“Eindelijk, een openwereld-game die je overal in de Verenigde Staten laat rijden zonder ook maar één laadscherm.” Met die woorden promootte Ivory Tower hun MMORPG racegame The Crew. Die woorden hebben ongetwijfeld veel racefans kippenvel bezorgd. Als Ivory Tower werkelijk een product kan afleveren die die aspecten heeft, wat kan er dan nog fout gaan?
Ivory Tower heeft uiteindelijk zijn beloftes waargemaakt. In The Crew kun je in een open wereld rijden waarin het een dikke anderhalf uur duurt totdat je van de ene kant van de map naar de andere kant bent gereden. Onderweg krijg je het beste van de Verenigde Staten te zien. Van de Grand Canyon tot Mount Rushmore, bijna alle bezienswaardigheden van het land zijn te bezoeken. De bezienswaardigheden zijn echter niet het enige aan de map die interessant zijn. Als je besluit een roadtrip te maken kom je veel verschillende soorten landschappen tegen, waardoor een reisje door heel de Verenigde Staten zeker aan te raden valt.
Ook tijdens het racen wordt geprofiteerd van de map. Terwijl je in de ene race door een steengroeve je skills laat zien, kun je in de volgende race de straten van New York onveilig maken. De map van The Crew is dan ook vooral hetgeen wat de game interessant maakt. Het lijkt een droom die waar komt voor racefans die niet vies zijn van een roadtrip.
Genoeg te doen
Zo’n roadtrip wordt bovendien veel interessanter gemaakt door alle uitdagingen die je tegenkomt. Soms kun je uit het niets bijvoorbeeld uitgedaagd worden om te slalommen of om zo ver mogelijk te komen vanaf een bepaald punt. Niet alleen is dit uitdagend, je krijgt er ook nog eens loot voor in de vorm van auto-onderdelen. Hierdoor is het gebruiken van fast travel uit den boze als je je auto wilt verbeteren.
Ook geld kan verdiend worden met deze uitdagingen, en wat ga je daarmee doen? Auto’s kopen natuurlijk. Echter zul je wel heel veel uitdagingen en races moeten voltooien om een nieuwe auto te kunnen kopen, aangezien deze vaak erg duur zijn. Ivory Tower lijkt op deze manier te willen verhullen dat het auto-aanbod in The Crew erg klein is. In een racegame is het essentieel dat je niet constant in dezelfde auto rijdt, maar in The Crew komt dat helaas wel vaak voor.
Opklimmen in de ranglijst
In The Crew word je niet losgelaten in een wereld waarin je zelf maar uitzoekt wat je gaat doen. Nee, er is een heuse verhaallijn om te volgen. De straten van de Verenigde Staten worden al een tijd geterroriseerd door de 5-10’s, een organisatie die zich bezighoudt met alles wat illegaal is. Jouw broer was ooit de leider van de 5-10’s, maar hij werd vermoord en jij kreeg de schuld. Uiteindelijk word je door de FBI gevraagd om bewijs te leveren tegen de leiding van de 5-10’s om ze in het gevang te stoppen. Om dat te doen moet je natuurlijk wel undercover gaan en naar boven klimmen in de ranglijst van de 5-10’s.
Juist, ik werd ook niet echt enthousiast nadat ik geïntroduceerd werd in het verhaal. Eenzelfde soort verhaal is al door een enorme hoeveelheid films en games gedaan waardoor het zo uitgekauwd is dat het verhaal voor de meeste totaal niet interessant zal zijn. Echter zullen er sowieso maar weinig racefans zijn die zich interesseren in het verhaal van een game, waardoor het verhaal ook niet mijn grootste kritiekpunt is. Nee, The Crew doet andere belangrijkere dingen nóg fouter.
Rijden op een schaatsbaan
Bij een racegame is het rijgedrag cruciaal. Ivory Tower heeft gekozen voor arcade-achtige besturing, wat natuurlijk een designkeuze is en waar niks mis mee is. Echter valt er genoeg te zeggen over het rijgedrag in The Crew. Wanneer je je joystick een klein beetje naar links of rechts duwt, heeft je auto vaak meteen de neiging om even te laten zien hoe je moet driften. Op een normale manier een bocht nemen is op die manier vrijwel onmogelijk en het kan na een tijdje ook bloedirritant worden. Daarnaast is het rijgedrag op sommige momenten compleet onvoorspelbaar en lijkt het wel alsof de auto op een schaatsbaan rijdt.
‘MMO’
Ubisoft presenteert haar game als een MMORPG. Als het aan mij ligt, mag ‘MMO’ echter uit die beschrijving worden gehaald. Ja, je rijdt in een wereld met anderen erin. Maar omdat de wereld zo groot is en het aantal mensen dat rondrijdt in één wereld zo klein is, is een ontmoeting met andere spelers een bijzonder iets.
Ook op andere momenten laat de multiplayer steken vallen. Wanneer je besluit om te laten zien dat jij de beste racer bent, zul je zelfs na de vele jaren als fan van racegames toch verliezen. In de multiplayer maakt het namelijk niet uit wie de beste racer is, maar wie de beste auto heeft. Er zijn namelijk geen restricties als het gaat om het kiezen van het auto, waardoor het voor kan komen dat jij met je oude Dodge moet racen tegen een dikke Lamborghini. Raad eens wie er wint?
Dan maar de singleplayer uitproberen
Wie door die redenen enkel nog de singleplayer zal spelen kan echter ook rare praktijken tegenkomen. De AI van tegenspelers is namelijk zeer twijfelachtig. Het kan namelijk wel eens voorkomen dat tegenspelers uit het niets besluiten tegen een willekeurig huis aan de kant van de weg aan te rijden of ineens knallen tegen een niets vermoedende verkeersdeelnemer. Nog steeds snap ik niet of dit een designkeuze is of de AI niet voldoende afgewerkt is.
Toch maar weer naar de multiplayer
Neem door al deze redenen een advies van mij aan: als je The Crew in het bezit hebt, doe er alles aan om te zorgen dat je vrienden ook overgaan tot een aankoop. The Crew blinkt namelijk uit als je met een groepje vrienden de wegen van de Verenigde staten gaat ontdekken. Als je alleen The Crew speelt, zul je stukken minder plezier hebben met de game.
br>Conclusie
Ivory Tower weet met een enorme open wereld die boeiend genoeg is om er tientallen uren in door te brengen een game af te leveren die het had beloofd. Het zijn echter de andere zaken die mij teleurgesteld laten zijn in The Crew. Met het verhaal valt nog wel te leven, maar dat het rijgedrag zo slecht is, is onvergeeflijk. Daarnaast laat de multiplayer de nodige steken vallen en is ook de singleplayer niet bepaald perfect door de twijfelachtige AI. Bovendien was een groter aanbod aan auto’s zeker niet iets onnodigs geweest.