor veel te ontdekken, maar is het aantal personages wat aan de kleine kant. Ook is er op het gebied van singleplayer, behalve de uitdagende Survival Mode, zeer weinig te doen en zijn de meesten aangewezen op een Online Mode die niet altijd stabiel en helaas ook nog niet compleet is. Wanneer Capcom haar belofte nakomt en de game gaat uitbreiden met extra content, die deels aangeschaft kan worden met het inventieve Fight Money, dan gaat Street Fighter V een steengoede game zijn die nog lang zal worden gespeeld. Op dit moment is het slechts een fractie van dat die de volle mep voor velen niet waard zal zijn.