Wie vandaag de dag nog eens door een klassieke arcadehal sloft, is minder bereid een eurootje in het apparaat te knallen dan tientallen jaren geleden. De arcadehal is niet meer van deze tijd, aangezien de hobby gamen is verplaatst naar de eigen huiskamer. De arcadehal moet het van de nostalgische gevoelens hebben. Met de Super Stardust-reeks wordt de concurrentiepositie van de arcadehallen niet bepaald versterkt, daar de reeks het arcadegevoel ook naar de huiskamer lijkt te brengen. Met Super Stardust Ultra is nu ook de PS4 aan de beurt.
Super Stardust gaat al enige tijd mee. In 2007 werd de reeks gestart met Super Stardust HD, wat in 1080p en 60 frames per seconde voor een ware verademing zorgde voor PS3-bezitters. Met een uitstapje naar de PlayStation Vita (Super Stardust Delta) leek het wel even gedaan te zijn met de twin-stick shooter, maar niets is minder waar. Super Stardust Ultra verscheen onlangs namelijk voor de PlayStation 4.
Ontwikkelaar Housemarque lijkt daarmee er bewust voor gekozen te hebben om HD uit de titel te halen. Grafisch hoogstaand mag de game namelijk niet meer genoemd worden. Grensverleggend is het grafische plaatje al lang niet meer. Vandaag de dag scoort Super Stardust Ultra gewoon een ruime voldoende. Wie denkt dat er dus vanwege een PS4-versie een hele nieuwe beleving in huis wordt gehaald, moet de aankoop nog even heroverwegen.
Volledig nieuw of gepimpt?
In Super Stardust is het al vanaf het begin af aan de bedoeling om alles om je heen aan flarden te schieten. Je bemant een ruimteschip dat continu rondjes om een planeet vliegt. Op deze planeet vliegen voornamelijk verschillende soorten rotsblokken, maar ook vijanden. Alles zaln een kopje kleiner gemaakt moeten worden om verder te komen.
In vergelijking met de vorige delen biedt Super Stardust Ultra enkele nieuwe modi. Zo is er de modus Bomber, waarin je met een beperkt aantal bommen de invasie aan vijanden en rotsblokken moet overleven. Ook is er de modus Blockade, wat veel weg heeft van het klassieke spelletje Snake. Met enkele nieuwe modi probeert Housemarque de game dus wat meer glans te geven en wil het Super Stardust Ultra niet als remake betitelen.
Naast de nieuwe modi is de arcademodus nog altijd van de partij en daar draait het uiteindelijk allemaal om. Met een anoniem ruimteschip probeer je met drie verschillende wapens aan boord alles om je heen aan flarden te schieten. Dit kan met de Rock Chusher, Gold Melter en Ice Splitter. Het eerste deel van de naam verraadt waar het wapen het beste in is. De doorgewinterde speler weet dan ook dondersgoed wanneer het welk wapen moet selecteren. Doordat je oneindig munitie hebt, is er geen sprake van zorgvuldig schieten. Je rechterstick zal dan ook continu een richting opgeduwd moeten worden om enige kans te maken.
Een pratende controller
Qua audio weet Super Stardust Ultra goed gebruik te maken van het boxje dat in de DualShock 4 terug te vinden is. Een intergalactische stem spreekt je namelijk toe en voorziet je van updates. Selecteer een ander wapen en de controller laat het je weten. Daarnaast zijn de geluidseffecten van de game zelf en de soundtrack perfect voor een game als deze. Ontwikkelaar Housemarque verdient op dat vlak dus nog altijd een compliment.
Conclusie
Super Stardust Ultra is een vermakelijke game die niet veel anders doet dan zijn voorgangers. Je kunt hier je vraagtekens bij zetten en tegen de game aan gaan schoppen, maar dat verdient het spel niet. Voor een slordige €13,- is deze versie met enkele nieuwe modi gewoon een prima tussendoortje voor de zwaardere games die op het programma staan.