We kunnen er lang of kort over praten, maar één ding is zeker: The Last of Us was een regelrecht succes. Na drie delen Uncharted met Nathan Drake in de hoofdrol vond Naughty Dog het tijd voor iets anders. Van een luchtig hoofdpersonage verlegde zij de focus naar een bloedserieus verhaal. The Last of Us was geboren. Na tientallen awards in de wacht te hebben gesleept, waaronder regelmatig Game of the Year 2013, was het tijd voor DLC. Met Left Behind probeert Naughty Dog een vervolg te geven aan het succesverhaal dat The Last of Us heet.
In The Last of Us: Left Behind speel je met Ellie, één van de twee hoofdpersonages van de originele game op de PlayStation 3. De DLC kent twee verhaallijnen die elkaar gedurende een uur of twee afwisselen. Het eerste verhaal gaat over Ellie die medicijnen zoekt voor Joel. In het originele deel raakt deze namelijk zwaar gewond, waarna Ellie hem weet te verzorgen. Deze zoektocht naar medicijnen wordt hier in circa een uur gameplay uitgestippeld. In dit uur staan je enkele pittige confrontaties te wachten met een hoop vijanden. Daarnaast is het gameplay-element waarbij je ongezien langs de Clickers probeert te sluipen ook weer ruimschoots aanwezig.
In het andere gedeelte van de DLC draait om de band tussen Ellie en Riley. Laatstgenoemde is een koppige meid die op een dag besloot om Ellie in de steek te laten voor de Fireflies. Dit nam Ellie haar erg kwalijk, maar doordat beide personages verschrikkelijk koppig en zelfstandig zijn, kunnen zij het ook weer goed met elkaar vinden. Ellie vergeeft Riley dan ook snel en samen besluiten ze wat verlaten plekken in de stad op te gaan zoeken. Dit gedeelte van de DLC is niet zo zeer een actief spektakel, maar een meer cinematische ervaring. Het ontrafelen van de emotionele binding tussen Riley en Ellie staat centraal, niet het spektakel van achtervolgingen en shoot-outs. Dit is, zoals eerder gezegd, meer terug te vinden in de andere verhaallijn.
Left Behind laat heel duidelijk zien dat Naughty Dog spektakel niet op de eerste plek heeft staan. Het wil je de game laten beleven. Het probeert met Left Behind iets meer invulling te geven aan het hoofdverhaal. Hoe steekt Ellie in elkaar? Wat maakte ze mee voordat ze Joel ontmoette? Een uur lang zonder echte actie klinkt saai, maar dat is het allerminst. De verhaallijn van de twee tieners is zonder meer zelfs interessanter dan de actieve zoektocht naar medicijnen van Joel.
Conclusie
Is Left Behind dan wel je zuurverdiende centen waard? Het duurt immers maar een uur of twee! Het antwoord daarop is duidelijk: ja! Left Behind biedt een extra verhaallijn die verschrikkelijk interessant is en minstens net zo vermakelijk. De collectibles en trophies kunnen de speelduur verlengen, maar de vraag is of je hier wel extra tijd in moet steken. Het is het verhaal dat Left Behind een succes maakt, de rest is bijzaak.