Toen de game The Escapist uitkwam, was ik enorm enthousiast. “Een game die precies zou lijken op wat Michael Scofield in Prison Break deed! Wow daar kan je enorm veel mee!” Het ontsnappen uit een gevangenis is niet gemakkelijk. Ook al heb je een precieze plattegrond van waar de zwakke plekken zijn in een gevangenis, dan nog is het moeilijk om de uitgang te vinden en te ontsnappen. Volgens The Escapist zelf, kun je bij iedere gevangenis op zes manieren ontsnappen. Natuurlijk is het zo dat je verwacht dat er heel veel ingenieuze dingen aan te pas komen om een ontsnappingspoging te wagen. Je gaat namelijk niet op klaarlichte dag een gat graven onder het hek door, in de hoop dat niemand je ziet.
Euh...hoe moet dat?
Je hebt vaste routines in de gevangenis en ook in het spel. Zo heb je de eerste inspectieronde, daarna ontbijt, dan heb je een vrije ochtend, dan ga je over naar de lunch, vervolgens ga je je werk doen (wat oersaai is, net als in een echte gevangenis), waarna je kan sporten. Tenslotte heb je je avondeten en een vrije avond, waarna je gaat slapen. Om niet op te vallen moet je bij alle gezamenlijke momenten aanwezig zijn. In de tussentijd wordt er ook van je verwacht dat je ontsnapt. Hoe je ontsnapt, dat moet je zelf uitzoeken. De tutorial is heel beperkt en er wordt even geleerd hoe je door een ventilatiebuis naar buiten wordt gebracht.
Echter is het in het spel helemaal niet zo dat je zoals in de tutorial even door de ventilatiebuis naar buiten kan komen. Je moet namelijk een nepventilator gemaakt hebben,want anders word je ontdekt. Ditzelfde geldt voor de sleutels die je van officieren kan stelen, door hem te slaan. Door de wachters of de medegevangenen te slaan, wordt de populariteit wel op de proef gesteld. Wanneer je niet meer populair bent bij de medegevangenen, dan zullen ze je vaker een klap voor je kop geven. Wanneer je niet populair bent bij een cipier, dan zal hij je minder snel helpen.
Houterig door Alcatraz
Wanneer je het spel op de PS4 speelt zijn er soms haperingen. Omdat je het kruisje gebruikt voor zowel het pakken van je eten als het slaan van je medegevangenen, kun je het soms niet voorkomen, dat je je medegevangenen het bord eten uit zijn handen slaat. Wat volgt is veelal een desastreuze vechtpartij, die jij niet zal winnen, want de bewaking beschikt over gummyknuppels en je vecht in je eentje tegen vier brede kerels.
Wat ook vreemd is bij de combat, is dat je gemakkelijk weg kunt rennen en na een tijdje geven de cipiers het op. Alsof ze na een tijdje denken: “Ach, die gozer heeft me alleen een blauw oog geslagen, dat doet mijn vrouw ook altijd, dus laat maar gaan.” In dit soort dingen is het realisme ver te zoeken in het spel. Het feit dat je spullen kunt kopen, maar niet kunt verkopen, is ook iets wat eigenlijk erg onrealistisch is. Daarnaast kun je gewoon in de cel komen van je medegevangenen om even wat te stelen en je kunt aan de meest onlogische spullen komen in de gevangenis.
Minecraft in de gevangenis
Wat wel enorm leuk is, is om verschillende dingen te maken. Het heeft iets weg van Minecraft: je pakt wat spullen en gooit het bij elkaar om er iets nuttigs van te maken. Zo kun je posters maken, om te verbergen dat je een gat heb geslagen in de muur. Je kunt verschillende tools en wapens maken, maar ook kun je verschillende outfits maken. Het is alleen niet echt nodig, want je werkt bij een wasserette, waar je als je je quota haalt, gewoon een outfit kan krijgen. Wel kun je een outfit maken met extra defence, maar ook dit valt in de praktijk tegen.
Het leuke van The Escapist is dat je op verschillende manieren kunt ontsnappen en wanneer je spullen maakt, dan heb je vaak veel spullen nodig om je plannetje enige vorm te geven. Het leuke is dat je telkens om iets voor elkaar te krijgen, iets anders moet maken om het bijvoorbeeld te verbergen. Dit maakt het spel enorm uitdagend. De vraag is alleen, hoe rendabel is het?
In de gevangenis kun je namelijk ook studeren en in het krachthonk zitten. Wanneer je werkt aan je snelheid en je kracht, dan zul je (met een makkelijk te maken wapen), door de agenten in elkaar te slaan en de sleutels te pakken, heel erg makkelijk ontsnappen. Het nut van de andere 5 opties geldt niet meer, als het op die manier zó makkelijk is te ontsnappen. Het heeft niets met stealth te maken, waarvoor deze game toch echt is ontworpen.
Simplistisch tot op het bot
De stijl van de game is heel erg simplistisch en dat is gewoon de stijl, maar als je in mijn hart kijkt, zou de voorkeur gaan naar een game waarin het moeilijk is te ontsnappen, maar die grafisch ook nog wat met je zou doen. Ook de muziek is in het begin best te doen, maar na een paar dagen in het gevang gezeten te hebben, zet je liever het geluid uit. Dan lijkt het echt een straf te zijn om in de gevangenis te zitten. Het maken van vriendschappen is leuk en het maken van verschillende voorwerpen om een plannetje te bouwen is ook erg leuk, maar wanneer er een veel makkelijkere oplossing is, waarom zou je die dan niet telkens gebruiken?
Bij vlagen wat slaapverwekkend
Daarnaast is er weinig plezier of spanning te halen uit de game; er zijn zoveel aspecten die de ontwikkelaar had kunnen aangrijpen om het spannender te maken. Bijvoorbeeld door er een multiplayer van te maken, waarbij je samen moet proberen te ontsnappen en ervoor zorgen dat er een ruilhandel ontstaat tussen de spelers, waar jij zelf ook goederen kunt verkopen, of door zelf opdrachtjes uit te geven aan andere gevangenen. Ook omdat het grafisch erg saai gemaakt is en omdat de opdrachtjes in de gevangenis niet uitdagend zijn, is er weinig spanning. Er is alleen spanning wanneer je daadwerkelijk probeert te ontsnappen, maar vaak wil je dat zo snel doen, omdat je verveeld raakt, dat je totaal slecht voorbereid bent.
Conclusie
Er kon duidelijk meer uit The Escapists gehaald worden. De grootste ergernis is nog wel het feit dat je iedere keer dat je eet, iemand op zijn gezicht timmert, waardoor jij steevast naar de broeder wordt gebracht voor verzorging. Buiten dat is het ook een game die bij Gamequarter weinig enthousiasme oproept, omdat er gewoon veel meer uit het concept gehaald had kunnen worden. Eigenlijk enorm zonde, want het idee om uit een gevangenis te ontsnappen is erg leuk.