Stel je voor, je woont in een wereld waarin de grote dynastieën omvergeworpen zijn en waar een heel groot deel van de aarde onder water is komen te staan. Daar ben jij, op zoek naar hulp voor je broertje. Je broertje heeft een enorme wond opgelopen en jij bent de enige die hem nog kan helpen. In de grote wildwaterattractie die de wereld is geworden vind jij een stad. Een onder water gelopen stad waar flora en fauna hoogtij vieren. De mens is zijn positie boven aan de voedselketen kwijt en de mens moet in staat zijn om in die wereld te overleven.
Dit zou zomaar één van de scenario’s kunnen zijn van Submerged. Een indiegame van de Australische studio Uppercut Games. Wellicht zou uw fantasie een ander verhaal kunnen hebben bedacht voor Miku en haar broertje. Dit komt doordat de spanning hem zit in het feit dat je geen idee hebt wat er gaat gebeuren of wat er gebeurd is. Dat is het mooie van het spelletje, je kan er niet precies achterkomen wat er is gebeurd, want dit wordt niet verteld of filmend laten zien. Het wordt laten zien door middel van kleine zelfgetekende plaatjes.
Deze zelfgetekende plaatjes kun je vinden op allerlei locaties in de stad, maar het grootste doel is om je broertje te helpen. Met je bootje moet je iedere dag zoeken naar noodpakketten. Deze bevinden zich in gebouwen die je moet beklimmen. Deze gebouwen zijn te vinden aan de hand van de rode vlaggen die aan de gebouwen hangen.
Mooie wereld
De wereld die geschept wordt door Uppercut Games is prachtig. Daarnaast kom je tijdens je rit naar de verschillende gebouwen prachtige dieren tegen. Grote walvissen tot dolfijnen, die zich een weg banen door de verlaten stad. Ook het gebruik van licht en de gebouwen zijn prachtig vormgegeven. Naast het vinden van noodpakketten en het verhaal van de verlaten stad, kun je ook verschillende plaatjes verzamelen van belangrijke locaties in de stad (zoals mooie beelden of grote bruggen) en kun je plaatjes verzamelen van de dieren die je tegengekomen bent
Geweldloos
Het was de wens van Uppercut Games om een spelletje te maken dat totaal geweldloos was. Het is ze gelukt, Submerged is een game zonder ook maar enige vorm van geweld. Van een gebouw vallen kan niet, hoe hard je dat ook probeert en vechten tegen mysterieuze wezens kan niet. Het mooie van de game is dat zonder dat je een echte vijand hebt, het spel toch boeiend of spannend is. Dit komt door het effect van de verlaten gebouwen, het spuwen van een bultrug die net voorbij komt zwemmen en het suizen van de wind of het knallen van het onweer. Ook de noodsituatie waar Miku zich in bevindt en de nieuwsgierigheid die je hebt om te weten te komen wat er met de stad is gebeurd, brengen spanning.
Uitbreiding?
De game is een korte belevenis met één avontuur. De besturing was soms ietwat haperig, soms deed Miku op een gebouw niet precies wat je wilde, maar storen deed het niet. Ook de muziek is soms repeterend aanwezig. Maar beide aspecten verbleken bij het feit dat het er gewoon erg goed uitziet.
Een doorn in het oog kan wel de duur van het verhaal zijn. Het is namelijk al voorbij voordat je het door hebt. Voor een goed concept als deze is dat jammer te noemen. Submerged is wat dat betreft dan ook rijp voor een uitbreiding. Met dezelfde mysterieuze achtergrond en dezelfde spanning die dus niet gewelddadig hoeft te zijn. 
Conclusie
Submerged is een game die je moet liggen. Wanneer je van harde actie houdt, shooters of games waarin veel gevochten wordt, dan moet je Submerged niet kopen. Desalniettemin is het in mijn ogen een aanrader, omdat je je fantasie moet gebruiken om spanning op te bouwen. De spanning van de bezoekers en of het allemaal wel zo goed kan aflopen. Dit werkte enigszins verslavend en het feit dat je niet echt kan falen geeft niets, zolang je je fantasie maar gebruikt. De game volstaat compleet als je nieuwsgierig bent naar het totale mysterie waar je in terecht bent gekomen.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie